arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۰۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۱۱ مهر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۰ مهر ۱۳۷۷: مرعشى از وضع انتخابات مجلس خبرگان و حذف اغلب نامزدهاى جناح شان ناراحت است؛ گفت اکثرا دیگر حال تحرک سیاسى ندارند

خاطرات آیت الله هاشمی: پيش از ظهر، آقاى حسين مرعشى، [نماینده کرمان] آمد. گزارش دو محاكمه‌اى را كه در اثر شكايت آقاى [محمدرضا] نقدى داشته، گفت كه احتمالاً محكوم به جريمه‌اى، در يكى از آنها بشود. از وضع انتخابات مجلس خبرگان و حذف اغلب نامزدهاى جناح خودشان ناراحت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در منزل بودم. وقت با مطالعه و استراحت گذشت. كتاب «خاورميانه جديد» شيمون پرز را تمام كردم؛ با اينكه در كليات، نظرات صلح‌خواهانه و ضدجنگ را ارایه مى‌دهد، ولى براى راه حل پيشنهادهای درستى ندارد. براى آوارگان فلسطينى، راه‌حل ندارد و آوارگى آنها را به گردن اعراب مى‌گذارد و كنفدراسيون اُردن و فلسطين را براى استحاله فلسطينى‌ها پيشنهاد مى‌دهد و كرانه غربى رود اُردن را مثل سينا، منطقه خلع‌سلاح مى‌خواهد و با طرح‌هاى متنوع، مى‌خواهد در منابع ثروت اعراب، مثل آب و دريا و طرح‌هاى ارتباطاتى و جهانگردى و.... شريك بشود.

پيش از ظهر، آقاى حسين مرعشى، [نماینده کرمان] آمد. گزارش دو محاكمه‌اى را كه در اثر شكايت آقاى [محمدرضا] نقدى داشته، گفت كه احتمالاً محكوم به جريمه‌اى، در يكى از آنها بشود. از وضع انتخابات مجلس خبرگان و حذف اغلب نامزدهاى جناح خودشان ناراحت است و گفت، بعد از صحبت‌هاى اخير رهبرى و اقدامات قضایى عليه مطبوعات، اكثر نمايندگان چپ ترسيده‌اند و حال تحرك سياسى ندارند. گفت، آب كرمان را از موارد استفاده از فاينانس امسال، كنارگذاشته‌اند و براى اعاده اعتبار، تلاش مجدد مى‌كند. از آقاى [عطاءالله] مهاجرانى، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] هم به خاطر مصاحبه‌اش عليه روزنامه توس، ناراضى است.

ظهر بچه‌ها جمع بودند وگفتند، صحبت‌هاى منطقي فائزه در دادگاه‌ مطبوعات، تأثير مثبتى در افكار عمومى داشته و مردم تمجيد مى‌كنند و روزنامه زن هم رونق يافته است.

در اخبار جهانى، بحران در بورس‌هاى اروپا و آمريكا، خبر از انتقال بحران اقتصادى به غرب مى‌دهد. بحران كوزوو، شديدتر شده و مهلت كوتاه از سوى شوراى امنيت [سازمان ملل] به صربستان و نيز اقدام دوماى روسيه، به حمايت از صربستان در مقابل دخالت ناتو، قابل توجه است. طالبان ادعاكرده كه هواپيماها و هلى‌كوپترهاى ايران، به فضاى افغانستان تجاوزكرده‌اند كه از طرف ايران تكذيب شده و خبر احضار ده‌ها نفر از پرسنل ايرانى مأمور به پاكستان، باعث شايعه تصميم ايران به جنگ شده است؛ درصورتى‌كه اين احضار، براى نبودن امنيت براى ايرانيان در پاكستان است.

نظرات بینندگان