arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱

معرفي «چاپار» به عنوان پست‌الكترونيك ملي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از ارسال دستور‌العمل وزير ارتباطلات و فن‌آوري اطلاعات به بانك‌ها و برخي ادارات مبني بر عدم پذيرش پست‌‌هاي الكترونيكي سامانه‌هاي خارجي نظير ياهو، جي.ميل، هات‌ميل و ديگر سامانه‌ها، پست‌الكترونيك ملي «چاپار» به عنوان ايميل‌ ملي رسمي كشور معرفي شد.

به گزارش انتخاب؛ اين در حالي‌است كه بسياري از كارشناسان تاكيد مي‌كنند كه هنوز واژه «پست‌الكترونيك ملي» براي كاربران ايراني جا نيفتاده‌است و همچنين بسياري از كاربران هنوز اطلاعي از چند‌وچون استفاده از سامانه‌هاي ارائه دهنده ايميل داخلي ندارند.

 ‌از سوي ديگر موضوع امنيت‌‌اطلاعات شخصي و اعتماد به سرويس‌هاي پست‌الكترونيك داخلي يكي از ديگر از موضوعاتي‌است كه اين روزها ذهن كاربران و كارشناسان فن‌آوري اطلاعات را به خود مشغول كرده‌است. البته مسئولين سرويس‌ پست‌الكترونيك چاپار عنوان مي‌كنند كه پشتيباني امنيتي اين سامانه دست‌كمي از امنيت سرويس‌هاي خارجي ندارد و از ساز و كار امنيتي سرويس‌هاي خارجي يا همان گواهی اعتبار دیجیتال معتبر جهانی(SSL) بهره مي‌برد.

اين در حالي‌است كه مسئولين عنوان مي‌كنند كه سرويس‌هاي ايميل خارجي كه از گواهي SSL استفاده مي‌كنند فاقد وجاهت امنيتي‌ هستند و مي‌توانند امنيت اطلاعات كاربران ايراني را با خطر مواجه كنند. حال اين سوال پيش مي‌آيد كه اگر سرويس‌هاي خارجي نظير ياهو و جي‌ميل كه از گواهي اعتبارنامه امنيتي SSL بهره مي‌برند فاقد امنيت هستند چطور سرويس ايميل ملي چاپار كه از همان گواهي استفاده مي‌كند، از نظر امنيت اطلاعات كاربران كاملا قابل قبول و اطمينان‌بخش است؟

فارغ از مباحث امنيتي بايد به اين نكته هم توجه داشت كه بازديد از سامانه ملي چاپار و بازگشايي يك حساب در اين سامانه نشان مي‌دهد كه اين سرويس پست‌الكترونيك داخلي از جذابيت و كاربري‌هاي متعدد ايميل‌هاي خارجي محروم است و همين موضوع مي‌تواند از پذيرش آن در بين عموم كاربران جلوگيري كند. در همين زمينه اما سعید سالاریان قائم‌مقام دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی، سرویس پست‌الکترونیک چاپار را به عنوان یکی از محصولات مجموعه سرویس‌های چاپار دانست که تحت عنوان ChMail اواسط اسفندماه سال گذشته آغاز به کار کرده‌است.

وي مدعي شد كه اين سرويس با ارائه سرعت دسترسی بالا و بدون نیاز به احراز رسمی هویت افراد، بیش از 20‌هزار مشترک را در عرض دو ماه به عضویت خود درآورده است. قائم‌مقام دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی تصریح کرد: به دنبال ارسال نامه‌ای از سوی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به رئیس کل بانک مرکزی، مبنی بر ممنوعیت استفاده از پست‌الکترونیک‌های عمومی با میزبانی خارجی از جملهYahoo،Gmail،Hotmail و MSN در مراودات بانکی مشتریان، با هماهنگی‌های انجام شده، اکنون پست‌الکترونیک چاپار با میزبانی در مراکز داده امن داخلی آماده سرویس‌دهی به کاربران جدید است.

 وی به فارس گفت: عضویت در پست‌الکترونیک چاپار، نیاز به پرداخت هیچ‌گونه وجهی ندارد و وارد کردن اطلاعات هویتی مانند کدملی یا کدپستی، جزو موارد الزامی نیست. به گفته سالاریان از مهم‌ترین شاخص‌های این سرویس می‌توان به سیستم ثبت‌نام آنلاین، ساختار بازیابی ایمن کلمه عبور مبتنی بر روش‌های مختلف رایج در دنیا، گستردگی طراحی و پیاده‌سازی به منظور جوابگویی به تعداد بالای کاربران همزمان سرویس گیرنده، یکپارچگی با پورتال مجموعه سرویس‌های چاپار به منظور سیستم مدیریت پشتیبانی، رمزنگاری اطلاعات محرمانه براساس گواهی دیجیتال معتبر جهانی و سرعت دسترسی بالا با توجه به میزبانی در مراکز داده امن داخلی اشاره کرد.

وی یادآور شد: این سرویس در حال حاضر به منظور رمزنگاری اطلاعات از گواهی دیجیتال معتبر جهانی(SSL) استفاده می‌کند که با توجه به جهانی بودن این گواهینامه بر روی کامپیوتر شخصی تمام کاربران، به صورت پیش فرض در سیستم عامل پذیرفته شده و مورد اعتماد است؛ یکپارچگی سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و همگونی سرویس در لایه‌های مختلف یکی از نکات قابل توجه است که می‌تواند بستری مناسب برای کاربران فراهم آورد.



راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات تا شهريور

از سوي ديگر وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تا قبل از شهریور ماه خبر داد. شبكه ملي اطلاعات عنواني‌است كه از چندي پيش مسئولين از آن به عنوان شبكه ثبت اطلاعات سامانه‌هاي داخلي نام مي‌برند. پس از اعلام راه‌اندازي اين شبكه شايعاتي در خصوص قطع شدن اينترنت خارجي در كشور شنيده شده كه هميشه از سوي وزير اطلاعات و فن آوري اطلاعات تكذيب شد‌ه‌است.

از سوي ديگر اما مسئولين شبكه ملي اطلاعات را گامي به سوي پاكسازي فضاي اينترنت مي‌دانند و همين موضوع ساز و كار اين شبكه را با سوالات بي‌پاسخ بيشتري روبه‌رو كرده‌است.

رضا تقی‌پور گفت: زیر ساخت‌های شبکه ملی اطلاعات تقریبا به‌طور کامل تکمیل شده است و همه چیز برای آغاز کار آن مهیاست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
0
2
معلوم نیست کدوم فک و فامیلشون پشت این قضیه هست ..
نظرات بینندگان