arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۷۷۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۱ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۱

افزایش قیمت‌برنج، تخم‌مرغ، مرغ و بنزین هواپیما

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
افزایش قیمت‌برنج، روغن، تخم‌مرغ، مرغ و بنزین هواپیما، سقوط قیمت سکه، توقف صادرات نفت به یونان، اسپانیا و آلمان، رونمایی از بسته ۲.۵میلیونی اشتغال،مخالفت دولت با استعفای بهمنی،بازگشت قیمت دلار آزاد به تابلوی صرافی‌ها، راه‌اندازی ربات نفت ایران در خزر، امضای قرارداد فروش گاز به عراق و سناریوهای داغ بنزینی از مهمترین رویدادهای اقتصادی در ۷ روز گذشته بوده است.

به گزارش مهر، مدیرعامل اتحادیه مرغداران با اعلام دلایل گرانی اخیر مرغ، وعده داد: در صورتی که دولت به موقع نهاده‌ها (کنجاله سویا و ذرت) را در اختیار تولیدکنندگان بگذارد، قیمت مرغ تا پایان اردیبهشت ماه کاهش می‌یابد.
حسین مقدم نیا در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص دلایل گرانی مرغ اظهار داشت: به دلیل کمبود نهاده ها (کنجاله سویا و ذرت) برای تولید کنندگان در اواخر بهمن و اسفندماه سال گذشته، قیمت مرغ ابتدا از کیلویی ۲۷۰۰ تومان به ۳۷۰۰ تومان رسید و در ادامه این روند ادامه یافت به طوری‌که هم اکنون در برخی مناطق قیمت مرغ به کیلویی ۵۰۰۰ تومان هم رسیده است.

برنج در پایتخت کیلویی ۴۵۰۰ تومان

دبیر انجمن برنج ایران از افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار خبر داد و گفت: متاسفانه کیفیت برنج‌های عرضه شده در مراکز فروش در پایتخت بسیار پائین تر از کیفیت برنج‌هایی است که در مراکز فروش شمال کشور عرضه می‌شوند.

جمیل علیزاده شابق درباره دلایل نوسان قیمت برنج در بازار اظهار داشت: دلالان و سوداگران برنج در افزایش قیمت برنج بی تاثیر نیستند، چون آنها به بهانه گران شدن هزینه سوخت که تاثیر مستقیمی بر هزینه حمل ونقل برنج از شمال کشوربه پایتخت دارد، قیمت برنج را افزایش می دهند.

به گفنه دبیر انجمن برنج ایران، اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تاثیر غیر مستقیم بر افزایش قیمت برنج داشته و این موضوع نیز به عنوان عاملی دیگر در گران شدن این کالا نقش داشته است.

وی افزود: به‌طور متوسط قیمت برنج درجه یک طارم محلی در تیرماه سال گذشته در شهرهای شمالی کشور در حدود ۳۳۰۰ تومان و در تهران در حدود ۳۶۰۰ تومان بود که این رقم شب عید در شهرهای کشور به حدود ۳۷۰۰ تومان و در پایتخت نیز به حدود ۴۳۰۰ تومان رسید.

دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: امسال قیمت هر کیلوگرم برنج در شهرهای شمالی کشور به طور متوسط در حدود ۴۰۰۰ تومان و در تهران نیز به بیش از ۴۵۰۰ تومان رسیده است.

دلایل گرانی تخم مرغ در بازار

رئیس اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم گذار میهن با بیان اینکه قیمت واقعی تخم مرغ برای مصرف کننده هر دانه ۲۰۰ تومان است، پیشنهاد کرد وزارت بازرگانی سازوکاری فراهم کند تا با عرضه مستقیم تخم مرغ در میادین میوه و تره بار مصرف‌کنندگان هم با قیمت واقعی تخم مرغ را خریداری کنند.

هدایت اصغری درباره گرانی تخم مرغ در بازار گفت: تخم مرغ درب مرغداری شانه ای ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است اما متاسفانه وقتی به دست مصرف کننده می رسد، قیمت آن شانه‌ای ۶۰۰۰ تومان می شود و این به دلیل عملکرد شبکه توزیع و سایر واسطه هاست.

وی افزود: متاسفانه تا امروز ۲۰ هزارتن تخم مرغ در مرغداری‌ها دپو شده است و به دلیل اینکه دولت برای کنترل بازار در اوایل سال ۹۰ هفتاد درصد بر صادرات تخم مرغ عوارض وضع کرد، با مشکل صادرات هم روبرو هستیم.

مجلس برداشت شبانه از بانکها را غیرقانونی اعلام کرد

ارسلان فتحی پور از برگزاری جلسه سه شنبه کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور معاون حقوقی، مدیر امور بین الملل بانک مرکزی و برخی از مدیران عامل بانکهای دولتی و خصوصی خبرداد و گفت: در این جلسه محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی حضور نداشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با اعلام اینکه نظر کمیسیون اقتصادی بر این است که برداشت شبانه از حساب بانکها غیر قانونی بوده است، تصریح کرد: مقرر شد هیئت تطبیق و بررسی مصوبات دولت با قوانین مجلس غیر قانونی بودن مصوبه را به رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کند.

سکه طلا در پایتخت سقوط کرد

در هفته جاری قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی با کاهش شدیدی مواجه شد و براساس آن، نرخ سکه طرح قدیم به ۷۳۵ هزار تومان و طرح جدید به ۷۲۰ هزار تومان رسید.

بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز سه شنبه در بازار ۷۳۵ هزار تومان، طرح جدید ۷۲۰ هزار تومان، نیم سکه ۳۶۵ هزار تومان و ربع سکه ۱۹۲ هزار تومان است.

این نرخها روز سه شنبه به ترتیب ۷۵۰ هزار تومان، ۷۴۴ هزار تومان، ۳۷۴ هزار تومان و ۱۹۵ هزار تومان بود که افت بسیار شدیدی را نشان می دهد. قیمت هر قطعه سکه گرمی چهارشنبه در بازار نسبت به دیروز با کاهش مواجه شد و از ۱۰۵ هزار تومان به ۱۰۳ هزار تومان رسید.

عراق مشتری گاز ایران شد

ایران و عراق به زودی قرارداد جدیدی به منظور صادرات به طور متوسط روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی (معادل تولید گاز یک فاز پارس جنوبی) امضا می کنند.

بر اساس این قرارداد مقرر شده است گاز تولیدی یک فاز میدان مشترک پارس جنوبی به منظور تامین سوخت مورد نیاز چهار نیروگاه برق عراق اختصاص یابد.

از سوی دیگر در حال حاضر عملیات ساخت خط لوله مشترک گاز ایران – عراق آغاز شده است به طوریکه برای تکمیل ساخت این خط لوله گازی در خاک ایران باید حدود ۱۷۰ کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچی گاز به منظور انشعاب از خط لوله ششم سراسری ساخته شود.

بسته ۲.۵ میلیونی ۹۰ روی میز دولت

با اینکه هنوز جزئیات عملکرد ۳۱ استان از بسته ۲.۵ میلیونی اشتغال سال ۹۰، وضعیت تسهیلات‌دهی شبکه بانکی و گزارش جمع‌بندی آن ارائه نشده است، دولت در نظر دارد تا ۲.۵ میلیون فرصت جدید شغلی دیگر در سال ۹۱ را برنامه‌ریزی کند.

در همین حال محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور در یکی از آخرین نشستهای شورای عالی اشتغال در سال ۹۰ از عملکرد سیستم بانکی در خصوص تامین منابع مورد نیاز استان ها برای ایجاد فرصت های شغلی انتقاد کرد و حتی پیش از آن نیز برای اجرای تعهدات بانک ها در این بخش زمان و ضرب الاجل تعیین شد.

رئیس جمهور نیز پایان سال گذشته اعلام کرده بود که بزودی گزارش عملکرد دولت برای ایجاد فرصت های جدید شغلی را به مردم ارائه می کند اما پیش از آن وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاییز سال گذشته اعلام کرده بود که بیش از ۱ میلیون فرصت شغلی از برنامه ۲.۵ میلیون نفری دولت حدود ۶ ماه قبل از پایان سال، نهایی شده است.

بهمنی استعفا کرد؛ دولت نپذیرفت

هفته جاری محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی از این سمت استعفا کرد اما مقامات ارشد دولتی با این استعفا موافقت نکردند.

رئیس کل بانک مرکزی به دلیل آنچه که به برداشت شبانه دولت از حساب بانکها در اجرای ابلاغیه دولت و تصمیم کمیته پنج نفره ارزی مربوط می‌شود، از این سمت استعفا کرد اما مقامات ارشد دولتی به وی پیغام داده‌اند که بماند و کارش را با قدرت ادامه دهد.

روغن با مجوز دولت گران شد

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که روغن با مجوز دولت، ۱۵ تا ۲۰ درصد گران شد، این درحالی است که این افزایش قیمت از روزهای آینده اعمال خواهد شد.وی افزود: البته پیشی‌گرفتن تقاضا بر عرضه یکی از دلایل افزایش قیمت روغن نباتی در بازار است.

در عین حال، یک مقام صنفی نیز در این رابطه گفت: اگرچه برخی تولیدکنندگان به صورت خودسرانه افزایش قیمت داده بودند، اما این افزایش قیمت هم اکنون از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مصوب شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا مجوزهای لازم از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در رابطه با افزایش قیمت اخذ شده است، گفت: تولیدکنندگان نمی‌توانند بدون مجوز سازمان حمایت و وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به افزایش قیمت کنند.

تغییر قیمت مرغ روزانه شد!

بعد از تعطیلات نوروزی، تغییرات جدیدی در قیمت مرغ در بازار صورت گرفته است و هم اکنون مغازه‌های سطح شهر، به هر نحوی که دلخواهشان باشد، هر روز اتیکت‌های قیمتی مرغ را در بازار تغییر می‌دهند.

یکی از کالاهایی که در روزهای ابتدایی سال جدید، با نوسانات شدید قیمتی مواجه شده، مرغ است که قیمت آن روز به روز تغییر می‌کند و برخی از مغازه‌داران هر روز صبح که به اصطلاح، جلوی مغازه خود را آب و جارو می‌کنند، نگاهی هم به اتیکت قیمت می‌اندازند و ۱۰۰ تومان هم که شده، بر روی قیمت می‌کشند. البته این در مورد تمامی مغازه‌ها صادق نیست و برخی ها نیز جانب انصاف را رعایت می‌کنند.

بررسی‌های میدانی نشانگر این است که در حال حاضر، قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل تازه بسته‌بندی شده ۴۴۵۰ تومان است که بر اساس ضوابط تعیین شده، کیسه محتوی لاشه باید کاملا از هوا تخلیه باشد و سپس درب بندی و یا کلیپس زده شود، ضمن اینکه بسته ها نیز باید سالم و به دور از پارگی باشد.

در عین حال هر کیلوگرم مرغ کامل منجمد بسته‌بندی شده نیز ۳۱۰۰ تومان است که باید تامین شرایط نگهداری و بهداشتی و برودتی برای آن رعایت شده باشد.

قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل تازه بسته‌بندی بشقابی در بسته سینی، بشقاب یکبار مصرف و روکش نیز مطابق با استاندارد سازمان دامپزشکی ۴۴۸۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. همچنین هر کیلوگرم مرغ کامل تازه بسته‌بندی پاک شده نیز به قیمت هر کیلوگرم ۵۱۰۰ تومان عرضه می‌شود که البته مرغ‌های بسته بندی شده باید فاقد گردن، نوک بال، خونابه و آب بوده و محتویات شکم و امعاء و احشاء به طور کامل تخلیه شده باشد.

همچنین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ تازه فله غیر بسته بندی شده نیز که به صورت غیر سردخانه‌ای، سالم، بدون شکستگی و آلودگی ظاهری باشد نیز، ۲۴۹۰ تومان است. ضمن اینکه تخم مرغ شناسنامه دار غیربسته بندی که دارای نام تجاری، تاریخ تولید و تاریخ انقضا است نیز به ازای هر کیلوگرم، ۲۵۷۰ تومان عرضه می‌شود. در عین حال تخم‌مرغ شناسنامه دار بسته‌بندی شده نیز که در هر بسته آن ۲۵ تا ۳۰ عدد باشد، به ازای هر کیلوگرم ۲۶۹۰ تومان عرضه می‌شود.

ایران از یک شرکت نفتی آلمانی شکایت می‌کند

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به زودی از شرکت نفتی مان آلمان به دلیل عدم اجرای تعهدات قراردادی خود در طرح توسعه پالایشگاه نفت امام خمینی شازند به اتحادیه اروپا شکایت می کند.

این شرکت آلمانی پیش از تصویب قطعنامه های ضد ایرانی و تحریم صنعت نفت ایران قراردادی به منظور فروش، نصب، راه اندازی در برخی از تجهیزات پیچیده دوار همچون برخی از توربوکمپرسورها با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران امضا کرده بود.

بر این اساس این شرکت تاکنون نه تنها نسبت به اجرای تعهدات قراردادی خود در قبال صنعت نفت ایران عمل نکرده است بلکه از اعزام کارشناسان خود به طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه نفت امام خمینی شازند هم خودداری کرده است.

با این وجود در حال حاضر با وجود غیبت این شرکت اروپایی، واحدهای مختلف فرآیندی این مگا پروژه نفتی با حضور کارشناسان و متخصصان داخلی با موفقیت در حال انجام است.

راه اندازی ربات نفتی ایران در دریای خزر

مدیرعامل حفاری شمال با اشاره به آغاز به کار نخستین ربات نفتی ایران در عمق ۸۰۰ متری دریای خزر از ساخت ۱۴دکل جدید خشکی و دریایی نفت و گاز خبر داد و گفت: کارفرمای اماراتی ۱.۲ میلیون دلار پاداش برای کاهش زمان حفاری چاههای نفت به ایران پرداخت کرد.

هدایت الله خادمی درباره آخرین وضعیت فعالیت حفاری اکتشافی ایران در آبهای عمیق دریای خزر، بیان کرد: در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران نخستین کشور در بیم کشورهای عضو اوپک بوده که از توانایی حفاری در آبهای عمیق و نیمه عمیق برخوردار است.

مدیر عامل حفاری شمال با یادآوری اینکه در حال حاضر در آسیا پس هند و چین ایران سومین کشور دارنده تکنولوژی حفاری در آبهای عمیق است، تاکید کرد: تاکنون ایران نزدیک به ۱۰ حفره گازی در بلوکهای اکتشافی در دریای خزر توسط سکوی نیمه شناور حفاری امیرکبیر حفر کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایران نخستین کشوری در خاورمیانه بوده که ربات نفتی در عمق ۸۰۰ متری دریا فعال کرده است، یادآور شد: این ربات به عنوان یک غواص در زیر دریای خزر و کف بستر آب دریا مسئولیت باز و بسته کردن شیرهای فوران گیر را بر عهده دارد.

بازگشت قیمت دلار آزاد به تابلوی صرافی‌ها

به گزارش مهر از میدان فردوسی تهران، قیمت هر دلار در تابلوی صرافی ها هفته جاری ۱۸۸۰ تا ۱۸۸۵ تومان است و قیمت خرید آن بین ۱۸۶۳ تا ۱۸۷۰ تومان در نوسان است با این حال قیمت دلار در بازار آزاد برای فروش ۱۸۷۰ تومان است که نشان دهنده پائین تر بودن قیمت فروش دلار در بازار آزاد نسبت به تابلوی صرافی ها است.

قیمت فروش هر یورو نیز در تابلوی صرافی ها ۲۴۵۰ تا ۲۴۵۵ تومان و قیمت فروش ۲۴۷۵ تومان است، قیمت خرید پوند هم ۲۹۶۵ تا ۲۹۷۰ تومان و قیمت خرید ۳۰۲۰ تومان اعلام شده است.

با این حال قیمت فروش هر یورو در بازار آزاد بین ۲۴۵۰ تا ۲۴۶۰ تومان متناسب با قیمتهای جهانی در نوسان است. همچنین قیمت خرید دلار آزاد نیز توسط واسطه های بازار ۱۸۶۰ تومان است.

همچنین بررسی بازار انواع سکه در تابلوی صرافی ها نیز نشان می دهد که بسیاری از صرافی ها از درج قیمت های مربوط به انواع سکه در تابلوهای خود خودداری کردند با این حال قیمت خرید سکه طرح جدید در برخی تابلوها ۷۴۰ هزار تومان اعلام شده است اما قیمت فروشی برای آن در تابلوها وجود ندارد.

هر قطعه سکه طرح قدیم نیز امروز از سوی صرافی ها ۷۱۵ هزار تومان برای خرید اعلام قیمت می شود و برای فروش نیز قیمت ۷۳۰ هزار تومانی را اعلام می کنند. نیم سکه امروز ۳۵۵ هزار تومان خریداری و ۳۶۷ تا ۳۶۸ هزار تومان نیز فروخته می شود. ربع سکه ۱۸۰ هزار تومان خریداری و بین ۱۹۰ تا ۱۹۲ هزار تومان نیز قیمت فروش دارد.

سوخت هواپیما ناگهان ۷۴۳ تومان گران شد

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از افزایش ناگهانی قیمت سوخت هواپیما در پروازهای خارجی برای ایرلاین‌های داخلی از ۴۰۰ تومان به ۱۱۴۳ تومان خبرداد و گفت: در پی این ابلاغیه، شرکت‌های هواپیمایی نامه انتقاد آمیزی را به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ارسال کردند.

حمید غوابش از افزایش قیمت سوخت پروازهای خارجی برای ایرلاین های داخلی از ۴۰۰ تومان به ۱۱۴۳ تومان از تاریخ ۲۸ اسفندماه سال گذشته خبرداد.

عضو شورای عالی هواپیمایی با اشاره به اینکه ابلاغیه مربوطه توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی صادر شده است، افزود: این افزایش قیمت ناگهانی بوده و شرکتهای هواپیمایی را دچار مشکل کرده است.

در همین حال مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام شرایط جدید فروش سوخت به ایرلاین‌های داخلی از فروش نقدی به شرکتهای هواپیمایی بدهکار از اول اردیبهشت ماه امسال خبر داد.

جلیل سالاری با اعلام اینکه افزایش ۷۴۳ تومانی هر لیتر سوخت هواپیماها در پروازهای خارجی با مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها انجام گرفته است، تصریح کرد: بر اساس مصوبه جدید ستاد هدفمندی یارانه‌ها مقرر شده از ابتدای اردیبهشت ماه سالجاری فروش سوخت به شرکتهای هواپیمایی صرفا به صورت نقدی انجام شود.

ایران صادرات نفت به آلمان و اسپانیا را قطع کرد

پس از توقف فروش نفت ایران به چهار کشور اروپایی، از روز چهارشنبه صادرات نفت ایران به پالایشگاه های آلمانی هم متوقف شد.

بر این اساس پس از توقف فروش نفت ایران به کشورهای انگلستان، فرانسه، یونان و اسپانیا، از ۲۳ فروردین ماه فروش طلای سیاه به پالایشگاه‌های آلمانی هم متوقف شد.

در همین حال خبر می رسد که قطع صادرات نفت ایران به کشور ایتالیا نیز در دستور کار بررسی وزارت نفت قرار گرفته است.

در روزهای اخیر مکاتباتی از سوی شرکت ملی نفت ایران با برخی از پالایشگاه های نفت ایتالیا مبنی بر امضای قراردادهای بلندمدت فروش نفت صورت گرفته است.

وزیر نفت هم با اشاره به توقف صادرات نفت ایران به ۲ پالایشگاه یونانی، از توقف فروش نفت خام ایران به چند پالایشگاه دیگر اروپایی تا چند روز آینده خبر داده بود.

سناریوهای بنزینی دولت

محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در هفته جاری با اشاره به اجرای طرح ساماندهی سهمیه بنزین خودروهای عمومی،اعلام کرد: به زودی در کلاس برخی از کارت‌های سوخت خودروهای عمومی تغییراتی اعمال می‌شود.

عبداله جلالی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت هم هفته جاری از ارائه سناریوهای مختلف بنزینی به رئیس جمهور خبر داد و اعلام کرد: شخص رئیس جمهور تغییرات جدید بنزینی را تعیین می‌کند، ضمن اینکه افزایش قیمت بنزین به ۱۰۰۰ تومان یکی از این سناریوهاست.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر هیچ سناریو و قیمتی برای اجرا در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نهایی نشده است، تصریح کرد: اخیرا با تکمیل مطالعات کارشناسی شده، تمامی سناریوها برای تصمیم گیری نهایی در اختیار رئیس جمهور قرار گرفته است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه سناریوی نهایی قیمت و نحوه اجرای این فرآورده نفتی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها توسط شخص رئیس جمهور تعیین می شود، اظهار داشت: همچنین زمان اجرای تغییرات جدید بنزین هم توسط رئیس جمهور به دستگاه‌های مختلف دولتی اعلام می شود.

وی در پاسخ به این سئوال مهر که آیا افزایش قیمت بنزین به ۱۰۰۰ تومان یکی از گزینه ها در فاز دوم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها است؟ بیان کرد: افزایش قیمت بنزین به ۱۰۰۰ تومان هم یکی از این گزینه هاست اما هنوز نهایی نشده است.

جلالی همچنین در مورد احتمال حذف نظام سهمیه بندی بنزین هم توضیح داد: حذف سهمیه بندی و یا عرضه بنزین تک نرخی هم در قالب سناریوهای جداگانه ای به رئیس جمهور ارائه شده است.

بنزین ۱۵۰۰ تومانی تکذیب شد

یک مقام مسئول در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با تکذیب افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، اعلام کرد: قیمت بنزین نباید موجب نگرانی مردم شود.

وی در واکنش به انتشار گزارشی مبنی بر افزایش قیمت بنزین آزاد به ۱۵۰۰ تومان در فاز دوم هدفمند یارانه‌ها، با تأکید بر اینکه قیمت بنزین نباید موجب نگرانی مردم شود، گفت: قیمت بنزین ۱۵۰۰ تومانی اصلاً صحت ندارد.

در همین حال جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به آغاز طرح فروش بنزین با قیمت‌های تعادلی در برخی از استان‌های مرزی کشور از سقوط مصرف بنزین پس از به پایان رسیدن تعطیلات نوروز خبر داده است.

نظرات بینندگان