arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۸۸۴۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۰

۷ روش برای افزایش تجربیات مثبت روان درمانی

رویا پاک سرشت/ سرویس خواندنی‌های انتخاب: این روز‌ها کمک گرفتن از روانشناس و روان درمانگران برای حل مشکلات روزمره زندگی بسیار رایج شده است، اما همه افراد در این زمینه به یک اندازه بهره نمی‌برند. انتخاب یک درمانگر متناسب با نیاز‌ها، صادق بودن در درمان و حضور مداوم می‌تواند به موثرتر شدن روند درمان کمک کند. افزون بر این ها،   اعتماد به تخصص درمانگر مفید است، اما دریافت بازخورد مناسب از روند درمان نیز مهم است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رویا پاک سرشت/ سرویس خواندنی‌های انتخاب: این روز‌ها کمک گرفتن از روانشناس و روان درمانگران برای حل مشکلات روزمره زندگی بسیار رایج شده است، اما همه افراد در این زمینه به یک اندازه بهره نمی‌برند. انتخاب یک درمانگر متناسب با نیاز‌ها، صادق بودن در درمان و حضور مداوم می‌تواند به موثرتر شدن روند درمان کمک کند. افزون بر این ها،   اعتماد به تخصص درمانگر مفید است، اما دریافت بازخورد مناسب از روند درمان نیز مهم است.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، درمان درست زمانی اتفاق خواهد افتاد که می‌توانید چیز‌های زیادی درباره خود یاد بگیرید، از جمله این که به چه فکر می‌کنید، چرا احساسات خاصی دارید و چگونه می‌توانید این احساسات را بهتر تنظیم کنید، چگونه نقاط منفی یا تاریک شخصیت خود را ببینید، چگونه روابط خود را بهتر بفهمید و پیمایش کنید و مواردی مشابه. اما واقعیت این است که همه تجربیات درمانی یکسان نیستند. برخی از افراد زندگی خود را کاملاً تغییر می‌دهند، در حالی که برخی  هرگز احساس نمی‌کنند به جایی می‌رسند. پس چگونه می‌توان تجربه روان درمانی را ارتقا داد؟

 

روان درمانی
یک درمانگر مناسب را انتخاب کنید

درمان با یک مدل یکسان برای همه مناسب نیست. برای برقراری ارتباط موثر بین مراجع و درمانگر، باید انتخاب درمانگر به درستی انجام شود. برخی از مراجعان ساختار زیادی می‌خواهند در حالی که برخی دیگر از آن متنفر هستند. برخی از مراجعان بازخورد زیادی می‌خواهند در حالی که دیگران فقط مکانی برای شنیده شدن افکار خود می‌خواهند. بعضی از مراجعین مسائل خاصی دارند که همه درمانگران نمی‌توانند آن را درمان کنند. یافتن یک درمانگر که هم واجد شرایط برای رفع نگرانی‌های خاص شما باشد و هم متناسب با سبک بین فردی باشد، برای موفقیت در درمان مهم است. نوعی از آمادگی که می‌توانید انجام دهید جمع آوری فهرست کوچکی از درمانگران دارای مجوز دولتی و مصاحبه با دو یا سه نفر قبل از تصمیم گیری درباره کار با آن‌ها است. لازم ابت بدانید که درمانگر چه نوع درمانی را انجام می‌دهد؟ این روش درمانی خاص چگونه به مراجع در حل مشکلات خاص کمک خواهد کرد؟ آیا شواهدی وجود دارد که نشان دهد این نوع درمان به مسئله خاصی کمک می‌کند؟ درمان چگونه خواهد بود؟ چه تعداد از افراد با استفاده از این نوع درمان با موفقیت درمان شده اند؟ آیا مدت زمان تقریبی درمان افرادی که مشکل خاصی دارند وجود دارد؟

روانشناس

صادق باشید

بعضی اوقات در درمان، مردم تمایلی به تشریح و به اشتراک گذاشتن تمام جزئیات مورد نیاز درمانگر ندارند. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله شرمندگی یا عدم اعتماد. به استثنای آسیب رساندن به خود یا دیگران، آنچه در درمان بحث می‌شود محرمانه است. به این معنا که درمانگر شما مجاز به گفتگو در مورد شما یا درمان شما بدون اجازه شما با کسی نیست. کنار گذاشتن اطلاعات از ایجاد ارتباط و به دست آوردن بینشی توسط درمانگر جلوگیری می‌کند که می‌تواند در روند درمان بسیار مهم باشد. مهم است که بدانید درمانگر شما برای کمک آنجاست. آن‌ها در مورد شما قضاوت نمی‌کنند.

 افزایش تجربیات مثبت

ثابت قدم باشید

تحقیق درمورد "دوز" درمان مورد نیاز برای درمان نشان می‌دهد که به طور متوسط ​​، تقریباً ۲۰ جلسه درمانی که هر هفته یک بار اتفاق می‌افتد، برای دستیابی به بهبودی قابل اعتماد در شرایط شایع روانپزشکی مورد نیاز است. البته، این جلسات به نوع درمان  یا مسئله‌های خاص شما بستگی دارد. با این حال، آنچه مهمتر است، این است که درمان مداوم باشد. وقتی جلسات از هم فاصله زیادی داشته باشند یا افراد به طور منظم جلسات را از دست بدهند، در روند درمانی خللی ایجاد می‌شود.

روانپزشک


یک دفترچه درمانی نگه دارید

یکی از ابزار‌های ایده آل درمان، استفاده از یک دفترچه درمانی است. این فقط یک دفترچه ساده است که در آن مشتری‌ها می‌توانند در طول جلسات یادداشت برداری کنند، تکالیف خود را انجام دهند و هرگونه افکاری را که در طول هفته به آن‌ها فکر می‌کنند و می‌خواهند در طول جلسات به آن‌ها بپردازند، یادداشت کنند. این دفترچه یادداشت به عنوان یک روش ملموس برای پیگیری و نگهداری از اندوخته‌هایی که در طول روند درمان اتفاق می‌افتد، عمل می‌کند. همچنین این یک روش عالی برای ردیابی پیشرفت و مشاهده تغییرات خود هنگام بازگشت به عقب است. با توجه به آنچه در یادداشت‌های خود نوشتید، بهتر می‌توانید ببینید که چقدر از سطح قبلی خود، فاصله گرفته اید.

بهبودی
آنچه را یاد می‌گیرید تمرین کنید

بزرگترین تفاوتی که من بین افرادی که به سرعت به اهداف درمانی خود می‌رسند و افرادی که گیر نمی‌کنند دیده ام این است که افرادی که بیشترین پیشرفت را دارند آنچه را که می‌آموزند تمرین می‌کنند و تکالیف خود را جدی می‌گیرند. اگر آنچه را که در طول هفته یاد می‌گیرید تمرین نکنید، یادگیری تغییر و بهبودی سخت است. گاهی اوقات سرمایه گذاری در وقت و انرژی در کاری که مطمئن نیستید برای شما مفید باشد دشوار است، اما دقیقاً به همین دلیل است که شما با یک درمانگر کار می‌کنید، که از قبل تجربه دارد و می‌داند چه چیزی می‌تواند به شما کمک کند.

جلسات درمانی

 

به روند درمان (و به درمانگر خود) اعتماد کنید

اگرچه به نظر می‌رسد که درمان فقط صحبت کردن باشد، اما بیش از این است و برای تبدیل شدن به یک درمانگر مجاز، درمانگران  نیاز به آموزش  زیادی دارند. درمانگران برای دیدن و درک چیز‌هایی آموزش دیده اند که شما نمی‌توانید در خود ببینید، اگر سعی می‌کنید به درمانگر خود بگویید که روند کار چگونه باید طی شود، در مورد چه چیزی می‌توانید یا نمی‌توانید صحبت کنید، یا آنچه را که تمایل دارید یا نمی‌خواهید انجام دهید، دستان درمانگر خود را می‌بندید و او را از استفاده از دانشی که دارد منع می‌کنید.

مراجع
بازخورد بدهید

درمانگر شما می‌خواهد به شما کمک کند، اما آنچه برای یک شخص مفید است ممکن است برای شخص دیگری مفید نباشد. اگر صادق باشید و نظرات خود را ارائه دهید، درمانگر می‌توانند تنظیماتی انجام دهند که به پیشرفت روند درمان کمک کند.

نظرات بینندگان