arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۴۹۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹

آیا اکنون زمان مناسبی برای فروش سهام عدالت است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ارزش سهام عدالت این روزها نوسانات زیادی داشته، به‌طوری‌که با توجه به روند کاهشی شاخص بورس در هفته‌های اخیر، ارزش هر برگه سهام عدالت 532 هزار تومانی به کمتر از 10 میلیون تومان رسیده است. از همین رو با توجه با اینکه سهام عدالت مجموع سهم‌های ارزنده‌ای است، بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند دارندگان این سهام نسبت به فروش سهام عدالت تعجیل نکنند.

آیا اکنون زمان مناسبی برای فروش سهام عدالت است؟

برآوردها نشان می‌دهد در روزهای اخیر ارزش 30 درصد سهام عدالت قابل فروش به حدود سه میلیون تومان و ارزش 60 درصد آن به 6 میلیون و 489 هزار تومان رسید.

بد نیست بدانید با اصلاح اخیر شاخص بورس، بسیاری از دارندگان سهام عدالت تصمیم به فروش سهام عدالت خود گرفته‌اند، این در حالیست که مسئولان و نهادهای فعال در بازار سرمایه نگهداری و حفظ سهام عدالت را به دارندگان آن توصیه می‌کنند.

کارشناسان درباره سهام عدالت معتقدند، این سهام یکی از با ارزش‌ترین انواع سهام موجود در بازار سرمایه است و تاکید می‌کنند نوسانات اخیر بازار سرمایه طبیعی است. در واقع آنچه هر از چندگاهی از اُفت و صعود‌ها در بازار شاهد هستیم، مربوط به ذات بازار سرمایه است و سهامداران باید دیدگاه بلندمدت نسبت به سهام عدالت خود داشته باشند.

همان‌طور که می‌دانید با آزادسازی سهام عدالت، هر فرد سهامدار می‌تواند مدیریت سهام خود را به عهده گیرد و در صورت تمایل اقدام به فروش سهام عدالت خود کند.

گفتنی است جهت آزادسازی سهام عدالت - در یک بازه زمانی مشخص - سهامداران می‌توانستند با مراجعه به سامانه سهام عدالت، روش مدیریت سهام عدالت خود را انتخاب کنند.

آن دسته از سهامداران که تمایل داشتند مدیریت سهام عدالت خود را شخصاً به عهده بگیرند، می‌توانستند با انتخاب گزینه آزادسازی به روش مستقیم در سامانه سهام عدالت، اختیار فروش سهام عدالت خود را به دست آورند و در صورت تمایل اقدام به نگهداری یا فروش آن کنند.

اگر سهامداری تمایل به آزادسازی مدیریت سهام عدالت خود به روش مستقیم نداشت، به‌صورت پیش‌فرض مدیریت سهام عدالت فرد، توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی صورت می‌پذیرفت و سهامدار همانند گذشته از امتیاز سهام عدالت خود استفاده می‌کرد.

با پایان زمان آزادسازی، سهامداران می‌توانند از طریق سامانه فروش سهام عدالت کارگزاری فارابی یا همان سامانه سعدی، اقدام به فروش یا مشاهده ارزش روز دارایی‌هایشان کنند.

در سامانه فروش سهام عدالت سعدی، ارزش روز دارایی سهامدار قابل‌رؤیت بوده و درصورتی‌که سهامدار تمایل به فروش بخشی از سهام عدالت خود را داشته باشد، می‌تواند با انتخاب گزینه فروش، آن بخش از سهام خود را بفروشد.

جهت استفاده از امکانات سامانه سعدی می‌توانید به نشانی https://edalat.farabixo.com/ مراجعه کرده و با ورود کد ملی و شماره تلفن همراه خود، وارد این سامانه شوید.

نکته‌ای که هنگام ورود اطلاعات به سامانه فروش سهام عدالت کارگزاری فارابی باید مدنظر قرار گیرد، شماره تلفن‌همراه متقاضی است؛ به‌طوری‌که شماره تلفن وارد شده در سامانه سعدی باید با شماره‌ای که در زمان ثبت‌نام سهام عدالت ارائه کرده‌اید، یکسان بوده و به نام سهامدار باشد.

در صورت مغایرت شماره وارد شده در این سامانه با شماره ارائه شده در هنگام ثبت‌نام سهام عدالت، سهامدار می‌تواند با مراجعه به سامانه سهام عدالت، مشخصات خود را اصلاح کند و پس از آن وارد سامانه فروش سهام عدالت کارگزاری فارابی شود.

نظرات بینندگان