arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۵۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۰ - ۱۰ تير ۱۴۰۰

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، چهارشنبه ۹ تیر ۱۲۹۹؛ مشیرالدوله [برای پذیرش رئیس‌الوزرایی] شرایطی اظهار داشته

عصر با نصرت‌الدوله [وزیر خارجه] قدری در اوضاع صحبت کردیم. من مندرجات روزنامه‌ی تایمس را که وقایع‌نگارش از طهران می‌نویسد مستند تایید و تاکید عقاید خود کردم. می‌گفت شاه تلگرافی کرده بود که استعفای وثوق‌الدوله را قبول کردیم و مشیرالدوله تشکیل کابینه خواهد داد. مسلم شد که مشیرالدوله [حسن پیرنیا] امتناع مطلق نکرده و شرایطی اظهار داشته. حال باید دید شرایط موجود می‌شود یا نه.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ صبح قدری در محلات لندن که مرا یاد از کاروان‌سراهای تجارت طهران و کوچه‌بازارهای آن اطراف آورد گردش کردیم. یقینا پاریس این‌طور آبادی و اوضاع تجارتی و صنعتی ندارد.

بعد از ناهار محرک رفقا شده به اتفاق انتظام‌الملک و مشیرحضور به Regent’Park رفتیم و ابتدا باغ نباتات را که حکایتی نداشت گردش کردیم. گمانم این است که چون باغ کیو گاردن هست دیگر به این باغ توجهی نیست. بعد باغ‌وحش رفتیم. یک دفعه‌ی دیگر این‌جا آمده بودیم، این دفعه تکمیل شد. فیل و کرگدن و اسب آبی و شیر و ببر و پلنگ دیدم؛ مخصوصا انواع بسیار از طوطی و کاسه‌کو [با همین رسم‌الخط نوشته شده] که بعضی از آن‌ها رنگ‌آمیزی غریبی داشتند.

خلاصه مراجعت کردیم. عصر با نصرت‌الدوله [وزیر خارجه] قدری در اوضاع صحبت کردیم. من مندرجات روزنامه‌ی تایمس را که وقایع‌نگارش از طهران می‌نویسد مستند تایید و تاکید عقاید خود کردم. می‌گفت شاه تلگرافی کرده بود که استعفای وثوق‌الدوله را قبول کردیم و مشیرالدوله تشکیل کابینه خواهد داد. مسلم شد که مشیرالدوله امتناع مطلق نکرده و شرایطی اظهار داشته. حال باید دید شرایط موجود می‌شود یا نه.

 

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: سخن، چاپ هفتم، ص ۴۱۸.

نظرات بینندگان