arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۴۸/

سال ۱۳۸۲؛ کانادا: نوع برخورد ایران با پرونده زهرا کاظمی در رای موافق یا مخالف ما به قطعنامه علیه ایران موثر است

هر دوی پیترسون و تیلور معتقدند که پروند کنونی زهرا کاظمی، روزنامه نگار کانادایی که در زندان ایران مرد، موجب شده است تا دولت کانادا درباره نظرات خود درباره ایران و اقدامات حقوق بشری این کشور تجدید نظر کند. آنها می گویند نوع برخورد ایران با این موضوع می تواند بر تصمیم کانادا برای حمایت از قطعنامه یا مخالفت با آن تاثیرگذار باشد. تایلور پرسید که آیا آمریکا از قطعنامه درباره ایران حمایت خواهد کرد یا خیر.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در تلگرافی سری از کانادا به تاریخ پنجشنبه دوم مرداد ۱۳۸۲ به بحث پاسخ کانادا به برنامه های مجمع عمومی سازمان ملل پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: پاسخ کانادا به برنامه های مجمع عمومی سازمان ملل – بخش سوم
طبقه بندی: محرمانه
پنج شنبه 19:50 دقیقه بیست و چهارم جولای 2003
از: کانادا
به: نامشخص

1. خلاصه: پاسخ کانادا به برنامه اولویت آمریکا برای 58امین مجمع عمومی سازمان ملل تا حد زیادی مثبت بود. البته دولت کانادا امیدوار است که آمریکا انعطاف بیشتری درباره مسئله دادگاه جنایی بین المللی نشان دهد. دولت کانادا همچنین درباره موضع خود در زمینه قطعنامه حقوق بشری علیه ایران به قطعیت نرسیده است زیرا مواضع آنها درباره این موضوع اکنون تا حد زیادی حول تحولات مرگ روزنامه نگار کانادایی، زهرا کاظمی می چرخد. پایان خلاصه.

2. نکاتی که ما منتقل کردیم شامل ارسال تلگراف مرجع به انواع مسئولان در وزارت امورخارجه کانادا و وزارت تجارت این کشور در روز 21 جولای بود. درباره مسئله روند صلح خاورمیانه، نماینده سیاسی ما با پیتر تیلور، معاون بخش امور مشترک المنافع در سازمان ملل صحبت کرد. او گفت که دولت کانادا از نقشه راه آمریکا بسیار راضی بوده و معتقد است که نتایج بدست آمده در اینجا هم دلیلی برای این خوشبینی است. به گفته تیلور، دولت کانادا همچنین موافق است که مجمع عمومی سازمان ملل جای مناسبی برای پرداختن به روند صلح خاورمیانه نیست. او گفت که دولت کانادا از تلاش به رهبری آمریکا برای وارد نشدن قطعنامه های این موضع به مجمع عمومی حمایت خواهد کرد. او اطمینان داشت که کانادا هیچ نقشی در پیش نویس این روند نخواهد داشت هرچند وقتی این سه قطعنامه برای رای گیری ارایه شود، کانادا هرکدام از آنها را بصورت جداگانه بررسی کرده و از مواردی حمایت خواهد کرد که عادلانه باشند. او گفت که کانادا با هرگونه قطعنامه که امنیت و استقلال اسراییل را به خطر بیندازد مخالف خواهد بود.

3. در زمینه دادگاه جنایی بین المللی هم فرستاده سیاسی ما با دریل رابینسون، مشاور وزارت امورخارجه در حوزه حقوق بشر و اقتصاد در سازمان ملل صحبت کرد. او گفت که کانادا درک می کند که آمریکا نگرانی های جدی درباره دادگاه جنایی بین المللی دارد. او همچنین گفت که کانادا حاضر است از روندهای اصلاحی برای دادگاه جنایی بین المللی حمایت کند اگر این روندها به کمتر شدن اختلافات درباره قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره این مسئله کمک کند. البته به گفته رابینسون، دولت کانادا احساس می کند که آمریکا برخی از مراجع دادگاه جنایی بین المللی را در سالهای اخیر تضعیف کرده است بدون اینکه مزیت «اقدام در برابر اقدام» به آنها اهدا شود. او معتقد است که اگر قرار است مسامحه بیشتری انجام شود، آمریکا باید انعطاف بیشتری درباره این موضوع نشان داده و امکان بحث در این موضوع را فراهم کند. رابینسون همچنین معتقد است که در گذشته، آمریکا و متحدان آنها مسامحه خوبی در زمینه لحن دادگاه جنایی بین المللی به دستی آوردند اما آمریکا نهایتا توافقات قبلی درباره این لحن را در سال بعد از آن لغو کرد. او گفت که دولت کانادا امیدوار است که همه طرفین، در صورت امکان به لحن مورد توافق بصورت سال به سال پایبند بمانند.

4. درباره موضوع قطعنامه های مجمع عمومی در تقبیح سواستفاده از حقوق بشر در برمه، کامبوج، زیمباوه و ایران، فرستاده سیاسی ما با کلتی پیترسون، فرستاده حقوق بشر و برابری زنان صحبت کرد. او می گفت که دولت کانادا احتمالا از قطعنامه ای در محکومیت نقض حقوق بشر در برمه، کامبوج و زیمباوه حمایت کند. در موضوع ایران، نظر کانادا فعلا متغیر است. هر دوی پیترسون و تیلور معتقدند که پروند کنونی زهرا کاظمی، روزنامه نگار کانادایی که در زندان ایران مرد، موجب شده است تا دولت کانادا درباره نظرات خود درباره ایران و اقدامات حقوق بشری این کشور تجدید نظر کند. آنها می گویند نوع برخورد ایران با این موضوع می تواند بر تصمیم کانادا برای حمایت از قطعنامه یا مخالفت با آن تاثیرگذار باشد. تایلور پرسید که آیا آمریکا از قطعنامه درباره ایران حمایت خواهد کرد یا خیر.

5. فرستاده سیاسی با تایلور درباره اقدامات ضدتروریستی صحبت کرد و گفت که کانادا با آمریکا موافق است که مجمع عمومی یک فرصت عالی برای تمرکز توجهات جهانی بر اهمیت اقدامات جهانی ضدتروریستی ایجاد می کند. او همچنین گفت که دولت کانادا احترام زیادی برای کمیته مقابله با تروریسم سازمان ملل و برنامه آن برای ایجاد ظرفیت در کشورهای عضو برای مبارزه با تروریسم قایل است. او اشاره کرد که کانادا تمامی 12 کنوانسیون بین المللی و پروتکل های مربوط به تروریسم جهانی را امضا و تصویب کرده است.
کلوچی

نظرات بینندگان