arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۰۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۶ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹

۶۷۰ هزار مازندرانی در طرح قرنطینه معکوس قرار می‌گیرند

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا مازندران گفت که در اجرای طرح شهید سلیمانی برنامه قرنطینه معکوس برای ۶۷۶ هزار نفر در این استان اجرایی می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سخنگوی ستاد مقابله با کرونا مازندران گفت که در اجرای طرح شهید سلیمانی برنامه قرنطینه معکوس برای ۶۷۶ هزار نفر در این استان اجرایی می‌شود.

دکتر سید عباس موسوی روز دوشنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا که با حضور سخنگوی وزارت بهداشت در ساری برگزار شد ، مشمولین قرنطینه معکوس را شامل گروه های پرخطر از جمله سالمندان، بیماران زمینه ای از قبیل دیابتی ، فشار خون بالا ، دیالیزی ، قلبی و عروقی و مادران باردار معرفی کرد و افزود که این افراد از سوی تیم های مراقبتی شناسایی شده اند .
وی گفت که در قالب طرح شهید سلیمانی با حمایت های معیشتی و در قالب ردیابی هوشمند سیستمی از ورود این افراد به مراکز و اماکن پرخطر و با ریسک بالا جلوگیری می شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : در طرح شهید سلیمانی ۷۹۵ تیم مراقبت با بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نیرو در استان فعالیت دارند که تاکنوم موفق به شناسایی جمعیت تحت پوشش قرنطینه معکوس شده اند و پرونده این افراد با دریافت کد رهگیری در اختیار سپاه و بسیج قرار خواهد گرفت.
اجرای طرح محله محور مبارزه با بیماری کرونا با نام طرح شهید حاج قاسم سلیمانی از اول آذر ماه توسط بسیجیان ‌و کارشناسان حوزه بهداشت در کشور شروع شد. تیم های مراقبت در این طرح با مراجعه خانه به خانه بیماران احتمالی کرونایی را شناسایی و آنان را قرنطینه خانگی می کنند. همچنین آن دسته از بیمارانی که نیازمند دریافت خدمات بیمارستانی باشند به کادر پزشکی معرفی خواهند شد. شناسایی افراد در معرض خطر مانند بیماران زمینه ای هم از دیگر فعالیت های تیم های مراقبتی برای اجرای قرنطینه معکوس است.

دکتر موسوی گفت که برای اجرای قرنطینه اجباری بیماران نیازمندی که در قالب طرح شهید سلیمانی شناسایی می شوند و امکان قرنطینه در منزل برایشان وجود ندارد و همچنین بیمارانی که پس از بهیودی نسبی از بیمارستان مرخص می شوند و نیازمند حضور در قرنطینه در خارج از منزلشان هستند ، ۹ نقاهتگاه با ۳۶۹ تخت در استان پیش بینی و تجهیز شده است .

وی افزود : بیمارانی به این نقاهتگاه ها انتقال می یابند که شرایط و امکانات برای آنها در منزل به دلایلی از جمله مشکل مالی و یا وجود بیماران با ریسک بالا وجود نداشته باشد و قطعا این دسته از بیماران تحت حمایت مراقبتی و معیشتی هم قرار خواهند گرفت.
موسوی گفت : با این که نقاهتگاه ها در شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران از اول آذر ماه تجهیز شده ولی تاکنون هیچ بیماری در آنجا قرنطینه نشده است.

مازندران ۲ دانشگاه علوم پزشکی دارد. دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۲۱ شهرستان از ۲۲ شهرستان استان را زیر پوشش دارد. دانشگاه علوم پزشکی بابل هم با هفت بیمارستان به جمعیت بیش از نیم میلیون نفری این شهرستان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می کند.

شناسایی بیش از ۹ هزار بیمار در طرح شهید سلیمانی

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا مازندران همچنین از شناسایی ۹ هزار و ۱۰۰ بیمار مشکوک مبتلا به کووید-۱۹ با اجرای طرح شهید سلیمانی و ردیابی سیستمی در استان خبر داد.

دکتر موسوی گفت که با همکاری تیم های مراقبتی سپاه و بسیج تمام افراد مرتبط با این بیماران که به طور میانگین بیش از سه نفرند ، شناسایی و در قرنطینه موقت خانگی قرار گرفته اند.
وی یکی از دلایل اصلی عدم ورود مازندران به پیک موج سوم کرونا را برنامه های پیشگیرانه از جمله ردیابی سیستمی و غربالگری دانست و افزود : روند بیماری کووید- ۱۹ در مازندران با گذشت بیش از یک ماه از شیوع موج سوم به صورت ملایم و یا شیب پایین جریان دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد ابهام آفرینی نسبت به رنگ بندی کرونایی در این استان هم اظهار داشت : رنگ بندی کرونایی در این استان در راستای برنامه های پیشگیرانه از سوی وزارت بهداشت اجرایی می شود و از پنج شهر با وضعیت قرمز کرونایی استان مازندران، چهار شهرستان شیب ملایم ویروس کرونا را طی می کنند.
وی شهرستان های قرمز مازندران را شامل بهشهر، گلوگاه، نکاء ، آمل و رامسر اعلام کرد و اظهار داشت : شهرستان آمل نسبت به بقیه شهرستان ها قرمز با روند افزایشی بیماران کرونایی مواجه است و برنامه های خوبی در این شهرستان برای گذر از مرحله قرمز در دست اجراست.
موسوی از کاهش میانگین مرگ و میر کرونایی در مازندران نسبت به میانگین کشوری خبر داد و افزود : میانگین مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در مازندران بر اساس بیماران بستری ۲.۷ درصد از میانگین کشوری کمتر است.
وی توضیح داد : بر اساس آمار ، میانگین مرگ ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در میان بیماران بستری در کشور بیش از ۱۰ درصد و در استان مازندران حدود هشت درصد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران شناسایی سریع بیماران کرونایی را یکی از دلایل اصلی پایین بودن آمار مرگ بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در استان اعلام کرد.
بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران تا ۲۱ آذر ماه بیش از ۳۶ هزار بیمار با علایم مثبت و مشکوک کرونا در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه بستری شدند.
هم اکنون در بیمارستان های زیر پوشش ۲ دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران حدود ۹۲۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ بستری هستند.


ایرنا

نظرات بینندگان