arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

چه موضوعی چین و امریکا را به میز مذاکرات کشاند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
افزایش نفوذ نظامی چین درجهان باعث شده است که این کشور و امریکا بر سر میز مذاکرات بنشینند.

به گزارش انتخاب، این نخستین سفر یک وزیر دفاع چینی به امریکا در نه سال گذشته است . دیدار وزیر دفاع چین با همتای امریکایی اش در پنتاگون باعث شد روابط نظامی بین دو کشور که در یک دهه گذشته متوقف شده بود از سر گرفته شود .

لئون پانتا وزیر دفاع امریکا گفت :« هدف ما تقویت روابط با چین برای حمایت از صلح و ثبات است . می دانیم که ما درباره همه مسائل توافق نخواهیم کرد اما ایمان داریم گفتگوی نظامی بسیار مهم است تا جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم خطرناک را که امکان دارد به بحران منجر شود تضمین کنیم».

وزیر چینی نیز بر لزوم تقویت تلاشها برای اعتمادسازی متقابل بین دو کشور تأکید کرد.

لیانگ گوانگ لی گفت :« هدف از سفر من اجرای موافقت نامه هایی است که روسای جمهور چین و امریکا به آن دست یافته اند و این موافقت نامه ها نیز در خصوص توسعه روابط بین دو کشور و تقویت تفاهم مشترک و اعتماد متقابل است ».

روابط نظامی بین واشنگتن و پکن در بیشتر مراحل چهار دهه گذشته همراه با تنش و سردی بوده است و این وضع ادامه داشت تا اینکه وزیران امور خارجه و خزانه داری امریکا از چین در چارچوب گفتگوهای راهبردی بین دو کشور از پکن دیدار کردند . هدف از همه این سفرها نیز جلوگیری ازهرگونه رویارویی در آینده بین دو کشور است.

مایکل مازا از موسسه امریکن اینترپرایز گفت :«معتقدم هدف از این سفر جلوگیری از این رویارویی در دراز مدت است. هر اندازه که روابط نظامی مستحکم شود پرهیز از بحرانها یا فروکش کردن مسائلی که امکان دارد از کنترل خارج شود آسان تر خواهد بود ».

مسائل بغرنجی همچنان در روابط بین دو کشور مانند حقوق بشر و روابط خارجی و افزایش نفوذ سیاسی چین در آسیا و اقیانوس آرام مطرح است . این نفوذ نظر امریکا را به خود جلب کرده است علاوه بر اینکه امریکا چین را متهم می کند که فناوری تولید موشکها را در اختیار کره شمالی قرار می دهد .

دهها سال بود که امریکایی ها و چینی ها می دانستند که اختلافات آنان از موارد مشترک بیشتر است اما در این اواخر به علت افزایش نفوذ چین در جهان ، دو طرف درک می کنند منافع مشترک و نه وابستگی ایجاب می کند که شیوه گفتگو را درچارچوب روابط دیپلماتیک محتاط در پیش بگیرند .
نظرات بینندگان