arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۷۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۲۳ آبان ۱۴۰۰

کرونا ، عوارض چشمی دیابت را در مازندران افزایش داد

یک متخصص و جراح چشم در مازندران می‌گوید که شیوع کرونا طی حدود دو سال گذشته سبب شده است تا عوارض چشمی در بیماران مبتلا به دیابت در استان تشدید شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک متخصص و جراح چشم در مازندران می‌گوید که شیوع کرونا طی حدود دو سال گذشته سبب شده است تا عوارض چشمی در بیماران مبتلا به دیابت در استان تشدید شود.

دکتر هانیه احمدی  افزود : متاسفانه افراد دیابتی به خاطر ترس از ابتلا به کرونا برای کنترل دوره ای وضعیت چشم خود به پزشک مراجعه نکردند و به همین خاطر اکنون شاهدیم بیماران دیابتی با وضعیت وخیم تر عوارض چشمی به مطب چشم پزشکان می روند .

وی توضیح داد : به عنوان مثال این روزها در مطب خودم روزانه حدود ۶۰ بیمار را ویزیت می کنم که حدود ۱۰ درصدشان دچار درگیری شدید چشمی شده اند و باید کارهای درمانی لیزر و حتی جراحی بر روی چشم آنها انجام شود ، در حالی که تا پیش از شیوع کرونا به دلیل مراجعه بموقع ، تعداد بیماران با درگیری شدید چشمی بسیار کمتر بود .

این چشم پزشک از بیماران دیابتی خواست در حال حاضر با توجه به شرایط مطلوب واکسیناسیون کرونا ، حتما به چشم پزشک مراجعه کنند تا اقدامات لازم در زمان مناسب و بموقع برای آنان انجام شود .

مازندران طبق آمار رسمی دانشگاه علوم پزشکی استان از نظر ابتلا به بیماری دیابت در جایگاه پنجم و ششم کشور قرار دارد و میزان ابتلا به دیابت در این استان هم از میانگین کشوری بالاتر است. طبق این آمار حدود ۱۴ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال مازندران به بیماری دیابت مبتلا هستند. آمار کشوری ابتلا به این بیماری ۱۰ و ۹ دهم درصد است .

مازندران حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد .

براساس آمار ثبت شده در دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعداد بیماران دیابتی شناسایی شده در استان حدود ۲۰۰ هزار نفر است. همچنین میزان ابتلای زنان مازندرانی به دیابت دو و نیم برابر مردان است. کم تحرکی ، چاقی و الگوی غلط تغذیه ای از جمله عواملی است که باعث شده تا زنان مازندران بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا شوند .

آسیب‌پذیرترین عضو در برابر دیابت

این جراح و فلوشیپ قرنیه چشم با اظهار این که دیابت بیشترین آسیب و عارضه را بر روی چشم این بیماران تحمیل می کند ، گفت : به دلیل ریز و باریک بودن عروق چشم ها، رسوب گلوگز در آنها مانع خونرسانی می شود و زودتر دچار عوارض می شوند .

وی افزود : مسیر عروق در بدن برای عبور موادمختلف همچون گلوگز ، پتاسیم و کلسیم تنظیم شد و هرگونه خلل در این مسیر باعث بروز عوارضی می شود و در بیماران دیابتی با افزایش میزان قند خون این مواد در عروق رسوب می کند و مسیر خونرسانی به اعضا دچار اختلال می شود .

دکتر احمدی با اعلام این که عروق چشمان زودتر و بیشتر از سایر اعضای بدن تحت تاثیر عوارض دیابت قرار می گیرد ، توضیح داد : ریز و باریک بودن عروق در این قسمت از بدن باعث می شود که با عدم کنترل قند خون این مواد در عروق چشم رسوب کند و باعث اختلال در خون رسانی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت : با توجه به اینکه دیابت بیماری خاموش است و اغلب افراد بدون این که اطلاعی داشته باشند با این بیماری زندگی می کنند ، عوارض ناشی از آن هم ناگهانی برای این افراد پدیدار می شود و چشمشان نیز نخستین عضوی است که تحت تاثیر قرار می گیرد و عوارض را نشان می دهد.

وی از « مگس پرانی » و « جرقه های نوری » به عنوان نخستین علائم اثرگذاری عوارض دیابت بر چشم افراد دیابتی نام برد و هشدار داد که در صورت نادیده گرفتن این علائم ، فرد دچار کاهش دید می شود.

دکتر احمدی با اظهار این که سن ، ژنتیک و کنترل قند خون از جمله عوامل تاثیر گذار در بروز عوارض چشمی در بیماران دیابتی است ، گفت : متاسفانه تنها عامل کنترل میزان قند خون در اختیار بیماران است و بقیه عوامل در کنترل آنان نیست و به همین دیل بروز عوارض چشمی دیابت هم تا حدودی خارج از اختیار بیماران است و تنها با انجام کارهای درمانی و پزشکی می توان روند آن را کاهش داد.

وی توضیح داد : وقتی سن بیماران دیابتی افزایش می یابد و یا هر چه از مدت زمان ابتلا به این بیماری سپری می شود ، ضریب درگیری چشمی فرد نیز بالا می رود ، چون با افزایش سن ، بدن تحلیل می رود ، عروق ریز همچون عروق چشم بیشتر آسیب پذیر می شود و حتی مسن تر شدن باعث از بین رفتن بیشتر این عروق می شود .

این متخصص چشم عامل ژنتیک و سابقه درگیری چشمی مبتلایان به دیابت در خانواده را هم از دیگر عوامل غیرقابل کنترل برشمرد و نتیجه گیری کرد : به همین دلیل افراد دیابتی باید بر روی تنها عاملی اثرگذاری که در کنترل آنها قرار دارد یعنی چک کردن میزان قندخونشان تمرکز کنند و این کار را جدی بگیرند و به صورت دوره ای انجام بدهند و در کنار آن با ورزش کردن و کاهش مصرف غذاهای قندی ، تلاش کنند تا عوارض ناشی از دیابت از جمله آسیب دیدن عروق چشمی را به تاخیر بیندازند.

کرونا ، عوارض چشمی دیابت را در مازندران افزایش داد

ضرورت چک شدن دوره‌ای چشم دیابتی‌ها

وی با اشاره به اینکه جنسیت در درگیری چشم بیماران دیابتی نقشی ندارد ، گفت : زن یا مرد بودن در میزان درگیری این بیماران به عوارض چشمی تاثیری ندارد و این عوارض برای دیابتی ها همگانی و عمومیت دارد .

این متخصص چشم پزشکی افزود : در بیماران بالای ۳۵ که دیابت آنها از نوع دیابت ۲ است بعد از تشخیص بیماری می بایست به چشم پزشک مراجعه کنند تا وضعیت آسیب های احتمالی بیماری به چشم آنها بررسی کنند و پس از آن بسته به میزان درگیری چشم هر چهار یا ۶ ماه این کنترل دوره ای را انجام دهند .

وی افزود : همچنین در موارد شدیدتر درگیری چشم می بایست درمان های لازم را شروع کنند تا از پیشروی عوارض جلوگیری شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به انجام تحقیق علمی اش در خصوص میزان درگیری چشم در افرادی که جدیدا به بیماری دیابت مبتلا شدند ، گفت : این مطالعات که طی سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ بر روی بیش از ۵۰۰ نفر که بتازگی به این بیماری مبتلا شدند انجام شد که در نتایج بدست آمده ۲۴ درصد این افراد دچار درگیری چشم بودند .

وی عنوان کرد : این تحقیقات نشان داد بسیاری از این افراد حتی از بیماری دیابت خود اطلاع نداشتند اما عوارض این بیماری دامن گیرشان شده بود و می بایست برای جلوگیری از روند تخریب و عوارض ناشی از آنها اقدامات درمانی لازم را انجام دهند .

 ایرنا

نظرات بینندگان