arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۰ - ۳۰ مهر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۹ مهر ۱۳۷۷: آقایان [احمد]شفیعى و [امیر]تهرانى از وزارت اطلاعات گفتند، مدیران روزنامه توس به زودی آزاد می‌شوند

خاطرات آیت الله هاشمی: آقايان [احمد] شفيعى و [امیر] تهرانى از وزارت اطلاعات آمدند. گزارش پرونده مديران روزنامه توس را دادند. بازجويى تمام شده و به زودى آزاد مى‌شوند. پرونده به دادگاه مى‌رود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۹ مهر ۱۳۷۷: آقایان [احمد]شفیعى و [امیر]تهرانى از وزارت اطلاعات گفتند، مدیران روزنامه توس به زودی آزاد می‌شوندخاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در گزارش‌ها، تمديد وقت مذاكرات سران فلسطين و اسرایيل در آمريكا و آمدن ملك‌حسين، [پادشاه اردن]، از بيمارستان كه تحت درمان سرطان است، به واشنگتن به كمك آقاى [بیل] كلينتون، [رییس‌جمهور آمریکا] و حضور جدي شخص كلينتون، نشان از جدى بودن آمريكا است. در رسانه‌هاي خارجى، ايجاد تشنج در برنامه سخنرانى فائزه در دانشگاه هلند توسط ضدانقلاب، مورد توجه است.

ساعت ده صبح، آقاى عباس ملكى، [عضو دفتر مشاورت رهبری در امور بین‌المللی] آمد. گزارشی از همايش سویيس داد و گفت، برنامه‌هاى دولت سازندگى را توضيح داده است و گزارشی از سفر به يزد و مشاهده پيشرفت‌ها در دوران سازندگى و نيز ركود طرح‌هاى عمرانى و مراكز توليد در حال حاضر گفت و خواست، براى تجديد حيات سازندگى، ابتكارى به خرج بدهيم؛ زيرا كه مردم هنوز اميد به اقدام شما بسته‌اند. از دكتر [محمدعلی] هادى [نجف‌آبادی]، گله داشت‌كه گذرنامه سياسى يا خدمت به او نداده و خواست كه رياست مركز تحقيقات را كه با شركت دكتر [علی‌اکبر] ولايتى تأسيس كرده‌اند، بپذيرم.

آقايان [احمد] شفيعى و [امیر] تهرانى از وزارت اطلاعات آمدند. گزارش پرونده مديران روزنامه توس را دادند. بازجويى تمام شده و به زودى آزاد مى‌شوند. پرونده به دادگاه مى‌رود. گزارش سياست‌شان در مورد مطبوعات را دادند و نظر خواستند. گفتند، روزنامه زن، يك خبرنگار به لندن، براى مصاحبه با سلمان رشدى فرستاده كه با تذكر آقاى شفيعى به فائزه، منتفى شده و نيز برنامه مصاحبه با صدام حسين، [رییس‌جمهور عراق] را دادند و گفتند، وضع انتخابات مجلس خبرگان خوب است و حدود بيست ميليون نفر شركت خواهند كرد و جناح چپ، منزوى شده‌اند. حضور نيروهاى وفادار به نظام در دانشگاه‌ها هم بهتر شده است.

عصر آقاى [محمدحسن] رحيميان، ریيس بنياد شهيد آمد. از وضع بد فرهنگى جوانان و شرارت مطبوعات و عملكرد دفتر رهبرى و وزارت ارشاد گفت. از روزنامه زن هم انتقاد كرد كه در مجموع آثار منفى دارد و كسانى از مخالفان انقلاب و بى‌تفاوت‌ها را مطرح مى‌كنند و خواست، براى فرهنگ اسلامى كشور، فكرى بكنم. تذكر دادم كه با شيوه‌هاى خشك و روش‌هاى افراطي، نمى‌شود نسل جوان را هدايت كرد و بايد با شيوه‌هاى متناسب روز اقدام كرد.

آقاى [مصطفی] پورمحمدى، معاون وزير اطلاعات آمد. جريان نحوه امتحان خود در [آزمون تعیین صلاحیت انتخابات مجلس] خبرگان و قبولى در [آزمون] كتبى و رد شدن در [آزمون] شفاهى را داد و گفت، در جلسه ماهانه گروه مدرسه حقانى، تقريباً به اجماع از برنامه‌هاى دولت سازندگي تجليل شده و چند نفرى كه در گذشته انتقاد داشتند، با ديدن وضع دولت فعلي و ركود كارها، تجديد نظر كرده‌اند و حتى از خدمات افرادى مثل آقايان [حسین] محلوجى و [محمدتقی] بانكى كه در گذشته مورد تعرض بودند، به نيكى ياد شده است. در مورد سياست رفتار با عراق و مسأله قره‌باغ [بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان] صحبت شد. گفتم رژيم عراق قابل اعتماد نيست و در قره‌باغ، بايد توجه به مسأله اراضى مسلمانان داشته باشيم.

نظرات بینندگان