arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

چرا چین موضعی تند در قبال کره شمالی اتخاذ نمی کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری یونهاپ نوشت : سران کره جنوبی ، چین و ژاپن روز یکشنبه موافقت کردند برای جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز کره شمالی که باعث تشدید تنش ها در منطقه می شود تلاش کنند . آنها همچنین تاکید کردند اقدام کره شمالی به انجام دادن آزمایش هسته ای جدید یا هرگونه اقدام تحریک آمیز دیگر در پی پرتاب موشک در ماه گذشته، پذیرفتنی نخواهد بود .
اما چین بار دیگر به منظور حفظ منافع سیاسی و دیپلماتیک خود در کره شمالی تلاش کرد از اتخاذ موضعی تند در قبال کره شمالی خودداری کند .
لی میونگ باک رئیس جمهور کره جنوبی ، ون جیابائو رئیس جمهور چین و یوشیهیکو نودا نخست وزیر ژاپن در مذاکرات سالانه سران سه کشور که در پکن برگزار شد موافقت کردند مذاکرات رسمی را به منظور دستیابی به یک موافقتنامه تجارت آزاد سه جانبه تا پایان امسال ، آغاز کنند .
نشست سران این سه کشور در حالی برگزار شد که تنها یک ماه از آزمایش موشکی ناموفق کره شمالی در سیزدهم ماه آوریل می گذرد . اگرچه این پرتاب موشک کره شمالی با موفقیت روبرو نشد اما بلافاصله با محکومیت بین المللی روبرو شد زیرا این اقدام پیونگ یانگ نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بود که چنین اقدامی را برای کره شمالی ممنوع کرده است.
از آن زمان تاکنون نگرانی ها در مورد اینکه کره شمالی ممکن است اقدامات تحریک آمیز دیگری از جمله آزمایش هسته ای انجام دهد رو به افزایش بوده است . گمانه زنی هایی نیز مطرح می شود مبنی بر اینکه کره شمالی ممکن است آزمایش های موشکی بیشتری انجام دهد یا درگیری های مرزی دیگری ایجاد کند .
کره شمالی تاکنون دو آزمایش هسته ای انجام داده و ممکن است برای حفظ وجهه خود پس از پرتاب ناموفق موشک که ماه گذشته انجام شد ، سومین آزمایش هسته ایش را انجام دهد .
مقامات کره جنوبی می گویند کره شمالی ظاهرا مقدمات یک آزمایش هسته ای را تکمیل کرده است .
لی میونگ باک در کنفرانس خبری مشترک گفت : «‌ ما درباره رهبری جدید کره شمالی ، پرتاب موشک دور برد این کشور و دیگر تحولات مربوط به پیونگ یانگ گفتگو کردیم . »
وی افزود : « ما از بیانیه ریاستی فوری و قاطعانه شورای امنیت سازمان ملل متحد درمورد پرتاب موشک کره شمالی قدردانی و تاکید کردیم اقدام تحریک آمیز بیشتر کره شمالی پذیرفتنی نخواهد بود . »
لی میونگ باک گفت در این نشست پیشنهاد کرد سه کشور اقدامات موثرتر و جدیدی را برای جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز کره شمالی مورد بررسی قرار دهند .
دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد سران سه کشور از بیانیه شورای امنیت استقبال و موافقت کردند آزمایش هسته ای جدید کره شمالی و دیگر اقدامات تحریک آمیز این کشور پذیرفتنی نخواهد بود .
شورای امنیت سازمان ملل متحد با محکوم کردن پرتاب موشک کره شمالی ، تشدید تحریم های کنونی علیه این کشور را خواستار شد و همچنین به پیونگ یانگ هشدار داد اگر موشک دیگری را پرتاب کند یا آزمایش هسته ای دیگری انجام دهد ، با پیامدهای وخیم تری روبرو خواهد شد .
چین که از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و تنها حامی کره شمالی به شمار می رود از بیانیه ریاستی شورای امنیت که بطور اجماع تصویب شد حمایت کرد .
دیپلمات های سازمان ملل متحد گفتند این توافق نسبتا سریع درمورد بیانیه ریاستی شورای امنیت در محکومیت کره شمالی نشان دهنده خشم چین از اقدام این همسایه منزوی خود ( کره شمالی ) به پرتاب موشک است .
اما ون جیابائو در این کنفرانس خبری مشترک لحنی ملایم تر در پیش گرفت و از همه طرف ها خواست از تفکری شبیه دوران جنگ سرد دست بردارند تا تنش های موجود پایان یابد .
وی تاکید کرد درحال حاضر فوری ترین مسئله جلوگیری از تشدید تنش ها در شبه جزیره کره است .
چین معمولا تمایلی به اتخاذ موضعی تند علیه کره شمالی ندارد . چین مهمترین حامی اقتصادی و دیپلماتیک کره شمالی به شمار می رود .
کارشناسان می گویند پکن نگران هرگونه بی ثباتی در کره شمالی است زیرا چنین چیزی منافع اقتصادی و سیاسی چین را به خطر خواهد انداخت .
تحلیلگران می گویند شکست تحقیرآمیز کره شمالی در پرتاب موشکی که تبلیغات زیادی در مورد آن انجام داده بود ممکن است باعث شود تا این کشور منزوی به منظور حفظ آبروی خود یک بمب هسته ای را آزمایش کند .
آنها همچنین می گویند تصاویر ماهواره ای نشان می دهد کره شمالی مقدمات آزمایش بمب هسته ای را پس از آزمایش موشکی خود فراهم کرده است . به این ترتیب می توان گفت سومین آزمایش هسته ای کره شمالی ممکن است قریب الوقوع باشد .
نظرات بینندگان