arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

پاسخ شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان به گزارش «انتخاب»: ۹۰ درصد روستا‌های زیستگاه گاندو شبکه آبرسانی دارند / آب آشامیدن در اختیار همه روستا‌ها قرار می‌گیرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان در جوابیه ای به مطلب «انتخاب» با عنوان «کودکانی که در سیستان و بلوچستان به خاطر نبود آب آشامیدنی قربانی شدند» نوشت:

طی سال‌های گذشته و از جمله از سال ۹۳ به بعد با ابلاغ اعتبارات صندوق توسعه ملی عملیات آبرسانی به روستا‌های استان در قالب طرح ملی مجتمع‌های آبرسانی روستایی تسریع شده است به گونه‌ای که تاکنون به بیش از ۷۲۰ روستا آبرسانی انجام شده است و شاخص بهره‌مندی از ۵۹ درصد در ابتدای سال ۹۳ به ۷۰.۵ درصد تا پایان سال ۱۳۹۹ ارتقاء یافته است.

موقعیت استقرار تمساح پوزه کوتاه در محدوده رودخانه سرباز و باهوکلات در جنوب استان قرار دارد. در حاشیه رودخانه مذکور بیش از ۹۰ درصد روستا‌ها دارای شبکه آبرسانی هستند که از چاه‌های نیمه عمیق که در بستر رودخانه حفر شده اند تأمین آب می‌شوند و شبکه‌های توزیع به صورت تک روستایی و یا گاهاً چند روستایی است.

به منظور تأمین آب پایدار برای روستا‌های در مسیر زیستگاه تمساح پوزه کوتاه (گاندو) مجتمع آبرسانی ۲۱۳ روستایی زیرمجموعه سد پیشین از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است که با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد در حال اجرا است، در سال ۱۴۰۰ اجرای خط انتقال آب خام، تصفیه خانه و ۴۰ کیلومتر از خط انتقال اصلی با استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ قانون بودجه در دستور کار شرکت قرار دارد.

در حال حاضر تمام روستا‌های فاقد شبکه آبرسانی و یا دارای تنش آبی در محدوده زیستگاه تمساح پوزه کوتاه آبرسانی سیار می‌شوند.

با توجه به اعلام کارشناسان سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه تمساح‌ها در فصل گرم سال مهاجم بوده و از قلمرو و لانه‌های خود که در آن تخم گذاری نموده‌اند دفاع می‌کنند و نزدیک شدن هر موجودی از جمله انسان را به منزله تهدیدی برای نوزادان در شرف تولد خود می‌پندارند لذا لازم است سازمان محیط زیست نسبت به محافظت گاندو‌ها در محل زندگی اقدام نماید.

استان سیستان و بلوچستان دارای ۵۵۹۴ روستا با جمعیت ۱.۴۱ میلیون نفر بوده که از این تعداد ۳۰۴۹ روستا با جمعیت ۱.۱۶ میلیون نفر دارای شبکه آبرسانی هستند و شاخص بهره‌مندی از آب شرب در سطح روستا‌های استان تاکنون به ۷۰.۵ درصد ارتقاء یافته است.

نظرات بینندگان