arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱

ضربه مغزي دانشجوي ترک تحصيلي را نابغه رياضي کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشجوي ترک تحصيل کرده سرش در يک دعواي خياباني ضربه خورد و حالا به يک نابغه رياضيات تبديل شده که مي‌تواند فرمولهاي رياضيات را به نمودارهاي فراکتال تبديل کند.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، جيسون پجت نه مدرک دکترا و نه مدرک ليسانس دارد، در حقيقت وي ترک تحصيل کرده بود و در يک فروشگاه کار مي‌کرد اما از يک دهه گذشته از زماني که به شدت مورد حمله قرار گرفت و توسط اوباش خياباني به مغز وي ضربه وارد شد وي به يک نابغه رياضيات تبديل شده است.

اين مرد 41 ساله از شهر تاکوما، واشنگتن پيشتر تنها به تفريح و کار فکر مي‌کرد، اما زماني که اوباش خياباني وي را براي کت چرم 99 دلاري خود به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند اوضاع برايش متفاوت شد وي اکنون فرمولهاي پيچيده را همه جا مشاهده مي‌کند و آنها را به نمودار تبديل مي‌کند.

وي در اين باره گفت: تنها چيزي که ديدم يک برق روشن بود و تنها چيزي که مي‌دانم اين بود که روي زانوهايم روي زمين افتاده بودم و فکر کردم که در حال مرگ هستم.پزشکان در ابتدا تصور کردند که وي دچار ضربه مغزي شده اما ناگهان پجت شروع به رسم نمودارهاي پيچيده کرد، وي پيشتر نمي‌توانست اين نموارها را رسم کند و و در ابتدا هيچ تصوري از چيستي نمودارها نداشت.با بررسيهاي انجام شده مشخص شد که اين نموداردها فراکتال، (ساختاري است که هر جزء از آن با کل متشابه ‌است) هستند، از آن زمان به بعد وي هرکجا نگاه مي‌کند فرمولهايي چون قضيه فيثاغورث را مشاهده مي‌کند.

به دنبال اين صدمه، مغز وي در قسمتهايي کار مي‌کند که اکثر مردم به آن قسمتها دسترسي ندارند.بريت بروگارد استاد عصب شناسي و فلسفه مرکز نروديناميک دانشگاه ميسوري سنت لوئيس اظهار داشت: براي وي حالت سندروم ساوانت رخ داده است. اين سندروم مي‌تواند رياضياتي، فضايي، يا هنري باشد. در اين حالت نادر افراد به توانايي‌هاي خيره‌کننده‌اي در يک زمينه يا چندين زمنيه دست مي‌يابند.

براساس اظهارات کارشناسان، حالت کنوني پجت و نحوه مشاهده اجسام و رياضيات توسط وي را مي‌توان با جان نش مقايسه کرد. شخصيتي که توسط هاليوود به تصوير کشيده شده و راسل کرو در فيلم" ذهن زيبا" به جاي وي ايفاي نقش کرده است.درميان ساير افرادي که به سندروم ساوانت مبتلا شده اند مي‌توان به کيم پيک اشاره کرد که شخصيت وي توسط داستين هافمن در فيلم" مرد باراني" به تصوير کشيده شد، اين درحالي است که وي با اين آسيب مغزي متولد شده بود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
0
9
چه اسیب خوبی کاشکی همه نزاع های خیابانی همچین نتیجه داشت:)))
نظرات بینندگان