arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۸۳۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۷ - ۰۵ تير ۱۴۰۰

افزایش پرونده‌های مربوط به نزاع در سال جاری/ رشد ۹.۴ درصدی معاینات بالینی

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به افزایش پرونده‌های مربوط به نزاع در سال جاری از رشد ۹.۴ درصدی معاینات بالینی خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به افزایش پرونده‌های مربوط به نزاع در سال جاری از رشد ۹.۴ درصدی معاینات بالینی خبر داد.

نشست خبری مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، ظهر امروز در محل پزشکی قانونی استان تهران برگزار شد.

فروزش در ابتدای این نشست اظهار داشت: هفته قوه قضاییه فرصتی برای تجلی کارهای قوه قضاییه و مجال ارتباط بیشتر با مردم است.

وی در خصوص آمار رسیدگی به پرونده شکایات گفت: در طی سال ۹۹ ما ثبت ۸۰ مورد مراجعه حضوری داشتیم که ۲۱ مورد شکایت ثبت شده در حوزه ارزیابی عملکرد داشتیم. همچنین ۱۴۰ پیام صوتی ارسال شده به اداره ارزیابی عملکر داشتیم. در طی سال ۹۹ زمان رسیدگی به شکایت را به حداکثر ۱۰ روز کاری تقلیل دادیم.

او افزود: در سال ۹۹ در بخش معاینات بالینی ۲۱۶ هزار و ۴۹۱ پرونده مورد بررسی بود که از این تعداد ۷۳ هزار و۲۳۶ پرونده مربوط به زنان و ۱۴۳ هزارو ۲۵۵ پرونده مربوط به مردان بوده است.

فروزش گفت: در سه ماه اول امسال در خصوص رشد معاینات بالینی نسبت به سه ماه اول سال ۹۹،۵۳ هزار و ۱۵۹ پرونده کارشناسی شد که این تعداد در سال ۹۹ تعداد ۴۸ هزار و ۶۰۷ پرونده بوده است و امسال ۹.۴ درصد افزایش رشد در معاینات بالینی داشتیم.

وی گفت: معاینات بالینی محورهای متعددی دارد که مهم‌ترین آن معاینات مصدومان تصادفات و مصدومان نزاع است، در این خصوص در مجموع ۳۰ هزار و ۸۱۹ پرونده داشتیم که ۷هزار و ۲۱۰ پرونده مربوط به زنان و ۲۳ هزار و ۶۰۹ پرونده مربوط به مردان بوده است. در سال ۹۹ آمار این حوزه ۱۸.۲ درصد نسبت به سال ۹۸ کاهش پیدا کرده است. در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ ، ۸ هزار و ۴۳۰ پرونده در این خصوص داشتیم ولی در سال ۹۹ تعداد ۶۵۰۰ پرونده داشتیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: دومین آمار شایع در حوزه معاینات بالینی نزاع جسمانی است که در سال ۹۹ تعداد پرونده‌های نزاع جسمانی ۹۵ هزار و ۴۷ پرونده بوده است. تعداد ۲۳ هزار و ۶۹۷ پرونده مربوط به زنان و تعداد ۶۱ هزار و ۳۵۲ پرونده مربوط به مردان بوده است، این آمار نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد که تعداد پرونده‌های نزاع ۱۰۰ هزار و ۸۷۷ پرونده بوده و در سال ۹۹ به تعداد ۹۵ هزار و ۹۷ پرونده کاهش پیدا کرده است یعنی کاهش ۵.۸ درصدی داشت. ما در بهار امسال ۲۳ هزار و ۹۷۵ پرونده مربوط به نزاع داشتیم که این تعداد در سال ۹۹ نزدیک به ۲۲ هزار و ۷۱۰ پرونده بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اظهار داشت: در سال ۹۹ علت فوت بر اثر گاز مونواکسید ۱۸۹ پرونده بوده است. پرونده اجساد غرق شده در سال ۹۹ تعداد ۵۵ مورد بوده که در سال ۹۸، تعداد ۶۹ پرونده بوده و ۲۰.۳ درصد افزایش داشته است. پرونده متوفیات ناشی از سقوط از بلندی در سال ۹۸ تعداد ۴۳۷ پرونده بوده و در سال ۹۹ تعداد ۴۴۵ پرونده داشتیم که ۲.۵ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: میزان پرونده‌های متوفیات ناشی از سوختگی‌ها در سال ۹۸ تعداد ۲۹۴ پرونده و در سال ۹۹ تعداد ۲۱۱ نفر بوده که این میزان حدود ۲۸.۲ درصد کاهش داشته است. همچنین پرونده متوفیات ناشی از برق گرفتگی در سال ۹۸ تعداد ۱۰۵ متوفی و در سال ۹۹ تعداد ۱۱۱ مورد بوده که به میزان ۵.۷ درصد افزایش یافته است.

فروزش بیان کرد: پرونده متوفیات ناشی از مسمومیت های دارویی در سال ۹۸، تعداد ۱۲۴ متوفی و در سال ۹۹ تعداد ۱۳۵ متوفی بوده که معادل ۸.۹ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درباره نتایج بررسی پرونده پدر و مادر بابک خرمدین گفت: برای اظهار نظر در این خصوص نیاز به بررسی‌های تخصصی از جمله تست‌های روانشناختی، مصاحبه با خود متهمین و بستگان آنها، بررسی دقیق پرونده‌های کیفری است که برای اینها نیاز به صرف وقت و زمان بیشتر است. این پرونده نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد که بخشی از اظهار نظرهای آن ارسال شده و بخشی دیگر در دست بررسی است.

وی در پاسخ به اینکه میزان آمار سقط جنین چقدر بوده است؟ گفت: ما اطلاعات مربوط به سقط جنین را به شکل جداگانه ارائه خواهیم داد. همچنین در ارتباط با اهدای جسد به مراکز دانشگاهی، با توجه به اینکه این موضوع در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی است باید از آنها سوال کرد.

او درباره تجهیزات پزشکی و کاهش وابستگی به خارج از کشور گفت: در طی دو سال اخیر اعتماد به جوانان مبتکر و شرکت‌های دانش بنیان در سازمان پزشکی قانونی تجلی پیدا کرده است در بخش سم شناسی با اتکا به توان ظرفیت داخلی ابزار مورد نیاز، به تولید رسید که یک مورد آن را تحویل گرفتیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اضافه کرد: در حوزه پزشکی و آزمایشگاهی با توجه به اینکه مهم‌ترین رویکرد ما تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مراجعین پزشکی قانونی است تلاش ما این بوده مدت زمان رسیدگی به رونده‌ها را کاهش دهیم و میانگین مدت زمان رسیدگی به ۵۲ دقیقه کاهش پیدا کرد. در حوزه کمیسیون های تخصصی که عمدتا پرونده‌های ما رسیدگی به پرونده قصور پزشکی است میانگین زمان رسیدگی ۱۹ روز است، آزمایشات سم شناسی و ژنتیک در مجموع ۵۰ روز زمان می‌خواهد.

او در ارتباط با دستاوردهای اداره کل پزشکی استان تهران قانونی گفت: کسب عنوان برتر در جشنواره شهید رجایی، کسب حداکثر امتیاز شاخص‌های عمومی، کسب عنوان رتبه سطح عالی در امر تکریم ارباب رجوع، کسب عنوان شایسته تقدیر در امر به معروف و نهی از منکر، کسب عنوان اقامه نماز ، کسب رتبه دوم روابط عمومی و رتبه پژوهشی در پزشکی قانونی از جمله دستاوردهاست.

 ایلنا

نظرات بینندگان