arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۲ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

تجویز سمعک برای نوزادان و شیرخواران کم شنوا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: نوزادان و شیرخواران کم شنوا باید به شنوایی شناس مجرب ارجاع داده شوند تا سمعک برای آنها تجویز شود و بتوانند بهترین استفاده را از سمعک در دوران طلایی زبان آموزی است، داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: نوزادان و شیرخواران کم شنوا باید به شنوایی شناس مجرب ارجاع داده شوند تا سمعک برای آنها تجویز شود و بتوانند بهترین استفاده را از سمعک در دوران طلایی زبان آموزی است، داشته باشند.

به گزارش روز دوشنبه انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، گیتی موللی با بیان اینکه کم شنوایی کودکان از بدو تولد قابل تشخیص است، افزود: کودک کم شنوا از بدو تولد نیاز به شنیدن دارد، از همین رو لازم است کودک از روزهای نخست پس از تولد سمعک دریافت کند و در فرایند توانبخشی قرار گیرد. این اقدام سبب می‌شود کودکان کم شنوا، زبان و گفتار را مانند دیگر کودکان کسب کنند و مدرسه بروند و آموزش ببینند.

وی در خصوص تجویز سمعک برای نوزادان، اظهار داشت: بر اساس آخرین بیانیه علمی در حوزه کم شنوایی نوزادان و شیرخواران، همه کودکان ناشنوا و کم شنوا از بدو تولد تشخیص داده می‌شوند و بلافاصله بعد از تشخیص لازم است که از سمعک استفاده کنند. بنابراین تجویز سمعک بدون درنگ و بدون مکث و بدون از دست دادن زمان در بدو تولد باید صورت گیرد.

موللی ادامه داد: فرایند تجویز سمعک نوزاد و شیرخوار یک برنامه مدت دار است و خانواده‌ها لازم است مدت‌ها مراجعه کند تا اینکه سمعک به تنظیم نهایی و مناسب برای کودک برسد.

تجویز سمعک توسط متخصص شنوایی شناس حوزه کودک

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با عنوان این که تجویز سمعک یک کار بسیار تخصصی است و باید فقط توسط متخصص شنوایی شناسی حوزه کودک انجام شود، گفت: با توجه به اینکه خانواده‌ها در ابتدای تشخیص کم شنوایی با بحران‌ها و هیجان های روحی متعدد روبرو هستند و پذیرش سمعک و عادت دادن نوزاد به سمعک هم روندی طولانی است، لازم است در همان ابتدای نوزادی این کار شروع شود.

وی در خصوص اینکه چه نوع سمعکی برای نوزاد و شیرخوار کم شنوا لازم است، تصریح کرد: سمعک مورد نیاز نوزاد و شیرخوار باید بهترین صدا را با بهترین کیفیت برای گوش نوزاد مهیا کند تا مغز کودک با توجه به کم شنوایی که دارد، تحریک شنیداری لازم را به بهترین وجه دریافت کند و فعال باقی بماند.

موللی تصریح کرد: سمعک‌های بدون کیفیت یا سمعک‌هایی که دارای آپشن های لازم برای کودک ناشنوا نیستند، توصیه نمی‌شود. تجویز سمعک نوزاد و شیرخوار کم شنوا و ناشنوا حتما توسط یک متخصص شنوایی شناس مجرب انجام شود.

وی ادامه داد: نوزادان و شیرخواران کم شنوا باید فقط به شنوایی شناس مجرب ارجاع داده شوند تا سمعک برای آنها تجویز شود.

دبیر کمیته مطالعات ناشنوایی و کم شنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه بهزیستی و توانبخشی افزود: برای کودکی که کاندید کاشت حلزون است، لازم است حتماً سمعک دقیق و با کیفیت به صورت علمی تجویز شود و حتماً قبل از اینکه برای او کاشت حلزون شنوایی انجام شود، لازم است در یک دوره ۶ ماهه از سمعک مناسب استفاده کند و اگر با سمعک بتواند پاسخ لازم را به دست آورد و دیگر وارد روند کاشت حلزون شنوایی نشود.

موللی گفت: این کودکان لازم است علاوه بر سمعک حتماً از بدو تولد تحت برنامه‌های مداخله زودهنگام قرار گیرند.

وی ابراز امیدواری کرد که هیچ کودک کم شنوایی بدون سمعک نماند و بتواند بهترین استفاده را از سمعک در ماه‌ها و سال‌های اول زندگی که دوران طلایی زبان آموزی است، در اختیار داشته باشد. تجویز سمعک بدون درنگ و بدون مکث در روزها و ماه‌های اول تولد حائز اهمیت است و لازم است در سیاست گذاری های نظام سلامت مد نظر قرار گیرد.

روزانه ۲۰ کودک ناشنوا در کشور متولد می شود و سالانه هزار و ۵۰۰ کودک کم شنوای عمیق به دنیا می آیند. از هر هزار تولد زنده در دنیا ۳ تا ۶ کودک ناشنوا به دنیا می آیند. بیش از ۶۰ درصد کودکان کم شنوا/ ناشنوا، دارای والدین با وابستگی فامیلی هستند، این درحالی است که ۹۵ درصد این کودکان والدین شنوا دارند.

ایرنا

نظرات بینندگان