arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

دمکراسي در کشورهاي عربي جايگاه آنها را در سطح جهان بالا خواهد برد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : الریاض نوشت: پیروزی دمکراسی در کشورهای عربی باعث می‌شود تا مورد احترام دیگر کشورهای جهان قرار گیرند.

به گزارش انتخاب، نکته جدید در انتخابات کشورهای عربی این است که روند درست خود را آغاز کرده است و این مسئله مردم را تشویق می‌کند که به پای صندوق های رای بروند و در نتیجه نامزدها نیز برای پر کردن کرسی های مجلس یا به دست آوردن سمت ریاست جمهوری، اعتماد به نفس پیدا می ‌کنند.

در الجزایر با پیروزی جبهه آزادی بخش وابسته به حزب حاکم، انتخابات این کشور به پایان رسید و با وجود اینکه گفته شد در این انتخابات تقلب شده است، ناظران آن را سالم دانستند.
این، گام خوبی بود و شاید تاثیر بهار عربی را از الجزایر دور کرد. امکانات الجزایر به این کشور کمک می‌کند تا به یک کشور اقتصادی بزرگ تبدیل شود.

در تونس انتخابات مجمع موقت موسسان تمام شد که قانون اساسی جدید را تدوین می‌کند و انتخابات آینده را سازمان می‌دهد.

این انتخابات مقدمه ای برای این بود که نشان داده شود، انقلاب شاخصی جدید در پیشرفت به سمت حکومتی ملی است که در آن کودتا یا انحصار قدرت جایی ندارد.

در مصر نیز ، که وزنه ای در میان کشورهای عربی به شمار می‌رود، انتخابات پارلمانی برگزار شد و انتخابات ریاست جمهوری در راه است.

زمانی که این گام ها با موفقیت و با روحیه فرهنگ دمکراسی برداشته و نتایج آن پذیرفته شود، باید گفت که یک جهش کیفی رخ داده است که تاثیری غیرعادی بر منطقه عربی خواهد داشت و رقابت کنونی بین جریان های و گروه های مختلف، نکته ای مثبت به شمار می‌رود.

در ادامه مقاله با اشاره به اوضاع لیبی و یمن آمده است: تولد دمکراسی های عربی، بر اساس شرایط انتقالی غیرعادی ، به آگاهی ملت ها و جدید بودن عملیات انتخاباتی وابسته است که خود به خود شعارهایی پر زرق و برق و تشویق کننده ای همراه دارد تا بتواند گروه های میهنی را به خود جذب کند.

اگر دمکراسی درکشورهای عربی موفق شود، عبور از مرحله پیشرفت و آزادی های عمومی، باعث می‌شود تا کشورهای جهان به آنها احترام بگذارند و در حال حاضر همه منتظر پیروزی دمکراسی در منطقه ای هستند که مدتی طولانی تحت سلطه دیکتاتوری قرار داشته است.
نظرات بینندگان