arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۰۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۰ - ۱۲ مهر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۱ مهر ۱۳۷۷: خاتمی گفت بیل كلينتون، به بهانه تلفن مى‌خواست به اتاق ما بيايد كه ما در آن ساعت نرفتيم / کاخ سفيد پيغام داده بود كه اگر تهران، سندى در مورد تلاش جمهوريخواهان براى آزاد نشدن گروگان های امریکایی قبل از انتخابات ارایه بدهد، حاضرند اموال ايران را آزاد كنند

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور] بعد از جلسه، به دفترم آمد. گفت، آمريكا سعى داشت‌كه به ايران نزديك شود و واسطه‌هایى مى‌خواستند كه سخنرانى ايران، بلافاصله بعد از [بیل] كلينتون باشدكه ايران نپذيرفت‌ كه خيلى هم مهم بود. چون جلسه پيش از ظهر، خيلى باشكوه‌تر از جلسه بعد از ظهر بود و وقت را به آقاى [نلسون] ماندلا دادند و بعد از ظهر هم كلينتون، به بهانه تلفن مى‌خواست به اتاق ما بيايد كه ما در آن ساعت نرفتيم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

به گزارش «انتخاب»؛ در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۷۷ آمده است: «آقاى [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت] آمد و گفت، در چند روز اخير، يك دلار به قيمت نفت افزوده شده و جلسه اعلاني سه‌كشور عربستان، مكزيك و ونزوئلا، ممكن است باعث تنزل قيمت شود. در جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، سياست‌هاى انرژى‌هاى غيرفسيلى بررسى و تصويب شد. پيشرفت خوبى داشتیم. بعد از جلسه با آقاى [محمد] يزدى، [رییس قوه قضاییه]، در مورد اظهارات آقاى [علی] رازينى، [رییس‌کل دادگستری استان تهران] با آقاى [سیدمحمود] عليزاده طباطبايى، براى انصراف او از شهادت عليه آقاى [محمدرضا] نقدى، تذكر دادم و گفتم، راه درست اين است كه مسأله به صورت مرضى‌الطرفين حل شود. ايشان هم گفت، بهتر بوده با مصالحه تمام مى‌شد و نه دادگاه و گفت، پيگيرى مى‌كند.

آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور] بعد از جلسه، به دفترم آمد. با اظهار رضايت، توضيحاتى در مورد سفر به آمريكا داد و از رهبرى‌گله داشت، به خاطر مطرح‌كردن مسأله مطبوعات در آستانه سفر ايشان و نيز برخورد با مطبوعات كه مى‌توانست اسباب زحمت در سفر باشد؛ گرچه به خيرگذشت. گفت، آمريكا سعى داشت‌كه به ايران نزديك شود و واسطه‌هایى مى‌خواستند كه سخنرانى ايران، بلافاصله بعد از [بیل] كلينتون باشدكه ايران نپذيرفت‌كه خيلى هم مهم بود. چون جلسه پيش از ظهر، خيلى باشكوه‌تر از جلسه بعد از ظهر بود و وقت را به آقاى [نلسون] ماندلا دادند و بعد از ظهر هم كلينتون، به بهانه تلفن مى‌خواست به اتاق ما بيايد كه ما در آن ساعت نرفتيم.

گفت، كاخ سفيد توسط آقاى واله، از مديران دفتر ریيس‌جمهور، پيغام داده بودكه اگر ايران، سندى در مورد تلاش جمهوريخواهان آمريكا در زمان وجود گروگان‌هاى آمريكايى در ايران، براى آزاد نشدن آنها قبل از انتخابات آمريكا ارایه بدهد، حاضرند اموال ايران را آزاد كنند. گفتم قبلاً هم چنين‌پيغامى داده بودند، ولى به جايى نرسيد؛ درعين‌حال قابل بررسى است.

گفت، در مورد ضررهاى رد شدن افرادى از جناح چپ در نامزدى مجلس خبرگان، با رهبرى صحبت‌كرده و رهبرى گفته، خودتان با شوراى نگهبان مذاكره‌كنيد و به‌خصوص در مورد آقاى [سیدمحمد موسوی] خویينى‌ها؛ قرار است شوراى نگهبان براى مذاكره، فردا ناهار میهمان ايشان باشند. از من هم خواست كه تذكر بدهم. درباره كسری بودجه و مشكلات اقتصادى هم صحبت شد.

ظهر فاطى آمد و گفت، آقاى [محمود] واعظى مى‌خواهد، براى پذيرفتن سفارت ايران در لندن، مشورت‌كند. عصرآقاى [محمدحسن] مهذب، نماينده ايران در سفارت‌مان در بلژيك اول پيروزى انقلاب آمد. گزارشى از خدمات خود براى امام در هنگام اقامت در پاريس و توصيه دولت فرانسه داد و براى ادامه سكونت در خانه‌اى‌كه اخيراً مصادره شده، استمداد كرد.

آقاى دكتر [مهدی] اكبرزاده، [مشاور وزیر کشاورزی] آمد و براى حل مشكلات تحقيقات براى ساخت سموم كشاورزى استمدادكرد. آقاى [سیدمحمود] عليزاده طباطبايى آمد.گزارشى از مشاهده منظره حمله به آقايان [عبدالله] نورى و [عطاءالله] مهاجرانى، در مراسم نماز جمعه تهران و حضور شخص آقاى [محمدرضا] نقدى در بين حمله‌كنندگان و اعلان آمادگى براى اداى شهادت کرد و نيز تماس آقاى [علی] رازينى، [رییس‌کل دادگستری استان تهران] با او در اين مورد براى منصرف‌كردنش از شهادت و گفت، مشاهداتش را به وزارت كشور و شوراى عالى امنيت ملی هم داده است.

آقاى [حسین] اعلایى، ریيس ستاد مشترك سپاه آمد. اظهارناراحتى‌كرد، از تعيين فرماندهى‌كل براى ارتش و اينكه ارشديت نظامى از سپاه به ارتش منتقل خواهد شد و باعث مسأله‌دار شدن سپاهيان مى‌شود. از من خواست، براى جلوگيرى از تبعات اين مسأله، فكرى و كمكى بنمايم.

ياسر آمد و گفت، آقاى [محمدرضا] نورى [شاهرودی]، از عربستان اطلاع داده كه با تلاش يكى از افغانى‌هاى مقيم عربستان، قرار شده زندانى‌هاى ايرانى در افغانستان آزاد شوند.»

نظرات بینندگان