arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۲۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۷ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / شناسایی عامل اصلی تدارک ترور فخری‌زاده / احتمالا بروز جهش ایرانی کرونا / بررسی FATF در مراحل پایانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

حمایت جامعه روحانیت از رئیسی
مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت گفت: هیچ‌گونه بحثی در مورد آقای لاریجانی در جامعه روحانیت مبارز صورت نگرفته است. اینکه جامعه روحانیت در پی روی کار آمدن آقای لاریجانی است و دیگران به دنبال اقای رئیسی هستند، یک القاء از سوی دیگران است. آقای رئیسی خود عضو جامعه روحانیت مبارز است و هیچ‌گاه از عضویت جامعه کنار نرفته است. در انتخابات گذشته نیز به ایشان رای دادیم و هیچ گونه تردیدی در حمایت از اقای رئیسی نداریم.

۷۰ کشته و زخمی  و سوختن ۷۰ کامیون ایرانی
طبق آخرین اطلاعات به‌دست آمده، حادثه انفجار در گمرک «اسلام‌قلعه» افغانستان، حداقل ۷۰ کشته و زخمی برجا گذاشته است. اطلاعات به ‌دست‌آمده حاکی از آتش‌سوزی حداقل ۷۰ کامیون ایرانی در انفجار گمرک مرزی اسلام قلعه افغانستان است، اما در خصوص اینکه فردی از اتباع ایران نیز آسیب دیده یا خیر، هنوز اطلاعی به دست نیامده است.

نماینده خبرگان: دوچرخه سواری زنان یعنی توهین به خدا
حجت الاسلام سید ابوالحسن مهدوی نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در موضوع توهین به رئیس‌جمهور باید برخورد صورت بگیرد اما نه به این صورت که اکنون به آن می‌پردازند؛ ۸ سال به مراجع و فتاوا توهین شد ولی هیچ‌گونه واکنشی نشان داده نشد، حال که چند جوان خام این اقدام را کرده‌اند قصد برخورد شدید دارند. وی خاطرنشان کرد: دروغ در دین ما وجود ندارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درباره موضوع توهین و فحاشی آن را اقدامی مذموم و ناپسند خواندند که نظم جامعه را بر هم می‌زند؛ اما اعضای شورای تأمین اصفهان پاسخ دهند که توهین به مخلوق یا توهین به خالق مهم‌تر است که شهردار اصفهان چند سال است از رفتارهای غیرشرعی همچون دوچرخه‌سواری دختران دفاع می‌کند. مهدوی تصریح کرد: جان ما در مقابله با این موضوع به لب رسیده است و سؤال اینجاست که چرا آقایان در برخورد با این پدیده مقابله کردند؛ کسانی که این توهین‌ها را عمداً می‌کنند باید مدیون خون شهدا باشند و درد ما این است که کسی از دین دفاع نمی‌کند.

چین اطلاعات مهم کرونا را نمی دهد
یک از اعضای تیم سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ او) که درباره سرمنشاء کووید-۱۹ تحقیق می کند می گوید که چین از ارائه داده های کلیدی به این تیم خودداری کرده است.

آخرین آمار کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در طول ۲۴ ساعته منتهی به ۲۶ بهمن ۶۲ بیمار مبتلا به کرونا جان باختند، گفت: بر این اساس مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۵۸ هزار و ۹۴۵ نفر رسید. سیما سادات لاری، گفت: ۷ هزار و ۳۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ هم شناسایی شد که ۵۶۸ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۶۳ نفر رسید.


بررسی FATF در مراحل پایانی
محسن رضایی گفت: بررسی FATF مراحل پایانی را طی می‌کند و به احتمال قوی تا پایان سال، نتیجه بررسی موضوع FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام را اعلام می‌کنیم. رضایی تصریح کرد: نمی توانیم پیش بینی کنیم که سرانجام بررسی ها چه می شود. آقای دکتر روحانی پیشنهاد دادند که یک شرطی اضافه بشود که ما اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم ها را به طرف مقابل ندهیم و این باید بررسی شود که آیا این شرط امکانپذیر است که ما همه اطلاعات را در اختیار دبیرخانه FATF قرار بدهیم اما اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم ها را می‌توانیم در اختیارشان قرار ندهیم یا نه؟ لذا این هنوز بحث نشده است و به نتیجه نهایی در موردش نرسیده ایم. 

احتمالا بروز جهش ایرانی کرونا
‌ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران ضمن هشدار درباره خطرات موج چهارم کرونا در پایتخت گفت: ویروس کووید 19 تا کنون باعث فوت 24 هزار تهرانی شده است. وی افزود: پیک چهارم کرونا بر اساس بررسی‌های علمی بسیار زیان‌بارتر و کشنده‌تر است و بیم آن می‌شود جهش ایرانی ویروس را شاهد باشیم.

شناسایی عامل اصلی تدارک ترور فخری‌زاده
وزیر اطلاعات اظهار کرد: عامل اصلی تدارک ترور شهید فخری‌زاده که از کارکنان اخراجی نیروهای مسلح بود، قبل از عملیات از کشور خارج شده بود و تحت تعقیب است.

بهزاد نبوی رییس موقت جبهه اصلاح‌طلبان ایران شد
جلسه نهاد اجماعی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ با عنوان جبهه اصلاح‌طلبان ایران دقایقی پیش به پایان رسید و بهزاد نبوی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب با کسب بیشترین آرا از میان ۳۱ حزب و ۱۵ شخصیت سیاسی به عنوان رییس موقت جبهه اصلاح‌طلبان تا تصویب آیین نامه داخلی این جبهه انتخاب کردند.

کاندیدای زن از برنامه اصلاح طلبان در ۱۴۰۰ خارج شد
اشرف بروجردی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه بعید است که کاندیدای خانم از جانب اصلاح طلبان معرفی شود، گفت: با بحث‌های صورت گرفته تاکنون هیچ گزینه خانمی مطرح نشده است. حضور و فعالیت خانم‌ها مدنظر قرار گرفته اما گزینه‌ای انتخاب نشده است. از لحاظ اولویت‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که نمی‌توانیم معرفی‌کننده یک خانم باشیم.

نظرات بینندگان