arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۹۵۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۶ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۱

محدودیت ترافیکی امسال هم صدای زائران و مسافران نوروزی را درآورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشهد از جمله شهرهایی است که به دلیل جایگاه زیارتی و سیاحتی در سطح جهان دارای اعتبار ویژه ای است. سالانه انبوه زائران داخلی و خارجی برای زیارت مرقد منور حضرت رضا(ع) به این شهر مذهبی می آیند تا توشه معنوی از این سفر ببرند.


عید نوروز از جمله ایامی است که فرصتی دست می دهد تا به سوی مضجع شریف رضوی بشتابند و از سویی غبار خستگی یک سال کار را از تن بزدایند. مسؤولان شهری مشهد مقدس نیز از ماه ها قبل برای پذیرایی از زائران رضوی آماده شده و به انتظار ورود زائران رضوی لحظه شماری می کنند.
اما در این بین مشکلاتی نیز به وجود می آید که سبب گلایه زائران می شود. مسائلی که با اندکی تدبیر می تواند وجود نداشته باشد. اگر وجود مشکلات را از زاویه دید زائران نگاه کنیم شاید بهتر بتوانیم آن را مدیریت کنیم و همین انتقادها را هم نداشته باشیم. در بین سخنان زائران برخی منطقی و برخی نیز قابل تأمل نبودند، از سویی دیگر بعضی از زائران نیز بسیار راضی بوده و از زیارت و سفری که به مشهد مقدس داشته اند اظهار رضایت می کردند.

اظهارات متناقض مسؤولان

با اینکه استاندار خراسان رضوی درباره اجرای طرح محدودیتهای ترافیکی در اطراف حرم رضوی طی نوروز 91 گفته بود: طرح ترافیک در مشهد مثل سال گذشته اجرا نمی شود و قرار است به شیوه جدید اجرا شود این مشکلات همچنان وجود داشت و زائران حضرت رضا(ع) را در این ایام به دردسر انداخت. صلاحی در حاشیه جلسه شورای اداری خراسان رضوی افزوده بود: طرح ترافیک برای روان سازی ترافیک به اجرا درمی آید و در حال آماده کردن اجرای طرح متفاوتی نسبت به سال گذشته هستیم و بی گمان در اجرای طرح ترافیک طی نوروز 91 در مشهد، مشکلاتی که در اجرای این طرح در سالهای گذشته وجود داشته، نخواهد بود.با این حال موضوع طرح ترافیک اظهارات متناقض مسوولان شهر مشهد را قبل از آغاز سال جدید در پی داشت.

مشکلات زائران

یک زائر شیرازی با بیان اینکه برای زیارت حرم مطهر با مشکل روبه رو بوده است، می گوید: طرح ترافیک باعث می شد برای نزدیک شدن به حرم مطهر حضرت رضا (ع) با مشکل روبه رو شویم.
علی محمدی که با خودروی شخصی به مشهد مقدس آمده است، اظهار می دارد: لحظه ورود برای رفتن به هتلی که رزرو کرده بودم مشکلات فراوان گریبانگیرم شد. مأموران راهنمایی و رانندگی اجازه ورود به حریم حرم مطهر را نمی دادند و هرچه التماس می کردم نیز فایده ای نداشت.
وی خاطرنشان می کند: ساعتها برای رسیدن به مشهد رانندگی کردم و با وجود پدر و مادر سالخورده و نوزادی که به همراه داشتم این وضعیت برایم تحمل ناپذیر بود. در خیابانها سرگردان شدم و نمی دانستم باید به چه کسی مراجعه کنم تا مشکل مرا حل کند.
وی می افزاید: اگر سالهای آینده هم وضعیت این گونه باشد دیگر به مشهد نخواهم آمد، چون مدیران شهر مشهد تصمیماتشان در راستای رفاه زائران نیست. آنان فقط مردم را سرگردان می کنند. نباید پیش از اتخاذ هر تصمیمی به خوبی فکر کنند که چه پیامدهایی می تواند برای زائران داشته باشد؟
یکی دیگر از زائران رضوی نیز با بیان اینکه طرح ترافیک برای مردم محدودیت ایجاد می کند یادآور می شود: مشتاقان زیارت بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) برای اینکه بتوانند از سفرشان نهایت بهره معنوی را ببرند باید مسیر دسترسی آسانی به حرم مطهر داشته باشند اما متأسفانه هرساله این دسترسی ها محدود تر می شود که شایسته مدیران این کلانشهر مذهبی نیست.
مشتاقی تصریح می کند: این همه زائر فقط برای زیارت به مشهد می آیند و فقط هم محدوده حرم مطهر دارای طرح ترافیک است که البته نه از نظر فرهنگی و نه از نظر اقتصادی به نفع شهر مشهد و مجاوران حضرت نیست.
زائران در خصوص برخی تفریحگاه های مشهد نیز نظراتی دارند که در نوع خود جالب توجه است.
آرامگاه فردوسی و مشکلات همیشگی

رضا سمیرمی که به آرامگاه فردوسی مراجعه کرده، می گوید: نخستین باری نیست که به آرامگاه فردوسی می آیم؛ به طور میانگین حداقل سالی یک بار از این آرامگاه بازدید می کنم، اما آنچه مرا آزار می دهد این است هر بار که می آیم وضعیت اطراف آرامگاه فردوسی هیچ تفاوتی با گذشته نکرده و حتی در برخی موارد، وضعیت از آنچه در گذشته بود بدتر شده است.
وی اظهار می دارد: ای کاش مشکلات اطراف آرامگاه فردوسی به همین جا ختم می شد، اما متأسفانه این قصه پرغصه سر دراز دارد و وضعیت اطراف آرامگاه فردوسی به گونه ای است که می توان صدها صفحه مطلب درباره آن نوشت.
یکی دیگر از مسافران خاطرنشان می کند: یکی از مهمترین مشکلات اطراف آرامگاه فردوسی وجود کالسکه هایی است که اسبهای زبان بسته آن را می کشند. مسافرانی که به آرامگاه فردوسی می آیند، گاه هوس می کنند با کالسکه به اطراف آرامگاه بروند، اما متأسفانه وجود این اسبها مشکلات بهداشتی را به وجود آورده است؛ به گونه ای که بوی پهن این اسبها مسافران را آزار می دهد. دستفروش ها و دوره گردها به هر مسافری که می رسند قصد دارند هر طور شده جنس های خود را به ا و بفروشند.
یک شهروند مشهدی هم در مورد وضعیت نابسامان آرامگاه فردوسی می گوید: متأسفانه این مکان تاریخی که برای مردم ایران دارای اهمیت است از ابتدایی ترین امکانات محروم است. نبود نظافت و انبوه زباله در نقاط مختلف آن باعث شرمساری است.
مصطفی زابل عباسی اظهار می دارد: برای بازدید از بنای هارونیه نیز که بدون امکانات و در حال تخریب است باید مبلغ 5 هزار ریال پرداخت کرد که به هیچ عنوان کار جالبی نیست. بازدید کنندگان که عمدتا زائر هستند از وضعیت آنجا خبر ندارند پس ازپرداخت این مبلغ ناراضی از آنجا خارج می شوند و هیچ کسی هم پاسخگوی آنان نیست.
نگاهم به مجسمه های زیبای فردوسی و گاری هایی است که جای غرفه های عرضه صنایع دستی را گرفته اند؛ که بساط پیرمرد کتابفروش توجه مرا به خود جلب می کند. در بساط پیرمرد انواع و اقسام کتابها به چشم می خورد؛ از تعبیر خواب گرفته تا کتابهای دعا و روان شناسی و آشپزی، اما آنچه تعجب مرا برمی انگیزد وجود شاهنامه فردوسی در بساط این پیرمرد کتابفروش است که با بی مهری تمام لابه لای انبوهی از کتابها روی یک گونی کوچک بر آسفالت محوطه افتاده است. وقتی فکر می کنم فردوسی 30 سال برای نوشتن این کتاب زحمت کشیده و حالا با این وضعیت به فروش می رسد، تأسفم بیشتر می شود.

المانهای مشهد

به رغم تمام کاستی هایی که وجود دارد، اما زائران از المانهای نصب شده از سوی شهرداری مشهد اظهار رضایت می کنند و از اینکه چنین برنامه ای در شهرهایشان وجود ندارد ناراحت هستند.
داوود راهنمای شریعت می گوید: امسال شهرداری مشهد برای زائران سنگ تمام گذاشت. المانهای نوروزی مشهد در نوع خود بی نظیر بودند و این حرکت ثابت کرد می توان از استعداد هنرمندان ایرانی برای زیبا سازی شهرها به نحو احسن استفاده کرد و شادی و نشاط را در جامعه افزایش داد.وی اظهار می دارد: زائران از دیدن این نمادها شگفت زده شده بودند و کنار آنها عکس یادگاری می گرفتند. باید از مسوولان شهری تشکر کنم که با این کار خود مشهد مقدس را متحول کردند.
یک زائر اصفهانی هم در این مورد یادآور می شود: با اینکه شهر اصفهان از زیبایی خاصی برخوردار است، اما با دیدن المانهای نوروزی در مشهد براستی لذت بردم. این حرکت می تواند در تمام شهرهای ایران اجرا شود و مبلمان شهری را متحول کند.
محمد شیرانی ادامه می دهد: البته اگر بتوان از این گونه نمادها در طی سال و به طور دایم استفاده کرد بهتر است، چون در ایام غیر نوروز که برای زیارت به مشهد مشرف می شوم دیگر از این نمادها خبری نیست.
نظرات بینندگان