arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۰

مکرون: نیروهای ترکیه و روسیه خاک لیبی را ترک کنند

«امانوئل مکرون» رییس جمهور فرانسه سه شنبه شب از نیروهای ترکیه و روسیه خواست تا خاک لیبی را ترک کنند. وی با بیان اینکه، فرانسه با شرکای خود برای دفاع از حاکمیت لیبی کار خواهد کرد، افزود: مردم لیبی حق دارند تا حاکمیت کامل خود در کنار ثروت های طبیعی کشورشان را به دست گیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: «امانوئل مکرون» رییس جمهور فرانسه سه شنبه شب از نیروهای ترکیه و روسیه خواست تا خاک لیبی را ترک کنند.

به گزارش اسکای نیوز، مکرون که در کنفرانس خبری به همراه «محمد المنفی» رییس شورای ریاستی لیبی صحبت می‌کرد، گفت: نیروهای خارجی چه نیروهای ترکیه یا روسیه و یا نیروهای کشورهای دیگر باید خاک لیبی را هر چه زودتر ترک کنند.

وی با بیان اینکه، فرانسه با شرکای خود برای دفاع از حاکمیت لیبی کار خواهد کرد، افزود: مردم لیبی حق دارند تا حاکمیت کامل خود در کنار ثروت های طبیعی کشورشان را به دست گیرند.

از سوی دیگر رییس شورای ریاستی لیبی نیز گفت: فرانسه سفارت خود را در طرابلس به زودی بازگشایی می کند.

نمایندگان پارلمان لیبی اخیرا به دولت جدید این کشور رای اعتماد داده‌اند و «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر دوره انتقالی را تا انتخابات اصلی که در ۲۴ دسامبر برگزار خواهد شد، به عهده خواهد داشت.

پیش از این مقرر شده بود که اعضای شورای ریاست جمهوری و نخست‌وزیر پس از انتخاب، اداره لیبی را در دوره انتقالی تا ۲۴ دسامبر (سوم دی ۱۴۰۰) و برگزاری انتخابات بر عهده بگیرند.

کشور نفت‌خیز لیبی از سال‌ها پیش بین دولت‌های رقیب تقسیم شده است؛ دولتی تحت حمایت سازمان ملل اما ضعیف در طرابلس - شهری که به طور عمده تحت کنترل گروه‌های مسلح قرار دارد - در مقابل دولت مستقر در شرق لیبی با پشتیبانی ژنرال حفتر که خود را رهبر نیروهای مسلح لیبی می‌خواند. دولت‌هایی که هر کدام تحت حمایت دولت‌های خارجی بوده و پشتیبانی می‌شوند.

نظرات بینندگان