arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۹ - ۰۹ دی ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / موضع گیری ایران درمورد حمله به سفارت آمریکا در عراق / واکسن فایزر در راه ایران / چراغ سبز شورای نگهبان برای بازنگری در قانون اساسی؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.


فوت ۱۲۱ نفر در با کرونا
در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر هشتم دی‌ماه پنج هزار و ۹۰۸ نفر مبتلای جدید کرونا در کشور شناسایی شد و مجموع مبتلایان به کرونا در کشور به یک میلیون و ۲۰۶ هزار و ۳۷۳ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت شمار جان باختگان را ۱۲۱ نفر اعلام کرد و گفت: با احتساب این آمار از ابتدا تا کنون ۵۴ هزار و ۸۱۴ نفر در کشور بر اثر بیماری کرونا جان باخته‌اند.


آمار هشدارآمیز درباره قربانیان کرونا
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه ۳۰ درصد از جانباختگان کرونا، مبتلا به هیچ بیماری زمینه‌ای نیستند، گفت: این موضوع مربوط به هیچ رده سنی خاصی نیست. وی ادامه داد: مطالعاتی که در سه هزار فرد بین ۱۸ تا ۳۵ سال مبتلا به کووید ۱۹ و بستری در بیمارستان انجام شده نشان می‌دهد که از این تعداد ۲۰ درصد از مبتلایان به بخش‌های مراقبت‌های ویژه پس از مدتی بستری منتقل شدند و متأسفانه از این تعداد نیز سه درصد مرگ و میر ناشی از کرونا نشان از جدی بودن این ویروس حتی در افراد جوان و بدون بیماری زمینه‌ای دارد.

حصر بابک زنجانی به جای زندان؟ 

وکیل مدافع بابک زنجانی همچنین در واکنش به شایعاتی مبنی بر خروج زنجانی از اوین و نگهداری او در حصر خانگی، گفت: ایشان همچنان داخل زندان هستند و این اظهارات صحت ندارد. البته پیش از این هم در دوره‌ای حتی ادعا شده بود که آقای زنجانی به خارج از کشور رفتند که هیچکدام از این اظهارات صحت ندارد. لذا بهتر است که اجازه بدهیم روال بررسی و پیگیری پرونده ادامه پیدا کند


خبرنگار چینی پوشش دهنده اخبار قرنطینه ووهان به ۴ سال حبس محکوم شد
دادگاه چین یک شهروند خبرنگار چینی را که پس از پوشش اخبار قرنطینه در ووهان دستگیر شد، به چهار سال حبس محکوم کرد. رن چانیو، وکیل ژانگ شان، ۳۷ ساله، که اخبار مربوط به قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا را پوشش داده بود، پس از محاکمه چند ساعته در دادگاه به اتهام ایجاد اغتشاش به چهار سال حبس محکوم شد. شانگ با انتشار مقاله‌ای ضمن محکوم کردن قرنطینه اعمال شده در ووهان آن را نقض خطرناک حقوق بشر برشمرد.


چراغ سبز شورای نگهبان برای بازنگری در قانون اساسی؟
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه هیچ مشکلی برای بازنگری در قانون اساسی نداریم، می‌گوید در قانون اساسی ما ظرفیت‌های مختلفی وجود دارد که تا همین سال‌های اخیر هم از آن استفاده نشده بود، وقتی هنوز ظرفیتی که در قانون اساسی هست را استفاده نکرده‌ایم چرا باید به سراغ بازنگری آن برویم؟


ماجرای پیام عربستان و پاسخ ایران پیش از ترور سردار سلیمانی 
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: ما پیامی از سوی عربستان دریافت کرده بودیم که این پیام دیپلماتیک نبود و مطالبی در آن مطرح شده بود که البته ما از طریق شورای همکاری خلیج فارس پاسخ دادیم. آقای سلیمانی در این سفر حامل پیام‌هایی بودند که عاملین ترور اجازه انتقال این پیام را ندادند ، البته ما بعدا به صورت مکتوب پیام‌ها را منتقل کردیم.


واکسن فایزر در راه ایران
رییس سازمان هلال احمر کشور از تامین واکسن خارجی فایزر برای کشور خبر داد. این واکسن ها به صورت اهدایی از سوی خیرین وارد کشور می شود. او افزود: به دلیل شرایط خاص نگهداری این واکسن با هماهنگی وزارت بهداشت به زودی مراحل انتقال آن به کشور انجام خواهد شد.

موضع گیری ایران درمورد حمله به سفارت آمریکا در عراق

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد هرگونه دست داشتن ایران در حملات راکتی به سفارت آمریکا را رد کرد و افزود: ایران به هیچ وجه در هدف قرار دادن سفارت آمریکا نقش نداشته است و ما نمی‌دانیم چه کسی سفارت آمریکا را هدف قرار می‌دهد. ما چنین اقدامی را هیچ گاه نمی‌پذیریم و از هیچ طرفی در هدف قرار دادن سفارت آمریکا حمایت نمی‌کنیم. نمی‌خواهیم عراق میدانی برای جنگ با آمریکا باشد.

نظرات بینندگان