arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۳ - ۱۲ آذر ۱۴۰۰

چه دانشگاهی در کشور کانادا تحصیل کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چه دانشگاهی در کشور کانادا تحصیل کنیم؟

کانادا یکی از کشورهای پیشرفته دنیاست که سالانه افراد زیادی برای تحصیل به این کشور مهاجرت می‌کنند. کشور کانادا، شرایط اقتصادی و رفاهی خوبی را برای شهروندان خود ایجاد کرده است، به علاوه به دلیل ارتباطات گسترده‌ای که با سایر کشورهای جهان به خصوص کشور همسایه خود آمریکا دارد، از لحاظ امکانات زندگی چیزی برای شهروندان کم نمی‌گذارد.

از لحاظ درسی هم دانشگاه‌های کانادا، جزو برترین دانشگاه‌های دنیا هستند و در آن‌ها استادانی تدریس می‌کنند که از لحاظ علمی واقعا در سطح بالای علمی قرار دارند. سطح آموزشی این کشور را هم در کمتر کشوری می‌توانید مشاهده کنید. تنها نکته‌ای که قبل از مهاجرت باید آن را درنظر بگیرید، هزینه‌های زندگی در این کشور است که اگر بتوانید از پس آن بربیایید، بهترین انتخاب ممکن برای مهاجرت تحصیلی کشور کاناداست. برای مهاجرت نیاز دارید که ویزای تحصیلی اخذ کنید و برای دریافت ویزا باید در یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز آموزشی این کشور پذیرفته شده باشید.

هر دانشگاهی شرایط خاص خود را دارد. اطلاع از شرایط دانشگاه‌ها و انتخاب دانشگاهی که بیشترین هم‌پوشانی را با شرایط شما دارد، می‌تواند احتمال پذیرفته شدن شما را افزایش دهد. در ادامه شرایط چند دانشگاه مطرح کانادا را بررسی می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو  (University of Toronto)

دانشگاه تورنتو که در شهر تورنتو قرار گرفته و قدمتی حدود 200 سال دارد، از نظر اکثر رتبه‌بندی‌های دانشگاهی، دانشگاه تورنتو بهترین دانشگاه کشور کانادا لقب گرفته است. اساتید این دانشگاه در طول مدت فعالیت آن افراد برجسته‌ای بودند که دانشجویان و نخبگان زیادی را پرورش داده‌اند.

این دانشگاه مبدا بسیاری از پژوهش‌ها و تحقیقات علمی است و سالانه بیشترین بودجه را از سمت دولت کانادا دریافت می‌کند. دانشگاه تورنتو که جزو 30 دانشگاه برتر در جهان است، رشته‌های متعدد و گوناگونی را درون خود جای داده است؛ از علوم انسانی گرفته تا علوم پایه و رشته‌های پزشکی و مهندسی در این دانشگاه تدریس می‌شوند. طبیعی است که برای چنین دانشگاهی، سالیانه تعداد زیادی رزومه ارسال می‌شود.

متقاضیان این دانشگاه علاوه بر داشتن معدل بالا و نمره زبان بیشتر از سطح متوسط، باید رزومه پژوهشی قابل توجهی هم داشته باشند. اگر برای مقطع کارشناسی اقدام کنید، باید نمرات خوبی را در دبیرستان کسب کرده باشید و در یک آزمون بین‌المللی زبان انگلیسی حداقل نمره‌ای که توسط دانشگاه اعلام می‌شود را به دست آورید. در پذیرش مقطع فوق‌لیسانس و دکترا هم باید همین روند را طی کنید، با این تفاوت که برخی رشته‌ها ممکن است معدل یا نمره زبان بالاتری را مدنظر قرار دهند؛ اما معمولا نمره تافل بالای 100 و نمره آیلتس بالای 6.5 کفایت می‌کند.

دانشگاه مک گیل  (McGill University)

مک گیل یکی از سه دانشگاه برتر کشور کاناداست که در بین 50 دانشگاه برتر دنیا هم قرار دارد. دانشگاه مک گیل در استان کبک و شهر مونترآل واقع شده است. دانشگاه مک گیل در طول مدت فعالیت خود افراد برجسته‌ای را پرورش داده است. نخست‌وزیر فعلی و دو نخست‌وزیر قبلی، دوازده برنده جایزه نوبل و افراد مشهور دیگری که هرکدام در حوزه فعالیت خود حرفی برای گفتن دارند، در این دانشگاه تحصیل کردند.

در این دانشگاه دانشجوی بین‌المللی به تعداد زیادی وجود دارد و امکانات آموزشی و رفاهی این دانشگاه باعث شده تا متقاضیان زیادی داشته باشد. برای دریافت پذیرش از دانشگاه مک گیل باید ابتدا یک حساب کاربری در سایت دانشگاه بسازید، سپس فرم درخواست را تکمیل کنید. در طی این مراحل باید نمره‌ای که در آزمون زبان کسب کرد‌ه‌اید را هم وارد کنید. دانشگاه مک گیل جزو معدود دانشگاه‌هایی است که هم تافل به صورت اینترنتی (IBT) و هم به صورت کاغذی (PBT) می‌پذیرد. در تافل اینترنتی باید حداقل نمره 86 و در تافل کاغذی باید حداقل 567 را کسب کنید. نمره آیلتس هم باید بالای 6.5 باشد.

دانشگاه واترلو  (University of Waterloo)

دانشگاه واترلو در سال 1957 با همت جمعی از کارآفرینان خلاق در منطقه واترلو افتتاح شده است. واترلو شهری در 94 کیلومتری جنوب غربی تورنتو است. دانشگاه واترلو با اینکه سطح معمولی‌تری نسبت به گزینه‌های قبلی دارد، اما در برخی از رشته‌ها، مثل رشته‌های مهندسی و مخابرات، جزو دانشگاه‌های برتر محسوب می‌شود. تمرکز این دانشگاه بیشتر روی تحقیقات و پژوهش‌های مختلف است و محیطی کاملا پویا دارد.

دانشگاه واترلو سعی می‌کند که پلی میان صنعت و دانشگاه ایجاد کند و همین امر موجب شده تا واترلو همواره در مباحث مربوط به نوآوری، پیشگام باشد. شرایط پذیرش در این دانشگاه هم به شکل زیر است:

برای دریافت پذیرش تحصیلی باید از طریق مستقیم و یا از سایت جامع دانشگاه های اونتاریو باید اقدام کنید ولی راحت ترین و بهترین آپشن برای شما استفاده از وبسایت کانادااپلای بدون هیچ هزینه اضافی است . این دانشگاه هم مانند اغلب دانشگاه‌های کانادا، شرط نمره زبان را دارد. دانشجویان خارجی باید در یکی از آزمون‌های معتبر شرکت کرده باشند و برای تافل حداقل نمره 90 (اسپیکینگ و لیسنینگ نباید کمتر از 25 باشند) و برای آیلتس حداقل نمره 6.5 (اسپیکینگ و رایتینگ نباید کمتر از 6.5 باشند) کسب کنند. جزئیات هر رشته برحسب دانشکده‌های مختلف کمی متفاوت است. برای اطلاع از جزئیات بیشتر می‌توانید به مشاوران این زمینه مراجعه کنید. 

دانشگاه کلگری  (University of Calgary)

دانشگاه کلگری در رتبه‌بندی جهانی در رتبه 233 واقع شده است و یکی از 10 دانشگاه برتر کشور کاناداست. این دانشگاه حدود 52 سال قدمت دارد و به اختصار آن را U of C می‌نامند. نکته قابل توجه این دانشگاه، این است که یکی از پردیس‌های دانشگاه کلگری در دوحه قطر است. در اواخر دهه 2000 میلادی، دانشکده‌ پرستاری در دوحه افتتاح شد و در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشجو می‌پذیرد.

برای دریافت پذیرش از این دانشگاه بهتر است 10 ماه الی یکسال زودتر از شروع دوره تحصیلی مدارک خود را ارسال کنید. مدارک مربوط به زبانی که باید داشته باشید با دانشگاه‌های قبلی فرق چندانی ندارد. برای اخذ پذیرش بعد از تکمیل مدارک و انتخاب رشته، نیاز است مبلغی را به عنوان اپلیکیشن فی (Application Fee) بپردازید که قابل بازگشت نیست.

دانشگاه وسترن  (Western University)

دانشگاه وسترن که آن را به نام دانشگاه وسترن اونتاریو هم می‌شناسند، یکی از زیباترین دانشگاه‌های کانادا و حتی جهان است. این دانشگاه به شرایط مطلوبی که برای دانشجویان فراهم کرده، معروف است. خوابگاه‌های بزرگ و متنوع، حمایت‌های مالی، ایجاد شرایط ارتباطی برای ورود به بازار کار و... از جمله امکاناتی است که این دانشگاه برای دانشجویان ایجاد کرده است.

دانشگاه وسترن در منطقه اونتاریو قرار گرفته است و در رتبه‌بندی جهانی بین 300 دانشگاه برتر دیده می‌شود. برای ارسال درخواست پذیرش به این دانشگاه هم تقریبا باید فرایند مشابهی را طی کنید و با وجود اینکه شرایط برای هررشته ممکن است متفاوت باشد، اما به صورت کلی تفاوت زیادی بین شرایط اولیه این دانشگاه با سایر دانشگاه‌هایی که ذکر شد نیست.

تنها تفاوتی که دانشگاه وسترن دارد، این است که باید حداقل 70 درصد از دروسی که در مقطع قبلی گذراندید، با رشته انتخابی مطابقت داشته باشد. مثلا اگر مهندسی برق خوانده باشید در مقطع لیسانس، در مقطع فوق‌لیسانس نمی‌توانید مدیریت را انتخاب کنید. در مورد مدرک زبان هم باید حداقل 86 در تافل (کتبی 550) و 6 در آیلتس اخذ کرده باشید.

چگونه درخواست پذیرش را ارسال کنیم؟

شرایطی که تا اینجا گفته شد، شرایط عمومی و کلی دانشگاه‌های کاناداست. جدای از این لیست، دانشگاه‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانید برای پذیرش تحصیلی در آن‌ها اقدام کنید. همچنین در همین دانشگاه‌ها هم ممکن است شرایط برای هر رشته‌ای متفاوت باشد.

برای اینکه بهتر در جریان جزئیات قرار بگیرید و انتخاب درست‌تری داشته باشید، نیاز است که از افراد باتجربه و متخصص مشورت بگیرید. مشاوران موسسه کانادا اپلای از ابتدا تا انتهای مسیر پذیرش تحصیلی شما را همراهی می‌کنند و در هر مرحله راهنمایی‌های لازم را به صورت تمام و کمال در اختیار شما قرار می‌دهند.

اخذ پذیرش در دانشگاه‌های کانادا گام مهمی است که باید برای دریافت ویزا بردارید، بنابراین باید آن را محکم بردارید تا گام‌های بعدی راحت‌تر و سریعتر برداشته شوند. در نهایت لیستی از شرایط تمامی دانشگاه‌ها و رشته‌هایی که در کانادا هستند هم به زبان فارسی در کانادا اپلای وجود دارند که می‌توانید با خواندن آن اطلاعات کاملی نسبت به رشته و دانشگاه مدنظر خود کسب کنید.

 

 

نظرات بینندگان