arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۶ - ۲۲ آذر ۱۴۰۰

سرپرست وزارت خارجه طالبان: متقی: تحریم‌ها مؤثر نیست / امریکا سیاست خود در قبال افغانستان را تدریجا تغییر می‌دهد

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی گروه طالبان می‌گوید که امریکا سیاست خود را در قبال افغانستان تحت کنترل این گروه به‌گونه‌ی تدریجی تغییر می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی گروه طالبان می‌گوید که امریکا سیاست خود را در قبال افغانستان تحت کنترل این گروه به‌گونه‌ی تدریجی تغییر می‌دهد.

به گزارش «انتخاب»؛ امیرخان متقی این موضوع را در یک مصاحبه‌ی ویژه با خبرگزاری آسوشتیدپرس مطرح کرده است. این خبرگزاری امروز (دوشنبه، ۲۲ قوس) به نقل از او گزارش کرده است که تحریم‌های امریکا علیه طالبان مؤثر نیست.

به نوشته اطلاعات روز، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان همچنین گفته است که این گروه خواستار روابط نیک با تمامی کشورها؛ به‌ویژه ایالات متحده‌ی امریکا است و هیچ مشکلی هم با این کشور ندارد.

در همین حال، او از امریکا خواسته است تا دارایی‌های مسدودشده‌ی افغانستان را آزاد کند. متقی در خطاب به امریکا تأکید کرده است که به عنوان یک کشور بزرگ، جرأت کند تا براساس قوانین بین‌المللی به اختلافات با این گروه پایان دهد.

او افزوده است که این کشور باید در قبال افغانستان تحت کنترل طالبان براساس قوانین بین‌المللی سیاست‌گذاری کند.

از سویی هم، امیرخان متقی گفته یک کشور تحت حاکمیت طالبان که به‌تنهایی روی پای خود بایستد، به نفع امریکا است.

با این حال، او تأکید کرده است که طالبان نسبت به گذشته تغییر کرده و با گذشت هر روز، این گروه در حکومت‌داری تجربه‌ی بیشتری به‌دست می‌آورد. به گفته‌ی وزیر خارجه‌ی طالبان، این گروه تاکنون هم در حکومت‌داری پیشرفت خوبی داشته است.

در این مصاحبه‌ی اختصاصی از متقی در مورد وضع محدودیت از سوی طالبان بر زنان و دختران نیز پرسش شده است. او در بخشی از صحبت‌های خود گفته است که طالبان به مشارکت زنان متعهدند.

امیرخان متقی مدعی شده است که در حکومت طالبان، دختران تا صنف دوازدهم در ده ولایت کشور به مکتب می‌روند. همچنین به ادعای او، تمامی کارکنان بخش‌های صحی دوباره اجازه‌ی رفتن به سر کارشان را یافته‌اند.

همچنین او گفته است که طالبان هیچ مانعی برای فعالیت دانشگاه‌ها و مکاتب خصوصی در افغانستان وضع نکرده‌اند.

این درحالی است با تسلط طالبان بر افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد، این گروه در بخش‌های مختلف بر زنان محدودیت وضع کرده‌اند. بیشتر زنان شاغل از رفتن به کارشان و دختران بالاتر از صنف هفتم هم از رفتن به مکتب محروم شدند.

نظرات بینندگان