arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۲ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۰

رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا: دلتا کرونا از غرب هرمزگان آغاز شد، ولی به دلیل تاخیر در مقابله گسترش یافت

بیان کرد: برای مقابله با فراگیری باید هر دو عامل مدیریت و سیاستگذاری ها همچنین رفتارهای مردم و شیوه زندگی را درنظر بگیریم و‌ امروزه نمی توان رفع مسئولیت کرده و از نقش مردم یا مدیران عبور کرد. دلتا کرونا از غرب هرمزگان آغاز شد و به دلیل تاخیر در مقابله و کم توجهی به محدودیت های اعلام شده، کانون های جدیدی در مناطق دیگر شکل گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 باشگاه خبرنگاران: رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشور درباره شرایط اثربخشی لاک داون برای مقابله با کرونا توضیح داد.

حمید سوری رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشور با حضور در گفت و گوی شبکه خبر با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: واریانت دلتا از جنوب کشور مانند استان سیستان و بلوچستان منتشر و به سمت شمال ایران رفته و در حال حاضر تمام مناطق کشور درگیر با دلتا کرونا است. در سیستان و بلوچستان اقدامات موثری انجام و تیم های واکنش سریع وزارت بهداشت سریع وارد عمل شده و با انجام مداخلات مناسب نتایج موثری کسب‌ کرده اند.

او ادامه داد: شرایط فعلی سیستان و بلوچستان شرایط بهتری از نظر میزان ابتلا پیدا کرده است و آخرین آمار ها نشان می دهد که تنها چهار نفر بر اثر بیماری کرونا در این استان با جمعیت ۲/۶ میلیون نفری فوت کرده اند هرچند که فوت یکی از هم وطنان برای ما بسیار ناراحت کننده است .

سوری گفت: اکثر مناطق کشور وضعیت خوبی ندارند و تخت های بیمارستانی در حال پرشدن است. خراسان رضوی نیز شرایط خوبی نداشته و مراکز درمانی مملو از بیماران کرونایی است؛ بررسی ها نشان می دهد که پیکان آلودگی از سراسر کشور به سمت مرکز استان یعنی مشهد بوده و وضعیت این شهر خوب نیست.

او ادامه داد: واریانت دلتا از قابلیت بیماریزایی بالایی برخوردار است و در مواجهه با فرد آلوده افراد بیشتری به این بیماری مبتلا خواهند شد.

سوری بیان کرد: مطالعات نشان می دهد که تردد افراد باعث انتشار و انتقال ویروس کرونا در کشور خواهد شد و اگر بخواهیم که اقدامات ما موثر باشد در حدود ۹۰ درصد از کارها را باید به درستی اجرا کنیم و این یعنی وقتی قرار است لاک داون در منطقه ای انجام شود باید حداقل ۹۰ درصد از سازوکارهای این طرح به طور کامل اجرا شود تا پیامد های اثربخشی داشته باشد.

او افزود: برای مقابله با اپیدمی کرونا نیازمند نظارت و ارزشیابی دقیق هستیم و بسیاری از اقدامات ما باید ارزشیابی مجدد شود زیرا تکرار برخی از مداخلات باعث تکرار کارهای گذشته می شود. نیازمند بررسی های بین المللی و تجارب سودمند در مقابله با اپبدمی کرونا هستیم و این تصور که مسئولان‌ با تجربه ناکافی و سطحی می توانند اقدامات موثری برای مقابله با بیماری کرونا داشته باشند تصوری کاملا نادرست است.

سوری بیان کرد: جدیدا مطالعات ناقصی مبنی بر مرگ و میر افراد واکسن زده منتشر شده که خود افراد متوجه اشتباه شان شده‌اند زیرا انجام چنین تحقیقی نیازمند تحلیل داده ها به صورت عمقی است.برای مبارزه با اپیدمی نیازمند نگاه چند جانبه هستیم زیرا این بیماری پویا و دینامیک است و نسخه یک ماه پیش این بیماری برای امروز شاید جوابگو‌نباشد و اگر کشورهایی مانند کره و سنگاپور در شرایط فعلی ما بودند شاید تصمیمات دیگری می گرفتند.

سوری بیان کرد: برای مقابله با فراگیری باید هر دو عامل مدیریت و سیاستگذاری ها همچنین رفتارهای مردم و شیوه زندگی را درنظر بگیریم و‌ امروزه نمی توان رفع مسئولیت کرده و از نقش مردم یا مدیران عبور کرد. دلتا کرونا از غرب هرمزگان آغاز شد و به دلیل تاخیر در مقابله و کم توجهی به محدودیت های اعلام شده، کانون های جدیدی در مناطق دیگر شکل گرفته است.

در ادامه جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا گفت: براساس ابلاغ ستاد ملی کرونا در ۲۷۳ نقطه طرح کنترل تردد ها در کنار طرح هوشمند ماشین با کاهش تردد ها مواجه هستیم به طوری که با اجرای محدودیت های کرونایی، تردد در جاده ها کاهش یافته است.

او گفت: از ابتدای اعمال محدودیت ها تاکنون، تردد در محور تهران به قم ٧٣ درصد، آزادراه اصفهان ۶٢ درصد، رشت ٨٣ درصد، هراز ۵۶ درصد، چالوس ٨۵ درصد و تهران به مشهد ۶٩ درصد کاهش داشته است.

 

نظرات بینندگان