arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۶۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
۶۴ سال پیش؛ جمعیت «بهداشت روحی» بیان کرد:

«۹۵ درصد از مردم کشور ما کج‌خلق و بداخلاق و عصبی هستند»

دیوانگان ایران نسبت به سایر ممالک بسیار کم است البته منظور ما دیوانگانی هستند که احتیاج به نگهداری در تیمارستان‌ها دارند. ولی بلای بدتر از دیوانگی که گریبان ملت ما را گرفته است عدم تعادل اخلاقی است؛ ۹۵ درصد از مردم کشور ما کج‌خلق و بداخلاق و عصبی هستند. هیچ‌کس حاضر نیست که عملی بر خلاف میل او انجام شود و این جای بسی تاسف است، زیرا ملت آلمان که این‌قدر دچار مصائب جنگ بوده تعادل فکری خود را از دست نداده است. دیوانگان در کشور ما ۲ هزار بیش‌تر نیستند، ولی تقریبا همه مردم به عدم تعادل روحی دچارند. تمام اختلافات خانوادگی، مسائل حاد سیاسی و ناراحتی‌ها ناشی از همین عامل است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ در هفته دوم بهمن‌ماه ۱۳۳۵ مجمع عمومی جمعیت «حمایت دیوانگان» و جمعیت «سلامت فکر» تشکیل جلسه دادند و تصمیم گرفتند که به منظور پیشرفت و توفیق در هدف مشترک این دو جمعیت هیات‌مدیره واحدی داشته باشند و به نام جمعیت «بهداشت روحی» نامیده شوند. در این مجمع اساس‌نامه این جمعیت تدوین شد و طبق آن انتخابات به منظور تعیین هیات‌مدیره به عمل آمد و شماری از پزشکان و استادان دانشگاه به عضویت هیات‌مدیره انتخاب شدند.

خبرنگار روزنامه اطلاعات (مورخ پنج‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۳۵) به منظور اطلاع از هدف و تشکیلات این جمعیت با آقای دکتر چهرازی عضو هیات‌مدیره جمعیت «بهداشت روحی» گفتگو کرد. دکتر چهرازی ضمن تشریح تشکیلات «بهداشت روحی» آماری هم درباره شمار بستری‌شدگان مشکلات روانی در بیمارستان‌ها و نیز وضعیت روحی روانی مردم ایران ارائه کرد که جالب توجه بود:

... خوشبختانه دیوانگان ایران نسبت به سایر ممالک بسیار کم است البته منظور ما دیوانگانی هستند که احتیاج به نگهداری در تیمارستان‌ها دارند. ولی بلای بدتر از دیوانگی که گریبان ملت ما را گرفته است عدم تعادل اخلاقی است؛ ۹۵ درصد از مردم کشور ما کج‌خلق و بداخلاق و عصبی هستند. هیچ‌کس حاضر نیست که عملی بر خلاف میل او انجام شود و این جای بسی تاسف است، زیرا ملت آلمان که این‌قدر دچار مصائب جنگ بوده تعادل فکری خود را از دست نداده است. دیوانگان در کشور ما ۲ هزار بیش‌تر نیستند، ولی تقریبا همه مردم به عدم تعادل روحی دچارند. تمام اختلافات خانوادگی، مسائل حاد سیاسی و ناراحتی‌ها ناشی از همین عامل است.

در آمریکا تنها ۶ درصد از مردم دچار عدم تعادل اخلاقی می‌باشند و این رقم با ۹۵ درصد که عده مبتلایان ایرانی است قابل مقایسه نمی‌باشد...

نظرات بینندگان