arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۵۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

یادداشت‌های محمد‌علی فروغی یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۲۹۸؛ مشیرالدوله مرحوم را محمدعلی‌شاه با همکاری سفیر روسیه مسموم کرده است

از صحبت‌های کتاچی‌خان هم یکی این بود که مشیرالدوله [میرزا نصرالله خان نائینی نخستین صدراعظم ایران پسامشروطه] مرحوم را هم محمدعلی‌شاه مسموم کرده و هارتویگ سفیر روس نیز دخیل بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشیرالدوله مرحوم را محمدعلی‌شاه با همکاری سفیر روسیه مسموم کرده است

صبح مشغول نوشتن خلاصه مطالب برای مجمع حقوق بشر بودم. ناهار کتابچی‌خان این‌جا بود همچنین پسر امین‌الدوله که تازه از ایران آمده است. امیرخان صبح آمد و کاغذی از طهران آورد که دبیرالملک و میرزا ابوالحسن‌خان و وقارالسلطنه و شیخ مرتضی و میزا غلامحسین‌خان به اتفاق نوشته بودند و تاریخ آن ۲۲ رمضان بود. خیلی خوش‌وقت شدم.
بعد از ناهار به اتفاق انتظام‌الملک راه‌آهن نشسته به ورسایل رفته، چون امروز تماشای grandes eaux می‌دهند. خیلی قشنگ بود. علیقلی‌خان و زن و بچه‌اش هم ملاقات کرده با هم گردش مفصلی کردیم و وقت شام مراجعت کردیم و بعد از شام، چون خسته بودیم زود خوابیدیم.
مشاور [وزیر خارجه] از اول این ماه اتوموبیل را جواب گفت. در بین راه با انتظام‌الملک قدری در باب حرکت گفتگو کردیم. قدری متحریم. نمی‌دانم این چند روزه خبری از طهران می‌رسد یا نه، و اگر نرسد چه کنیم. مخالفت مسیو پرنی هم برای حرکت قبل از آخر ماه اسباب اشکال شده است. از صحبت‌های کتاچی‌خان هم یکی این بود که مشیرالدوله [میرزا نصرالله خان نائینی نخستین صدراعظم ایران پسامشروطه]۱ مرحوم را هم محمدعلی‌شاه مسموم کرده و هارتویگ سفیر روس نیز دخیل بود.

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، صص ۱۸۴-۱۸۵.

پی‌نوشت:
۱- مشیرالدوله در زمان انقلاب مشروطه نقش میانجی را بر عهده گرفت، به این ترتیب که با عزل عین‌الدوله از نخست‌وزیری در ۷ جمادی‌الثانی، و صدراعظمی او در دهم جمادی‌الثانی ۱۳۲۴ تحصن مشروطه‌خواهان در سفارت انگلستان پایان گرفت.

نظرات بینندگان