arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۸ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

۱۰ علامت احتمالی بیماری‌های خود ایمنی

بسیاری از ما با نام بیماری‌های خود ایمنی آشنا هستیم. بیماری‌های مزمن که بدن را در شرایطی خطرناک قرار می‌دهند و اگر به نشانه‌ها توجه نکنیم ممکن است در شرایطی بسیار خطرناک قرار بگیریم بنابراین بهتر است در صورت مشاهده نشانه‌ها حتما به پزشک متخصص مراجعه کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسیاری از ما با نام بیماری‌های خود ایمنی آشنا هستیم. بیماری‌های مزمن که بدن را در شرایطی خطرناک قرار می‌دهند و اگر به نشانه‌ها توجه نکنیم ممکن است در شرایطی بسیار خطرناک قرار بگیریم بنابراین بهتر است در صورت مشاهده نشانه‌ها حتما به پزشک متخصص مراجعه کنیم.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، ذکر این نکته از اهمیت بسزایی برخوردار است که قرار نیست با دیدن یک نشانه تصور کنیم بیماری و دست به خوددرمانی بزنیم. بلکه تشخیص دقیق به عهده پزشک است، اما با دیدن برخی از نشانه‌ها می‌توان حدس زد که فرد دچار مشکلاتی جدی است و باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

 

بیشتر بدانید:

درد

درد
بیماری‌های خود ایمنی باعث التهاب می‌شوند. این بدان معنی است که فرد مبتلا به بیماری خود ایمنی ممکن است از درد در قسمت‌های مختلف بدن خود رنج ببرد: اندام‌ها، رگ‌های خونی، غضروف، پوست و غیره؛ که گفته شد التهاب لزوما نشانه بیماری خود ایمنی نیست. اگر این موضوع شدید است به پزشک مراجعه کنید. 

 

 

ضعف

ضعف
دلایل ضعف متفاوت است؛ به عنوان مثال، حالت تهوع و استفراغ ناشی از بیماری کرونا می‌تواند منجر به کاهش انرژی شود. ضعف همچنین می‌تواند ناشی از التهاب و دردی باشد که همراه با بسیاری از بیماری‌های خود ایمنی است.

 

 

خارش

 

خارش
همه ما حس خارش را تجربه می‌کنیم و اتفاقا احساس خارش پوست در بسیاری از موارد نشانه سلامت پوست است، اما اگر خارش همراه با بثورات شدید به خصوص در بینی و گونه‌ها باشد، ممکن است وضعیت جدی تری را نشان دهد.

 

دشواری تنفس

 

دشواری تنفس
در بیماری‌های خود ایمنی که به ریه‌ها حمله می‌کنند، سیستم ایمنی بدن علیه بافت ریه می‌چرخد و به آن آسیب می‌رساند. این می‌تواند باعث مشکلات تنفسی یا سندرم کلیوی ریوی، خونریزی در ریه‌ها و ضایعاتی علیه رگ‌های خونی کلیه شود. مسائل تنفسی همیشه باید جدی گرفته شود. در صورت مشکل در تنفس به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

خستگی

خستگی
بیماری‌های خود ایمنی باعث ایجاد التهاب در یک یا چند اندام می‌شود که غالباً منجر به خستگی می‌شود. این علائم بسیار شایع است و همچنین می‌تواند توسط چندین بیماری دیگر ایجاد شود. هنگامی که در این زمینه شک دارید، به پزشک مراجعه کنید.

 

قفسه سینه

درد قفسه سینه
بسیاری از بیماری‌ها درد را به عنوان علامتی تشخیص داده اند که ممکن است شامل درد قفسه سینه باشد. سارکوئیدوز یکی از بیماری‌های خود ایمنی است که می‌تواند باعث بروز این علائم شود. درد قفسه سینه هرگز چیزی نیست که به آرامی گرفته شود. اگر این علائم را تجربه کردید، از متخصصین کمک بگیرید.

 

تعادل

اختلالات تعادل
برخی از بیماری‌های خود ایمنی باعث آسیب عصبی می‌شوند که می‌تواند منجر به سرگیجه شود. برخی حتی هنگام پیاده روی با تعادل فرد مبارزه می‌کنند.

 

درد شکم

درد شکم
علاوه بر بیماری‌هایی که به دستگاه گوارش حمله می‌کنند، سایر اختلالات می‌توانند باعث درد شکم شوند؛ که به عنوان مثال ممکن است به دلیل آسیب رساندن به مسیر‌های عصبی باشد.

 

تب

 

تب
برخی از بیماری‌ها، به ویژه لوپوس، باعث بروز ناگهانی و غیر قابل توضیح تب می‌شود. بسته به سیستم آسیب دیده، تب نیز ممکن است نتیجه التهاب باشد.

 

کم خونی

کم خونی
بسیاری از بیماری‌های خود ایمنی، به ویژه بیماری‌هایی که به دستگاه گوارش حمله می‌کنند، می‌توانند باعث کم خونی شوند. این به دلیل آسیب‌هایی است که در روده‌ها ایجاد می‌کنند و مواد مغذی جذب بدن نمی‌شوند و این می‌تواند منجر به نقص و مشکلاتی شود.

نظرات بینندگان