arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۲۲۰۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۲۳ آذر ۱۴۰۰

سیاست جدید بانک ملی ایران برای حمایت از تولید: کاهش هزینه های تولیدکنندگان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بانک ملی ایران علاوه بر وظایف ذاتی خود به عنوان یک بانک، در واقع بازوی اقتصادی دولت ها نیز به شمار می رود. این موضوع به اندازه ای حیاتی است که وقتی پای منافع ملی و مردمی به میان می آید، و یا دولت نیازی به کمک دارد، در محاسبات این بانک، سود و زیان مالی به کلی حذف می شود. شاهد این ادعا، فعال بودن بسیاری از شعب این بانک در مناطق کمتر برخوردار است؛ یعنی مناطقی که دیگر بانک ها به دلیل زیان ده بودن، شعبه ای دایر نمی کنند.

در راستای همین تکالیفی که بانک ملی ایران روی دوش خود احساس می کند، این بانک در سال های اخیر، همراستا با شعار حمایت از تولید، گام های بلندی برای این کار برداشته است که نمونه آن در هیچ بانک و حتی ارگان دیگری هم مشاهده نمی شود.

100 هزار فقره تسهیلات تولیدی در هر سال

بانک ملی ایران هر سال با اعطای تسهیلات گوناگون به واحدهای تولیدی، به حمایت از تولید می پردازد. در سال های اخیر به طور متوسط سالانه بیش از 100 هزار فقره تسهیلات تولیدی به حساب صاحبان کسب و کار و تولید در کشور واریز شده است

نکته قابل توجه آن است که بخش قابل توجهی از این تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط اختصاص دارد که در معرض تهدید بیشتری قرار گرفته اند و نیاز به حمایت جدی تری دارند.

حمایت از واحدهای آسیب دیده از کرونا

به جز حمایت بانک ملی ایران از تولید داخلی، این بانک در دو سال اخیر برنامه های ویژه ای هم برای حمایت از واحدهای آسیب دیده از کرونا ترتیب داده است.

بانک ملی ایران البته به جز این وام، به خانوارهای آسیب دیده از کرونا نیز تسهیلات ویژه ای ارائه کرده است.

حمایت ویژه از واحدهایی که توان بازپرداخت اقساط را ندارند

به جز اینها، بانک ملی ایران از واحدهای تولیدی که پس از دریافت تسهیلات، برای بازپرداخت آنها مشکل دارند نیز تمهیداتی در نظر گرفته. بخشودگی جرایم تاخیر و تسویه و تقسیط بدهکاران صندوق ذخیره ارزی با شرایط ویژه از جمله این تمهیدات است .

سیاست آینده: کاهش هزینه های تولیدکنندگان

به جز حمایت های پیشین از تولیدکنندگان، به نظر می رسد بانک ملی ایران قصد دارد سیاست «کاهش هزینه های تولیدکنندگان» را نیز در پیش بگیرد.

محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی ایران اخیرا با تاکید بر نقش انکارناپذیر این بانک در تامین مالی کشور، گفته است: حمایت از تولید و کاهش هزینه های تولیدکنندگان، جزو وظایف ما است، اما تامین مالی عموم مردم به ویژه در نقاط کمتر توسعه یافته،‌ خارج از صرفه های اقتصادی در دستور کار است.

با چنین سیاستی احتمالا چتر حمایتی بانک ملی ایران گسترده تر خواهد شد و سیاست این بانک، صرفا به پرداخت وام به آنها محدود نخواهد شد.

چنین اتفاقی، می تواند به شرایط اقتصادی کنونی کشور، کمک ویژه ای کند؛ زیرا شرایط تحریمی عملا هزینه های تولید را نیز بالاتر برده و اگر گامی در راستای کاهش این هزینه ها برداشته شود، قطعا چرخ تولید راحت تر از قبل خواهد چرخید.

نظرات بینندگان