arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۹۵۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۶ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۱

حمایت از تولید ملی؛ مسؤولان از مردم جا نمانند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد رضایی: سال 1391 در حالی آغاز شد که طلیعه آن، پیام امید آفرین و خوشحال کننده رهبر انقلاب درباره حمایت از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی بود.


توجه ژرف نگرانه رهبر فرزانه انقلاب به یکی از مهمترین محورهایی که در سالیان گذشته کمتر مورد توجه دولتها قرار گرفته و نتیجه آن بی کار شدن کارگران و به هدررفتن یا فرار سرمایه های مادی و انسانی کشور بوده است، نوید بخش بهاری تازه در بخش «کار» و «تولید» داخلی است. رؤیایی که تحقق آن با سخت کوشی مسؤولان و مردم، هرگز دور از انتظار نیست و عملی شدنش موجب ریشه کنی بیکاری و بالارفتن ضریب رفاه در جامعه و بدنبال آن کاهش آسیبهای اجتماعی، جرم و جنایت و بی عدالتی خواهد بود که حاصل آن سربلندی بیشتر کشور عزیزمان در جهان می باشد.
بدون شک به این شعار راهبردی که در صورت عملی شدن، می تواند جبران کننده ناکامی های اقتصادی ماههای آخر سال 90 باشد، باید به دیده یک راهبرد اصولی و بلندمدت نگریست. راهبردی که به سال 91 اختصاص ندارد و باید در تمام سالیان آینده، مقابل دیدگان جامعه باشد.

دولت باید در سنگر اول باشد

دکتر «مصطفی اقلیما» جامعه شناس در این باره به خبرنگار ما می گوید: شعار ها و عناوین راهبردی که هر سال از سوی مقام عالی کشور اعلام می شود در واقع یک نگاه عالمانه، کار شناسانه و قابل توجه است ولی کمتر از سوی نهادهای مسؤول به آن ها توجه می شود که دولت در این باره باید پاسخگو باشد. وی با ذکر مثالی در این باره می گوید: یکی از شعارهای راهبردی کشورمان که به عنوان شعار سال از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد سال پاسخگویی بود اما متاسفانه شاهد بودیم که درسال پاسخگویی هیچکس و هیچ دستگاهی به مردم پاسخگو نبود و امید است در این مقطع ازتاریخ و تاکید رهبری بر کار و کارگر و حمایت از تولید ملی به اهداف رهبر فرزانه انقلاب برسیم.
به گفته دکتر اقلیما اعلام سال 91به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، نشان دهنده اهمیت موضوع و نیاز به کار بیشتر در این زمینه است. البته مردم ما از آگاهی بالایی برخوردارند و همین مردم بحث حمایت از تولید ملی و کار ایرانی را قبلا شروع کرده اند و منظور رهبری همکاری مسؤولان برای حل مشکلات آنان در این حوزه است. به گفته وی پارسال تورم 40درصد بود ولی 10 درصد افزایش حقوق داشتیم و می بینیم که همواره مردم و کارمندان از تورم عقب می مانند که این موضوع با روح توجه به کارگران و نیروی انسانی مغایرت دارد و باید در سال 91مورد اصلاح قرار گیرد.

عزم ملی برای حمایت از کارآفرینی

این آسیب شناس اجتماعی و رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران متذکر می شود: تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی یک تکلیف برای همه مسؤولان و کار شناسان است و اگر بخواهیم از بروز بزه ها و آسیب های اجتماعی جلوگیری کنیم لازم است تقویت تولید ملی و حمایت از کارگران و کارآفرینان در قالب یک عزم ملی مد نظر همه قرار گیرد.
به گفته این جامعه شناس، قوه مجریه ضامن اجرای این شعار مهم و حیاتی است و رشد تولیدات ایرانی و بی نیازی از کالا ها و سرمایه های خارجی در گرو امکانات و تسهیلات است و همکاری دولت در این زمینه با کارآفرینان و کارگران باید با پرهیز از شعارزدگی وارد فاز اجرایی شود.
این کار شناس آسیبهای اجتماعی تأکید می کند: همه می دانیم که بیانات رهبری اول برای مسؤولان است بعد برای مردم، اما خوشبختانه ملت جلو تر هستند. باید به برنامه های مرتبط با کار و تولید داخلی توجه بیشتری شود و دولت و نهادهای مسؤول نباید در این زمینه عقب باشند وزارتخانه ها باید در این زمینه تلاش بیشتر نموده، از آسیب ها جلوگیری و مشکلات را کاهش دهند.

همکاری دستگاه ها برای حمایت از کار ایرانی

مهندس «علی اصغر حسین زاده احتشام» عضو هیات مدیره انجمن کاردانان فنی ساختمان و کارآفرین نمونه به خبرنگار ما می گوید: همکاری مناسب بین دستگاه ها برای حمایت از «کار ایرانی» بزرگترین پیام رهبری برای شکوفایی و پیشرفت است که لازم است مد نظر همه کارآفرینان باشد.
وی می افزاید: برای صیانت از حقوق کارگران باید زیرساخت ها را فراهم و تقویت کنیم؛ مثلا اگر دولت به صحت آمار بیکاری که اعلام می کند اطمینان دارد نباید اجرای قانون بیمه بیکاری باعث نگرانی اش شود و باید با حمایت از بنگاههای کارآفرین، مشکل بیکاری را حل کند تا از کار و سرمایه ایرانی پشتیبانی شود.
این کارفرما و کارآفرین حوزه ساختمان و سازه های شهری در این باره خاطر نشان می کند: مثلا مقررات ملی ساختمان در سال 90 به درستی اجرا نشد، کارگران برای بیمه مشکل داشتند و مهارت ها در بحث ساخت و ساز نهادینه نشد که حل همه یا بخشی از این مشکلات می تواند به حمایت از کار منتهی شود. حسین زاده احتشام، نبود امنیت شغلی، باز بودن گمرک بر روی کالا های خارجی نامرغوب و نیز ندادن تسهیلات کافی به کارآفرینان را از موانع تحقق شعار سال 91دانسته و می گوید: متاسفانه توان شرکت ها دست کم گرفته شده گرچه تولید ملی در حوزه مسکن بیش از مصرف داخلی است و باید این تولیدات به خارج از مرزهای کشور صادر شوند اما شاهد عقد قرارداد با شرکتهای خارجی برای مسکن انبوه در شهرهای جدید هستیم.

بهاری تازه برای تولید داخلی

«علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر نیز در این باره گفته است: در صورت حمایت دولت از نهادهای کارگری و بها دادن به نیروی انسانی و متخصص، صنعت ایرانی، تولید ملی و کارگر ایرانی را بر تارک اقتصاد منطقه می نشانیم.
وی با صدور بیانیه ای پیام شورانگیز نوروزی رهبری برای کارگران،صنعت گران و همه دوستداران صنعت و کار ایرانی را همچون بهار بارقه امیدی ارزیابی کرده که نجات بخش صنعت ملی است که متاسفانه اکنون پایمال سیر شرم آور واردات خارجی گردیده است. دبیرکل خانه کارگر افزوده است: باید به صنعت ایرانی، تولید ملی و کارگر ایرانی اهمیت دهیم و این حمایت بی دریغ که بی شک مهم ترین سرمایه ملی ماست راهگشای رسیدن به خودکفایی و شکوفایی در نهادهای کار و اشتغال خواهد بود و حمایت رهبری در قالب پیام نوروزی 91 از کارگران و کار آن ها و سرمایه ایرانی باعث بازیابی عزت و شرف دیرینه این کوشندگان خستگی ناپذیر ایران است.
به اعتقاد رییس فراکسیون کارگری خانه ملت، تعیین سال 1391 به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی در شرایط سخت فعلی، روزی نو و نوروزی بهاری را به ارمغان آورده است.
بر این اساس، کارگر و کارفرما در عرصه تولید داخلی از نو خود را خواهند شناخت و این حمایت بی دریغ به سرمایه و کار ایرانی که بی شک مهم ترین سرمایه ملی ماست شکوفایی می بخشد.
نظرات بینندگان