پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : بیمه مرکزی طی بخشنامه ای به شرکت های بیمه، وصول و رسوب حق بیمه توسط کارگزاران در فرآیندهای صدور و یا قراردادهای منعقده فیمابین برخی از شرکتهای بیمه و یا نمایندگان تابعه با کارگزاران رسمی بیمه مستقیم و برخط را تخلف اعلام کرد.
به گزارش انتخاب به نقل از بیمه مرکزی، دکتر محمدجواد آقاجری مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای بیمه مرکزی، پیرو مغایرت های موجود در فرآیندهای صدور و یا قراردادهای منعقده فیمابین برخی از شرکتهای بیمه و یا نمایندگان تابعه با کارگزاران رسمی بیمه مستقیم طی بخشنامه ای موارد تخلف را به شرح زیر به شرکت های بیمه اعلام کرد:
1-عدم رعایت مفاد ماده (23) آییننامه کارگزاری (دلالی) رسمی بیمه (آییننامه مکمل شماره 3/92) مبنی بر واگذاری اختیار دریافت حقبیمه به صورت مستقیم و (یا در بستر الکترونیکی) از بیمهگذاران به کارگزاران رسمی بیمه؛
2-عدم رعایت مفاد بند «5» ماده (12) آییننامه تنظیم امور نمایندگی (شماره 75) مبنی بر تاخیر در واریز وجوه حقبیمه دریافتی توسط نمایندگان به حساب شرکتهای بیمه
3-مغایرت فرآیندهای صدور با مقررات و دستورالعملهای جاری مبنی بر ایجاد دسترسی به سیستم صدور و یا واگذاری کاربری صدور به کارگزاران رسمی بیمه مسقیم و برخط توسط نمایندگان و شعب آن شرکت و متعاقباً پرداخت بخشی از هزینه صدور به این کارگزاران توسط شرکتهای بیمه
وی در ادامه از شرکت های بیمه خواست، ضمن بازنگری فرآیندهای صدور و اصلاح مفاد قراردادهای مرتبط، از هرگونه وصول حقبیمه توسط کارگزاران و رسوب مبالغ حقبیمه نزد آنان و پرداخت بخشی از هزینه صدور توسط شرکت به کارگزاران جلوگیری بهعمل آمده و حقبیمه وصولی توسط نمایندگان نیز در روز دریافت، به حساب شرکت بیمه واریز، و نتیجه اقدامات صورتگرفته حداکثر ظرف مدت 2 روز کاری به بیمه مرکزی منعکس شود.
همچنین اعلام شد، مسئولیت حسن اجرای مفاد این بخشنامه با مدیران عامل و واحدهای اجرایی ذیربط بوده و در صورت مشاهده موارد مغایر، وفق مقررات با کارکنان کلیدی، نمایندگان و کارگزاران مربوطه رفتار خواهد شد.