arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۲۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۳ - ۲۷ آذر ۱۴۰۰

معرفی مقاومت ترمز و اسلیپ رینگ جیوه ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در دنیای صنعت ، دستگاه های مختلفی وجود دارند که جهت کاربردهای متفاوتی استفاده  می شوند . در این میان مقاومت ترمز ها که انواع مختلفی هم دارند کاربردهای گسترده ای در صنعت دارند و برای موارد زیادی استفاده می شوند.

پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی درباره مقاومت ترمز و انواع ان به شما ارائه بدهیم.

مقاومت ترمز چیست؟

مقاومت ترمزها برای جذب انرژی الکتروموتور در زمان هایی که وارد حالت ژنراتوری می شوند استفاده می گردند. به طور کلی، مقاومت های ترمز گرما را مصرف می کنند. به واسطه همین ویژگی، می توان از آن ها برای متوقف کردن یا کم کردن سرعت یک سیستم مکانیکی استفاده کرد. 

در حقیقت، وظیفه مقاومت ترمز سرامیکی در درایو تخیله کردن انرژی ای است که از سمت موتور به درایو وارد می شود.

مقاومت ترمز آلومینیومی(مقاومت ترمز سرامیکی)از اینورتر و درایوهای سرو در برابر بارهای الکتریکی برگشتی از اینورتر بر اثر ریجنریتیو(حالت ژنراتوری موتور) محافظت میکند و این انرژی از طریق یونیت ترمز یا چاپر ترمز داخل مقاومت ترمز آلومینیومی تخلیه می گردد

معرفی مقاومت ترمز و اسلیپ رینگ جیوه ای

انواع مقاومت ترمز :

  • مقاومت ترمز جرثقیل
  • مقاومت ترمز تاور کرین
  • مقاومت ترمز آسانسور
  • مقاومت ترمز پله برقی
  • مقاومت ترمز آلومینیومی
  • مقاومت ترمز اینورتر
  • مقاومت ترمز سرامیکی
  • مقاومت ترمز howcore
  • مقاومت ترمز دینامیکی
  • مقاومت ترمز سیمی
  • مقاومت ترمز درایو
  • مقاومت بار

در ادامه به توضیح برخی از مقاومت ترمز ها میپردازیم.

مقاومت ترمز دینامیکی چیست؟

مقاومت ترمز دینامیکی یا رزیستور ترمز در سیستم های حرکتی که در آنها موتور بوسیله یک درایو کنترل می شود مورد استفاده قرار می گیرد و به (مقاومت شارژ) کنترل موتور از طریق فرایندی بنام ترمز دینامیکی کمک می کند. کارکرد مقاومت ترمز دینامیکی یا مقاومت ترمز آلومینیومی در موتور های AC و DC متفاوت می باشد.

به هنگامی که موتور شتاب می گیرد انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و در زمان شتاب منفی انرژی جنبشی از طریق موتور به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و باید از بین برود .برای اینکه ترمز به اندازه کافی سریع باشد این انرژی باید به یک مقاومت وارد شود و به شکل گرما دفع گردد.این عمل موجب ایجاد ترمز در سیستم می شود و از نظر ایمنی از سیستم برق درایو موتور محافظت می کند.

با توجه به نوسانات قیمت ، جهت اطلاع از قیمت ها و سفارش ساخت مقاومت ترمز اینورتر ، آسانسور و ... می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید

02133993055  /  02133992998

واتساپ : 09127701494

 مقاومت ترمز اينورتر (Brake Chopper)چیست و چگونه عمل می کند؟

در این نوع از این تجهیز ، مقاومت ترمز اینورتر به صورت مستقیم به مبدل فركانس متصل می شود و CHOPPER ترمز ، این مقاومت را فعال می سازد و زمانی كه فركانس خروجی اینورتر به دلیل كنترل سیستم كاهش پیدا می كند ، آن را وارد مدار می كند . كاهش در میزان سرعت یا عملكرد ترمز باعث كاهش فركانس جریان الکتروموتور می گردد و كاهش فركانس در سلف موجب تبدیل سیم پیچ ها به ژنراتور می شود ، در نتیجه ولتاژ بالا می رود و زمانی كه این ولتاژ از یك مقدار مشخص بالاتر می رود (chopper ) ، مقاومت ترمز را فعال می سازد تا زمانی كه ولتاژ به حد نرمال خود در شبكه برسد. این عمل تا زمانی ادامه می یابد كه سرعت موتور با سرعت ورودی متناسب شود.

مقاومت ترمز اینورتر معمولا در زمانهای كوتاه فعال است و باعث تبدیل انرژی الكتریكی به وجود آمده ناشی از ترمز،  به حرارت می گردد .

جهت دریافت اطلاعات بیشتر برای مقاومت ترمز سرامیکی و اینورتر ، به لینک آن مراجعه کنید.

ویژگی های مقاومت ترمز اینورتر:

1.پوشش مقاومت ها آنادایز شده بوده ، تا در حرارتهای بالا تغییر رنگ ندهد.

2.استفاده شده از بهترین نوع سیم برای بازدهی بالا

3.مقاومت های رنج های بالا مجهز به فن بوده تا سریع تر خنک شوند.

4.طراحی بصورتی است که مقاومت به راحتی و در کمترین فاصله با تابلو نصب شوند.

5.استفاده از سیم های کروم نیکل با دقت تلورانس +- 10%

6.برای مقاومت های وات بالا استفاده شده از فن و باکس از جنس گالوانیزه و خوردگی در محیط های باز می باشد.

معرفی مقاومت ترمز و اسلیپ رینگ جیوه ای

یکی از پرکاربرد ترین این محصولات ، در آسانسور می باشد که در ادامه ، علت آن را شرح داده ایم.

مقاومت ترمز آسانسور (Brake Resistance) در آسانسورهای با راه انداز اینورتر به این دلیل استفاده می گردد زیرا در حرکت آسانسور دو مد اصلی وجود دارد یکی مد موتوری به این مفهوم که موتور در حال اعمال نیرو و گشتاور برای بالا بردن سمت سنگین سیستم تعادلی است(بالا کشیدن کابین با بار نامی یا پایین بردن کابین خالی) و مد دوم که اصطلاحا مد ژنراتوری می باشد که در این حالت موتور گشتاور مثبتی ایجاد نکرده بلکه سیستم با وزن خود جابجا می شود در این حالت موتور هیچ انرژی مصرف نمی نماید و بلکه در این حالت تولید ولتاژ و فرکانس می نماید.( کابین با بار نامی به سمت پایین با کابین خالی به سمت بالا(

اگرموتور وارد مد بازتولید شود، در این صورت مقدار ولتاژ باس ) DC خروجی درایو) افزایش می یابد لذا با مقایسه این ولتاژ با مقدار مرجع مورد نظر می توان زمان ورود این مقاومت ها به مدار را تشخیص داد. معمولا این مقاومت های آسانسور از طریق یک سوئیچ و به صورت موازی باترمینال موتور بسته می شوند و در صورت دریافت سیگنال خطا، این مقاومتها وارد مدار می شوند .

برای مشاهده لیست مقاومت آسانسور به سایت پیمان الکتریک مراجعه کنید.

روش های مهار انرژی بازگشتی از سمت موتور به سمت DC باس به سه حالت زیر قابل تقسیم است :

1.در برخی آسانسورها این انرژی به کمک سیستم Regeneration در پک باطری ذخیره می گردد و بعدها زمانیکه برق سیستم قطع شده از این انرژی استفاده می کند.

2.در برخی آسانسورها این انرژی به کمک سیستم Regeneration به شبکه برق بر می گردد.

3.در آسانسورهای معمولی، ولتاژ تولیدی به نحوی می بایست تلف گردد بنابر این مقاومت ترمز در بازه های زمانی کوتاه مدت فعال بوده و انرژی حاصله را به گرما تبدیل می نماید.

ساخت مقاومت ترمز

مقاومت ترمزها از یک هسته سرامیکی لوله ای تشکیل شده است که با چرخش المنت به دور سرامیک ، اهم و وات مورد نظر به دست می آید. (نسبت به طول المنت و سرامیک) مقاومت ترمز می تواند به همراه پایه و یا باکس نسبت به سفارش مشتری متفاوت می باشد. طراحی و ساخت مقاومت ترمزها معمولا بین 1 الی 4 روز نسبت به زمان سفارش متفاوت است.

با توجه به نوسانات قیمت ، جهت اطلاع از قیمت ها و سفارش ساخت مقاومت ترمز اینورتر ، آسانسور و ... می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید

02133993055  /  02133992998

واتساپ : 09127701494

محصول بعدی که قصد معرفی آن را داریم اسلیپ رینگ جیوه ای یا روتاری کانکتورمی باشد.

اسلیپ رینگ جیوه ای چیست؟

روتاری کانکتور (Rotary connector) یا اسلیپ رینگ جیوه ای  (slip ring) یک دستگاه الکترومکانیکی است که اجازه می دهد تا سیگنال های برق و سیگنال های الکتریکی از یک ساختار ثابت به یک ساختار چرخشی انتقال یابد. 

اسلیپ رینگ جیوه ای یا کانکتور دورانی همچنین به عنوان یک اتصال الکتریکی دوار، گرداننده یا متناوب الکتریکی (سوکت دورانی – کانکتور چرخشی ) نامیده می شود و می تواند در هر سیستم الکترومکانیکی مورد استفاده قرار گیرد که در هنگام انتقال جریان یا داده ها نیازمند چرخش بدون وقفه، متناوب یا پیوسته باشد.

این کار می تواند عملکرد مکانیکی را بهبود بخشد، عملکردهای سیستم را ساده تر کند و سیم های مستعد از طریق مفاصل متحرک را از بین ببرد. روتاری کانکتور asiantools  و اسلیپ رینگ جیوه ای mercotac از نوع کانکتور چرخشی هستند.

یکی از پرکاربرد ترین اسلیپ رینگ های جیوه ای، کانکتور دورانی A4H می باشد.

اسلیپ رینگ جیوه ای A4H ایشن تول از یک مخزن جیوه تشکیل شده  که مایع درون این مخزن با سطح تماس پیوند مولکولی دارد و در مدت چرخش این مایع سبب اتصال پایه های ثابت و چرخشی می شود.

مشخصات فنی اسلیپ رینگ جیوه ای A4H:

  • تعداد پل کنداکتور : 2
  • جریان : 30 و 4 آمپر
  • فرکانس : 200 مگا هرتز
  • سرعت : 1200 دور
  • گشتاور : 400 نیوتون متر

از ویژگی های این اسلیپ رینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون نویز
  • عدم نیاز به نگهداری
  • قیمت مناسب
  • مقاومت تماس کمتر از 1 میلی اهم

جهت خرید مستقیم از واتساپ ، با شماره زیر در ارتباط باشید.

02133993055  /  02133992998

واتساپ : 09127701494

معرفی مقاومت ترمز و اسلیپ رینگ جیوه ای

نظرات بینندگان