arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

کلاهبرداري از شهروندان مسن با شگرد اعطاي وام

پرداخت وام به افراد سالمند ترفندي بود که مرد شياد از آن براي کلاهبرداري از شهروندان استفاده مي کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پرداخت وام به افراد سالمند ترفندي بود که مرد شياد از آن براي کلاهبرداري از شهروندان استفاده مي کرد.

اولين شکايت اين پرونده زماني ثبت شد که زني به دادسراي ناحيه ۱۶ تهران رفت و گفت مرد شيادي از او به بهانه پرداخت وام کلاهبرداري کرده است. مالباخته در اين باره گفت: در خانه تنها بودم که زنگ در به صدا درآمد.

 وقتي در را باز کردم مرد خوش رويي را ديدم. او که ظاهر آراسته اي داشت گفت کارمند يک بنياد خيريه است و براي پرداخت وام به سراغم آمده است. او گفت من در قرعه کشي اين بنياد برنده شده ام و قرار است وام ۲۰ميليون توماني بنياد به من پرداخت شود. من هم که از شنيدن اين خبر خوشحال شده بودم او را به داخل خانه دعوت کردم. او گفت براي اين که وام هرچه زودتر پرداخت شود بايد ۲ميليون تومان به او بدهم.

 او همچنين مدارکي از من خواست و گفت بايد همين حالا همراه او بروم تا هرچه سريع تر مراحل پرداخت وام طي شود. من هم بدون اين که با کسي مشورت کنم سوار خودرواش شدم و با او رفتم. چون پولي در خانه نداشتم ابتدا به بانک رفتيم و من پول مورد نياز را دريافت کردم. در ادامه مسير اين مرد گفت بايد چند قطعه هم عکس داشته باشم. او جلوي يک عکاسي ايستاد و در حالي که خودش پشت فرمان بود از من خواست تا هرچه زودتر چند قطعه عکس تهيه کنم. او مي گفت اگر امروز مدارکم را تکميل نکنم ممکن است وام به فرد ديگري داده شود.

 من هم خيلي سريع وارد عکاسي شدم اما چند دقيقه بعد وقتي برگشتم خبري از او نبود و او همراه با کيفم که پول ها داخلش بود فرار کرده بود.اين شکايت درحالي ثبت شد که شاکي اطلاعات چنداني از متهم در اختيار نداشت با اين حال به کمک اطلاعاتي که او در اختيار پليس گذاشت چهره فرضي متهم ترسيم شد.

چند روز پس از اين شکايت، مردي سالخورده در اظهاراتي مشابه گفت طعمه کلاهبرداري يک مرد شده است. او نيز مشخصات متهم تحت تعقيب را اعلام کرد و گفت او به بهانه پرداخت وام فريبش داده و يک ميليون تومان از او گرفته است. در چنين شرايطي تحقيقات با جديت بيشتري ادامه يافت تا اين که يک ماه بعد او در تماس با پليس اعلام کرد متهم را در يک بانک ديده است. به اين ترتيب ماموران خود را به آنجا رساندند و مرد کلاهبردار را دستگير کردند.مرد دستگير شده به نام رشيد ابتدا تلاش مي کرد با اظهاراتش ماموران را گمراه کند اما در ادامه اعتراف کرد تاکنون با اين شيوه از ۱۲ نفر کلاهبرداري کرده است.به اين ترتيب پرونده اتهامي وي با صدور قرار مجرميت و کيفرخواست به شعبه ۱۱۵۶ مجتمع قضايي بعثت ارسال و او در نهايت به تحمل حبس و ردمال محکوم شد.
نظرات بینندگان