arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۲۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۳ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: آمریکا قصد دارد پرونده پرتاب موشک نظامی ایران را به شورای امنیت ارجاع دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تکرار ادعا‌های وزیر امور خارجه این کشور مبنی اینکه ایران با پرتاب ماهواره نظامی «نور» به فضا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است، خواستار انجام تحقیقاتی از سوی شورای امنیت در این رابطه شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی‌سی با طرح این ادعا که ایران با پرتاب ماهواره «نور» به فضا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است، اعلام کرد که دولت آمریکا قصد دارد این پرونده را به شورای امنیت ارجاع دهد.

این دیپلمات آمریکایی با اعلام اینکه از نظر دولت آمریکا پرتاب ماهواره نظامی ایران به فضا نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، به بی‌بی‌سی گفت: «آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل خواهد خواست که درباره پرتاب این ماهواره تحقیق کند و نشان دهد که کشور‌ها در صورت سرپیچی از قطعنامه‌های سازمان ملل با عواقبی مواجه خواهند شد.»

ساعاتی پیش «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در یک نشست خبری ضمن متهم کردن ایران به انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه و نقض تعهدات بین‌المللی خود گفته بود: «امروز سپاه پاسداران که یک موشک [ماهواره‌بر قاصد]را پرتاب کرده است، من اظهارنظر درباره جزئیات آن را به وزارت دفاع واگذار می‌کنم؛ اما وقتی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل حرف می‌زنیم، من فکر می‌کنم هر کشوری وظیفه دارد که به سازمان ملل مراجعه کند و ببیند که آیا پرتاب این موشک با قطعنامه‌های شورای امنیت سازگاری دارد یا خیر.»

صبح امروز چهارشنبه سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ ماهواره نظامی ایران با نام «نور» توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به‌وسیله ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای «قاصد» در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

این پرتاب از پایگاه پرتاب فضایی سپاه در منطقه شاهرود و در کویر مرکزی ایران به انجام رسید، پایگاهی که سال‌ها پیش آماده شده بود تا پرتابگر‌های فضایی سنگین سپاه از جمله ماهواره‌بر قائم از آن به فضا پرتاب شود.

ماهواره‌بر قاصد اولین پرتابگر سه‌مرحله‌ای آزمایش‌شده در کشور است. هنوز جزئیاتی از ابعاد و تناژ و قابلیت‌های فنی آن اعلام نشده، اما همین تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که سپاه مسیر توسعه پرتابگر‌های فضایی خود را با تنوع مورد نیاز پیگیری کرده است.

مقامات آمریکایی این موفقیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تهدید بزرگی برای خود تلقی می‌کنند، چرا که برخورداری ایران از یک ماهواره نظامی در فضا نه‌تن‌ها اشراف اطلاعاتی ایران بر منطقه را به‌شدت تقویت می‌کند، بلکه برای مقاصد غیرنظامی نیز کمک بزرگی برای برخی نهاد‌های غیرنظامی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
منم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
0
0
ببره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
0
0
گفته "اما وقتی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل حرف می‌زنیم، من فکر می‌کنم هر کشوری وظیفه دارد که به سازمان ملل مراجعه کند و ببیند که آیا پرتاب این موشک با قطعنامه‌های شورای امنیت سازگاری دارد یا خیر.»"
خوب توي همون قطعنامه در مورد حقوق ايران ذيل توافق هسته اي هم صحبت شده . كسي كه خودش قبلا اين قطعنامه رو نقض كرده الان نميتونه بياد بگه چرا يكي ديگه داره قطعنامه رو نقض ميكنه. اينم مثل بعضي از سياسيون داخليه كه از قانون اساسي فقط جاهاييش رو كه دوست دارند بزرگنمايي ميكنن و باقي بخش هاي قانون رو ناديده ميگيرن
نظرات بینندگان