arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۸۲۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۱ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
شماره ۱۷۷/

اسناد ویکی لیکس / شهریور ۱۳۸۲؛ ایتالیا به آمریکا: ترجیح می‌دهیم از هویج به جای چماق در برابر ایران استفاده کنیم

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در رم در تلگرافی محرمانه به تاریخ جمعه، ۲۱ شهریور ۱۳۸۲ به موضوع رایزنی با ایتالیایی ها در مورد ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: اتحادیه اروپا در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای علیه ایران مطرح نخواهد کرد

طبقه بندی: محرمانه

جمعه 16:25 دقیقه دوازدهم سپتامبر 2003 (جمعه، ۲۱ شهریور ۱۳۸۲)

از: رم

به: نامشخص

 

  1. روز 11 سپتامبر سفیر با لوئیجی ماکوتا مدیر کشورهای منطقه خلیج (فارس) وزارت امورخارجه [ایتالیا]، دیدار و درباره قطعنامه ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل صحبت کرد. سفی همچنین نکاتی را در یادداشتی به دفتر حقوق بشر وزارت امورخارجه منتقل کرد که مسئولان آن برای مذاکره حضور نداشتند. ماکوتا گفت که هرچند اتحادیه اروپا نگران بدتر شدن شرایط حقوق بشر در ایران است، اما نمی خواهد مذاکرات آینده با ایران را به خطر بیاندازد و به همین دلیل قطعنامه ای را فعلا مطرح نخواهد کرد.
  2. ماکوتا گفت که اتحادیه اروپا به نیاز برای حفظ گفتگو برای انتقال «پیام انتقادی» اعتقاد داشته و طرح قطعنامه در شرایط کنونی می تواند غیرسازنده باشد زیرا به «محکومیت» و «انزوای» ایران منتهی می شود. او حمایت ایتالیا را از دیدگاه اتحادیه اروپا بیان کرده و گفت که دولت ایتالیا ترجیح می دهد تا از هویج به جای چماق در برابر ایران استفاده کند.
  3. ماکوتا تصمیم اخیر برای به تعویق انداختن گفتگوهای حقوق بشری اروپا با ایران را تایید کرد که برای روزهای 15 و 16 سپتامبر برنامه ریزی شده بود و دلیل آن اعتراض ایران به حضور نمایندگان دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل در این مذاکرات بود. او گفت که گفتگو به تعویق افتاده است و این دوره را «توقف کوتاه مدت برای تفکر» خواند

سمبلر

نظرات بینندگان