arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۱۵۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰
معجزۀ اکسیژن تراپی با انواع دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز و مانومتر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دستگاه اکسیژن ساز و مانومتر

اکسیژن تراپی

شاید تا سه سال پیش، صحبت از دستگاهی به عنوان اکسیژن ساز در صحبت های روزمره عجیب بود. امروزه با وجود اپیدمی بیماری کرونا، عدۀ زیادی به این دستگاه نیاز پیدا می کنند. هنگامی که فرد اکسیژن خونش کاهش می یابد و به زیر حد معمول می رسد، باید از این دستگاه استفاده کند. بیماران زیادی در این دوران، با استفاده از دستگاه اکسیژن ساز خانگی، کارشان به بیمارستان نکشید. بیماران زیادی در بیمارستان ها، با دستگاه اکسیژن بیمارستانی حال تنفسشان خوب شد و به زندگی برگشتند. هنگامی که نفس ها به شماره می افتد، دستگاه اکسیژن ساز به کمک می آید تا حال نفس هایمان را خوب کند. شاید حال این سخن سعدی را بیشتر درک کنیم: «هر نفسی که فرو می رود ممدّ حیات است و چون برمی آید مفرّح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب.» اگر می خواهید با این دستگاه حیاتی آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

دستگاه اکسیژن ساز چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاه اکسیژن ساز، دستگاهی است که اکسیژن موجود را برای تنفس بیمار تغلیظ می کند. هوایی که انسان نفس می کشد از اکسیژن و نیتروژن ترکیب شده است. درصد اکسیژن از نیتروژن در هوای طبیعی کمتر است، اما در دستگاه اکسیژن ساز، این درصد اکسیژن بسیار بیشتر می شود. این دستگاه معمولاً دو نوع خانگی و بیمارستانی دارد. البته اسپری های کوچک اکسیژن هم وجود دارد که برای مصارف خانگی در منازل بسیار مناسب هستند. کپسول های اکسیژن هم وجود دارد که به عنوان دستگاه اکسیژن ساز هم مصرف خانگی دارند و هم بیمارستانی.

انواع دستگاه اکسیژن ساز

در ادامه دربارۀ انواع دستگاه اکسیژن ساز صحبت می کنیم.

دستگاه اکسیژن ساز خانگی

دستگاه اکسیژن ساز خانگی، دستگاهی است که به دلیل سایز و قابلیت هایش در منازل قابل استفاده است. این دستگاه با برق شهری کار می کند و به صورت پیوسته اکسیژن را تولید و خارج می کند. وزن این مدل دستگاه های اکسیژن ساز، سبک نیست، اما به راحتی قابل جابه جایی هستند.

دستگاه اکسیژن ساز خانگی برای دیگر افراد که از مشکلاتی نظیر خسته شدن زودهنگام، کم خونی، بیماری های قلبی و... رنج می برند نیز مناسب است. گاهی برای تهویۀ هوای مطبوع در برخی مراکز درمانی و کلینیکی از این دستگاه استفاده می شود. برخی دستگاه های اکسیژن ساز با باتری کار می کنند.

مزایای استفاده از دستگاه اکسيژن ساز خانگی

دستگاه اکسیژن ساز و مانومتر

دستگاه اکسیژن ساز خانگی

با استفاده از دستگاه اکسیژن ساز خانگی، می توان از خلوص اکسیژن تنفسی اطمینان حاصل کرد. این دستگاه می تواند گردش خون را برای بیماران، سالمندان و کودکان تنظیم کند و آن را بهبود بخشد. با استفاده از این دستگاه در منزل، احتمال بیماری های قلبی عروقی، افزایش فشارخون، آسم و دیگر مشکلات تنفسی کاهش می یابد. این دستگاه، به خانم های باردار برای دریافت اکسیژن کافی و سلامت بیشتر جنین کمک می کند. هم چنین، عملکرد نرمال ریه را به افراد سیگاری بازمی گرداند. دستگاه اکسیژن ساز خانگی علاوه بر درمان فیزیکی و جسمی می تواند موجبات سلامت روح را نیز فراهم کند. این دستگاه از استرس و اضطراب های روزمره کم می کند و علاوه بر ایجاد طراوت برای پوست، روند پیری را به تأخیر می اندازد. به علاوه باعث تقویت حافظه، افزایش عمر و پیشگیری از بیماری هایی نظیر آلزایمر می شود.

دستگاه اکسیژن ساز بیمارستانی

دستگاه اکسیژن ساز بیمارستانی، مانند دستگاه اکسیژن ساز خانگی با تغلیظ اکسیژن به افزایش اکسیژن تنفسی کمک می کند. این دستگاه، بزرگ تر از دستگاه اکسیژن ساز خانگی است و حجم بیشتری اکسیژن تولید می کند. اغلب از کپسول های بزرگ به عنوان اکسیژن ساز بیمارستانی استفاده می شود. در بیمارستان ها در بخش احیای بیماران قلبی و ریوی که نفس هایشان به شماره افتاده از این دستگاه استفاده می شود. برای برخی بیماران که با تنفس مصنوعی زنده هستند، نیز این دستگاه کارایی دارد. دستگاه اکسیژن ساز بیمارستانی از اجزای مختلفی نظیر کمپرسور هوا، درایرهای داخلی و خارجی، فیلتراسیون، مخزن، دستگاه مولد، سیستم نمایشگر و ...تشکیل شده است.

کپسول اکسیژن

دستگاه اکسیژن ساز و مانومتر

کپسول اکسیژن ساز، مانومتر

کپسول اکسیژن، دستگاهی کپسول مانند و بزرگ است که با اکسیژن پر شده است. در این کپسول ها، گاز اکسیژن، تحت فشار بالا پر شده است. غلظت این اکسیژن حدود 90 درصد است. جنس این کپسول ها اغلب از آلومینیوم یا فولاد است. کپسول های بزرگ تر برای مراکز درمانی و کپسول هایی با وزن کمتر و کوچک تر برای منازل استفاده می شوند. کپسول اکسیژن به دلیل قیمت مناسب بسیار پرکاربرد است. کپسول های اکسیژن با ظرفیت های مختلفی، برای تأمین اکسیژن بیماران در بازار تجهیزات پزشکی وجود دارد. در صورتی که بیمار به اکسیژن فوری و زیاد نیاز داشته باشد، استفاده از کپسول اکسیژن برای درمان، رایج تر از دستگاه اکسیژن ساز است، زیرا دستگاه اکسیژن ساز خانگی قادر به تأمین اکسیژن این بیماران نیست. اگر اکسیژن خون کاهش یابد ابتدا باید از این سیلندرهای اکسیژن استفاده کرد، سپس با بهبودی نسبی بیمار، می توان برای ادامۀ درمان و روش تأمین اکسیژن بیمار، تصمیم گیری کرد.

انواع کپسول اکسیژن

اکسیژن ممکن است به دو صورت مایع و گاز درون کپسول های اکسیژن قرار گیرد:

  • کپسول گاز اکسیژن. اکسیژن به صورت گاز و با خلوص 99.5 درصد در این کپسول ها قرار دارد. با فشار زیادی که از درون کپسول اعمال می شود، گاز اکسیژن خارج و از طریق ماسک یا کانولا بینی به فرد می رسد.
  • کپسول اکسیژن مایع. اکسیژن در این کپسول ها از طریق سرد کردن اکسیژن، به حالت مایع درآمده است. درصورتی که فرد به تازگی نیاز به اکسیژن پیدا کرده باشد، از کپسول اکسیژن مایع استفاده نمی شود. این کپسول ها به دلیل تجهیزات اضافی و عملکرد پیچیده، برای استفاده در کوتاه مدت مناسب نیستند. در صورتی که فرد در منزل یا بیمارستان باید تحت مراقبت طولانی و دائم باشد، استفاده از کپسول اکسیژن مایع مناسب است.

ظرفیت کپسول اکسیژن

کپسول های اکسیژن ظرفیت های گوناگونی از 2 لیتر تا 40 لیتر دارند. کپسول های کوچک تر 2 لیتری، برای کودکان و نوزادان، استفاده در منازل، استفاده در اورژانس، اورژانس های هوایی، کوهنوردی و... مناسب است. کپسول های 5 لیتری برای داخل اتومبیل، آمبولانس و منازل قابل استفاده هستند. کپسول های 10 لیتری گرچه برای منازل هم قابل استفاده هستند، اما به دلیل سنگین بودن بیشتر به عنوان دستگاه اکسیژن ساز ثابت در کلینیک ها و مراکز درمانی استفاده می شود. کپسول های بزرگ تر برای بیمارستان ها استفاده می شود.

کپسول یا مانومتر؟

گاهی به کپسول های اکسیژن ساز مانومتر هم میگویند. از آنجایی که به سیستم تشخیص فشار این کپسول ها مانومتر میگویند، گاهی این کپسول ها مانومتر نامیده می شوند. کپسول اکسیژن ساز از اجزای مختلفی نظیر مانومتر، رگلاتور، محفظۀ آب، لولۀ کانولا یا ماسک تشکیل شده است. وجود رگلاتور در این مانومترها بسیار مهم است و کمک می کند جریان اکسیژن خروجی را تنظیم کنید. در صورتی که رگلاتور روی مانومتر نصب نباشد، حجم زیادی از اکسیژن تحت فشار آزاد می شود.

طریقۀ استفاده از کپسول اکسیژن یا مانومتر

با توجه به حساسیت بالای استفاده از این دستگاه، لازم است تمام نکات ایمنی برای استفاده از آن رعایت شود. پیش از استفاده از دستگاه به خوبی از تمام نکات ایمنی مطلع شوید.

ابتدا دستگاه مانومتر و میزان گاز آن را چک کنید. پس از آن لازم است سطح آب محفظه چک شود. در صورتی که سطح آب از سطح شاخص پایین تر بود، با استفاده از آب مقطر یا آب استریل آن را پر کنید. سپس لولۀ کانولا بینی یا لوله ماسک را به کپسول وصل کنید. دقت کنید که این لوله خمیدگی یا پارگی نداشته باشد. لازم است طبق نظر پزشک میزان جریان مصرفی اکسیژن را به وسیله رگلاتور تنظیم نمایید. پس از آن کانولا بینی یا ماسک را روی صورت خود یا بیمار قرار دهید تا جریان اکسیژن جاری شود.

نکات امنیتی استفاده از کپسول اکسیژن در منزل

  • قبل از استفاده از دستگاه یا کپسول اکسیژن، دستان خود را بشو یید و خوب خشک کنید. گاهی الکل ضدعفونی کنندۀ دست یا کرم باقی مانده روی پوست شما ممکن است خطرات جدی بیافریند.
  • کپسول و لوله را تحت هر شرایطی تمیز نگه دارید. در غیر این صورت، هوای استنشاقی آلوده به بیمار خواهد رسید.
  • در صورتی که از کپسول اکسیژن در منزل استفاده می کنید باید مراقب باشید کپسول در معرض گرمای شدید و شعلۀ آتش قرار نگیرد. این کپسول حتی از نور و حرارت خورشید نیز باید دور باشد.
  • از کشیدن سیگار نیز در اتاقی که کپسول اکسیژن وجود دارد باید ممانعت شود.
  • برای استفاده از این کپسول ها باید دقت کنید که قبل از خالی شدن کامل کپسول، کپسول جدید جایگزین یا کپسول پر شود.
  • با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم ضدعفونی کردن دست و محیط دقت کنید که کپسول از هرگونه مادۀ ضدعفونی کننده، الکل و... دور باشد.
  • هنگام استفاده از کپسول اکسیژن یا دستگاه اکسیژن ساز، درب اتاق بیمار باز باشد.
  • از افتادن و ضربه زدن به کپسول جلوگیری کنید. در صورتی که کپسول به زمین افتاد و ضربه دید، سریع شیرفلکۀ گاز را ببندید. دقت کنید که کپسول اکسیژن، همیشه به صورت عمودی و ایستاده قرار گیرد.
  • در صورتی که بیمار هنگام استفاده از دستگاه اکسیژن ساز دچار کمرنگ شدن پوست، آبی شدن پوست و ناخن شد، سریعاً با پزشک تماس بگیرید.
  • سرگیجه، بی قراری، اضطراب، درد قفسه سینه، تنگی نفس یا دیگر تغییرات تنفسی هنگام استفاده از دستگاه اکسیژن ساز یا مانومتر، از جمله دیگر نشانه هایی است که در صورت بروز حتماً باید به پزشک اطلاع دهید.
  • از روغن برای روغن کاری یا هر نوع تماس روغن با اکسیژن ساز یا مانومتر جدا پرهیز کنید که باعث بروز انفجار خواهد شد.

لزوم وجود دستگاه اکسیژن ساز در منزل

امروزه با اپیدمی بیماری کرونا، بسیاری از بیماران نیاز به اکسیژن تراپی در منزل دارند. لازم است که بیماران سطح اکسیژن خود را با پالس اکسیمتر(اکسیژن سنج) اندازه گیری کنند. در صورتی که میزان سطح اکسیژن پایین تر از حد نرمال بود باید به پزشک مراجعه کنند.گاهی پزشک تشخیص می دهد فرد در منزل قرنطینه و تحت اکسیژن تراپی قرار گیرد. در صورتی که دستگاه اکسیژن ساز یا مانومتر مناسب در منزل تهیه شود، فرد می تواند در منزل بستری شود. این موضوع، باعث صرفه جویی در وقت و هزینه و جلوگیری از ابتلا به دیگر بیماری ها می شود. البته اکسیژن تراپی در منزل باید تحت نظر پزشک و با میزان تعیین شده توسط پزشک صورت گیرد.

نکات مهم برای خرید دستگاه اکسیژن ساز

همان طور که در بالا اشاره شد خرید از مرکز معتبر می تواند موجب آسودگی خیال شما شود. علاوه بر آن دانستن چند نکتۀ دیگر نیز ضروری است:

  • حجم مورد نظر. با توجه به میزان مصرف خود، می توانید کپسول اکسیژن با حجم مورد نظر را تهیه کنید. لازم است برای تعیین این میزان، با پزشک خود مشورت نمایید.
  • جنس کپسول. جنس برخی کپسول ها آلومینیومی و برخی فولادی هستند.
  • داشتن کلاهک. در صورتی که کپسول شما کلاهک داشته باشید می توانید برای حمل آسان از آن کلاهک استفاده کنید.
  • نوع مصرف. برخی کپسول ها یا مانومترها خانگی و برخی بیمارستانی هستند. به این موضوع قبل از خرید دقت کنید.

نحوۀ خرید دستگاه اکسیژن ساز یا کپسول اکسیژن

بانک دارو با تجربه ای بیش از 15 سال در زمینۀ تأمین دارو تجهیزات پزشکی فعالیت می کند. بانک دارو با عنوان داروخانه دکتر صالحی سورمقی در زعفرانیه تهران مشغول به فعالیت است. بانک دارو، این امکان را فراهم نموده است که تمام هم میهنان عزیز از طریق وب سایت و خرید اینترنتی، محصولات آرایشی بهداشتی، مادر و کودک، تجهیزات پزشکی، مکمل های ورزشی و غذایی را خریداری نمایند. بانک دارو مفتخر است که محصولات خود را با قیمت مصوب دولتی و بهترین خدمات پس از فروش و پشتیبانی به شما عرضه می کند. در صورت تمایل و داشتن هرگونه پرسشی می توانید با بهترین اساتید و پزشکان دارویی کشور در تماس باشید.

با خرید اکسیژن ساز، از بانک دارو، علاوه بر تحویل سریع و امکان پرداخت در محل، می توانید از ضمانت اصل بودن کالا و ضمانت تاریخ مصرف بهره مند شوید.

نظرات بینندگان