arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۴۹۷۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۳ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹

زاخارووا: برخی نمایندگان آمریکا نسبت به روسیه گستاخ شده‌اند / ائتلاف بین المللی باید برای اعمال خود در عراق پاسخگو باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، تلاش جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا برای قرار دادن روسیه در فهرست دولت‌های حامی تروریسم را اقدامی گستاخانه خواند. وی همچنین گفت که ائتلاف بین المللی باید برای اعمال خود در هنگام اقدامات جنگی در عراق پاسخگو باشد. به گفته زاخارووا، عاملان بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ مورد اعمال جنایتکارانه در عراق باید مجازات شوند. وی تصریح کرد: سکوت دربرابر جنایت‌هایی که توسط ائتلاف غربی در هنگام جنگ در عراق صورت گرفت غیرقابل قبول است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، تلاش جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا برای قرار دادن روسیه در فهرست دولت‌های حامی تروریسم را اقدامی گستاخانه خواند.

ماریا زاخارووا روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه گفت: بدیهی است این اقدام برخی نمایندگان آمریکا کاملا گستاخانه است و به این گونه بیانیه‌های برخی از نمایندگان محافل سیاسی آمریکا که تلاش می‌کنند از این راه با موج سواری بر روس ستیزی بر معروفیت خود بیفزایند، از مدت‌ها پیش عادت کرده ایم و دیگر به آن مانند گذشته واکنش نشان نمی‌دهیم و صرفا ارزیابی خود را در مورد آن اعلام می‌کنیم.

گروهی از نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا، در گزارشی پیشنهاد کرده اند روسیه را بخاطر حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران و جنبش حزب الله لبنان و گروه طالبان و جنبش امپراطوری روسیه که آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است، در فهرست کشور‌های حامی تروریست قرار دهند.

مذاکرات برای تمدید پیمان استارت باید فعالتر شود

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که پیمان تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت-۲) باید در آینده نزدیک فعالتر شود.

وی خاطرنشان کرد: پیمان استارت-۲ تنها قرارداد معتبر بین روسیه و آمریکا در عرصه کنترل تسلیحات است.

به گفته زاخارووا، سطح مذاکرات در مورد این پیمان به آمادگی واشنگتن برای مذاکرات مشروح بستگی دارد.

باراک اوباما رییس جمهور وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی در سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند و دوره اعتبار این پیمان در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد.

آمریکا و روسیه تحت قرارداد استارت دو، اجازه یافتند تا سال ۲۰۲۱ میلادی حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند، حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت اول که سال ۲۰۰۹ میلادی پایان یافت.

آمریکا تسلیحات اتمی خود را از آلمان خارج کند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که آمریکا علاوه بر خروج نیرو‌های خود از آلمان، باید تسلیحات هسته‌ای غیرراهبردی را نیز از این کشور بیرون ببرد.

وی افزود: بویژه اینکه طرف آمریکایی در رزمایش‌ها با شرکت کشور‌های غیرهسته‌ای عضو ناتو، موضوع استفاده از سلاح اتمی در حالت تئوری را با آن‌ها تمرین می‌کند و با این اقدامات، مفاد پیمان منع انتشار سلاح هسته‌ای (ان. پی. تی) را نقض می‌کند.

زاخارووا این را نیز گفت که کاهش حضور نظامی آمریکا در اروپا، از سطح تنش‌ها می‌کاهد.

وی خاطرنشان کرد: ما به نوبه خود از هر گونه اقدام واشنگتن برای کاهش واقعی حضور نظامی آمریکا در کشور‌های اروپایی استقبال می‌کنیم.

استقرار نیرو‌های آمریکا در لهستان گفتگو‌های روسیه و ناتو را دشوارتر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: استقرار نیرو‌های آمریکایی در لهستان، مذاکرات بین روسیه و پیمان ناتو را دشوارتر و پیچیده‌تر می‌کند.

وی افزود: تغییر شکل حضور نظامی آمریکا در جهت نزدیک شدن به مرز‌های روسیه، تنش‌های شدید موجود در عرصه امنیتی را در قاره اروپا خواهد افزود و چشم انداز گفت: وگو‌های سازنده بین روسیه و ناتو در حوزه نظامی-سیاسی را دشوارتر خواهد کرد.

رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند ترامپ قصد دارد ۹ هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی از ۳۵ هزار نیروی نظامی در آلمان را به لهستان منتقل کند.

به گزارش رسانه‌های روسی، سفیر آمریکا در آلمان نیز به تازگی به امکان خارج سازی بخشی از نیرو‌های این کشور از آلمان اشاره کرده است.

انتقاد روسیه از استرداد یک تبعه روسی از آلمان به آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که کشورش تحویل دنیس کازناچیوا خواننده و مجری موسیقی روس به آمریکا از سوی آلمان را غیرقابل قبول می‌داند و تلاش می‌کند تا مانع تحویل این شهروند روس به آمریکا شود.

روز یکشنبه گذشته رسانه‌های روسی از دستگیری کازناچیوا توسط پلیس برلین خبر دادند.

وی از سوی آمریکا به فعالیت‌های هکری و پولشویی متهم شده است و واشنگتن خواستار استرداد وی شده است.

ائتلاف غربی برای اعمال خود در عراق پاسخگو باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که ائتلاف بین المللی باید برای اعمال خود در هنگام اقدامات جنگی در عراق پاسخگو باشد.

به گفته زاخارووا، عاملان بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ مورد اعمال جنایتکارانه در عراق باید مجازات شوند.

وی تصریح کرد: سکوت دربرابر جنایت‌هایی که توسط ائتلاف غربی در هنگام جنگ در عراق صورت گرفت غیرقابل قبول است.

زاخارووا با اشاره به سخنان دادستان ارتش انگلیس که گفته بود لندن در هفته‌های آینده پیگرد قضایی سربازان انگلیسی متهم به ارتکاب اعمال غیرقانونی و جرایم در دوره اقدامات جنگی در عراق را متوقف می‌کند، خاطرنشان کرد: معلوم نیست چرا باید تحقیقات پیرامون موارد معین که واقعا رخ داده است را متوقف کرد.

وی گفت: باید از سکوت دربرابر جنایت‌هایی که ائتلاف غربی در عراق مرتکب شده است، جلوگیری کرد و عاملان این جنایت‌ها مجازات شوند.

نظرات بینندگان