arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۲ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی: برجام آن زمانی از "درون تهی شد" که منافع وعده‌ داده شده آن محقق نشد / به عنوان یک شریک منصف رفتار کنید

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امشب (چهارشنبه) در پاسخ به بیانیه سه کشور اروپایی در توئیتی نوشت: هر بیانیه‌ای درباره برجام که در آن به تقصیر آمریکا اشاره نشده باشد، صرفا بیان کننده اوج جهل صادرکنندگان آن نسبت به واقعیت است. برای ایران، برجام آن زمانی از "درون تهی شد" که منافع وعده‌ داده شده آن محقق نشد. آن منافع باید بالاخره تحقق یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امشب (چهارشنبه) در پاسخ به بیانیه سه کشور اروپایی در توئیتی نوشت: هر بیانیه‌ای درباره برجام که در آن به تقصیر آمریکا اشاره نشده باشد، صرفا بیان کننده اوج جهل صادرکنندگان آن نسبت به واقعیت است.

وی افزود:اگر تروئیکای اروپایی می‌خواهد به عنوان یک شریک منصف جدی گرفته شود، باید مانند یک شریک منصف رفتار کند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: برای ایران، برجام آن زمانی از "درون تهی شد" که منافع وعده‌ داده شده آن محقق نشد. آن منافع باید بالاخره تحقق یابد.

گفتنی است که چندی پیش دیپلمات‌های ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه ای اعلام کردند که پس از آغاز دور جدید مذاکرات، «ما ساعت ها تعامل داشته ایم و همه هیئت ها به ایران فشار آورده اند که منطقی باشد. اما تاکنون هنوز نتوانسته ایم وارد مذاکرات واقعی شویم. ما در برخورد با مواضع جدید ایران که فراتر از برجام  یا مغایر با آن است، زمان گران‌بهایی را از دست می دهیم.»

سه کشور اروپایی گفتند که «طرح کلی یک توافق جامع و منصفانه که تمام تحریم های مرتبط با برجام را حذف می کند، در حالی که به نگرانی های ما درباره عدم اشاعه می پردازد، از تابستان گذشته به وضوح مشخص شده است.»

آن ها بر همین اساس رفتار ایران را «ناامید کننده» خوانده، افزودند: «بدون پیشرفت سریع و با توجه به پیشرفت سریع برنامه هسته ای ایران، برجام خیلی زود به پوسته ای خالی تبدیل خواهد شد.»

نظرات بینندگان