arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۴۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۱۱ دی ۱۴۰۰

اثرات مخرب تغییرات اقلیمی بر سلامت روان

یک بررسی بزرگ در ایالات متحده که در مجله بین‌المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی منتشر شده است، نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی خطر بزرگی برای سلامت روان افراد است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک بررسی بزرگ در ایالات متحده که در مجله بین‌المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی منتشر شده است، نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی خطر بزرگی برای سلامت روان افراد است.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از مدیکال نیوز تودی، بیشتر تحقیقات در مورد این موضوع بر ایجاد بینش در مورد اهمیت این خطرات متمرکز شده است، اما آن‌ها را کاهش نمی‌دهد.

نویسندگان خواستار ادامه تحقیقات در این زمینه رو به رشد، با تاکید ویژه بر محافظت از سلامت روان مردم در برابر تهدیدات ناشی از تغییرات آب و هوا هستند.

محققان استدلال کرده اند که تغییرات اقلیمی تحت تأثیر انسان، تهدیدی وجودی برای تمدن به همراه بسیاری از خطرات زیست محیطی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و سلامتی است.

از نظر سلامت انسان، تحقیقات زیادی وجود دارد که اثرات نامطلوب تغییرات آب و هوایی بر سلامت جسمانی را بررسی می‌کند، با این حال، تحقیقات کمتری در مورد اثرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت روان انجام شده است.

پروفسور تحسین جعفری، مدیر مرکز عدالت آب و هوا در دانشگاه گلاسکو کالدونین اسکاتلند، در گفتگو با مدیکال نیوز تودی،  گفت که این عدم تحقیق به ویژه در مورد تجربه مردم در کشور‌های کم درآمد است، در سطح جهان، تحقیقات بسیار کمی وجود دارد که به تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت روان، به ویژه در فقیرترین کشور‌ها توجه کند.

پروفسور جعفری گفت: "فقدان داده‌های کیفی در مورد واقعیت‌های روی زمین و تجربیات زیست‌شده، به‌ویژه از فقیرترین کشور‌های جهان، این حوزه را به یکی از پربارترین و کم‌شناخته‌ترین حوزه‌های مطالعه تبدیل می‌کند. "

نویسندگان این بررسی به ویژه علاقه‌مند بودند که تحقیقات قبلی را به پنج اولویت تحقیقاتی برای حفاظت از سلامت در مواجهه با تغییرات اقلیمی مرتبط کنند که سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال ۲۰۰۹ شناسایی کرد:

اولویت‌های تحقیقاتی که WHO مشخص کرده است عبارتند از:

ارزیابی خطرات

شناسایی موثرترین مداخلات

هدایت تصمیمات کاهش و سازگاری ارتقاء سلامت در سایر بخش‌ها

بهبود پشتیبانی تصمیم

برآورد هزینه‌های حفاظت از سلامت در برابر تغییرات آب و هوایی

 بررسی محدوده خود، نویسندگان ۱۲۰ مقاله منتشر شده بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ را شناسایی کردند که مربوط به تغییرات آب و هوا و سلامت روان بود. دکتر فیونا چارلسون و نویسندگان همکارش در بحث خود درباره یافته‌ها‌ می‌گویند که «پژوهش ها به طور مداوم به ارتباط منفی رویداد‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی با سلامت روان افراد و جوامع اشاره می‌کنند». دکتر چارلسون، دانشیار مرکز تحقیقات بهداشت روانی کوئینزلند و دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه کوئینزلند استرالیا، به مدیکال نیوز تودی گفت:

"این بررسی واقعاً برای ارزیابی آنچه در مورد تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت روان می‌دانیم و آن چه  انتظار می‌رود در دهه‌های آینده دیده شود، مورد نیاز بود. تحقیقات برای کشف رویکرد‌های راه حل محور برای محافظت از سلامت روانی ما در مواجهه با تغییرات آب و هوایی باید تسریع شود و دامنه آن را گسترش دهد. "

دکتر چارلسون و همکارانش در مطالعه خود تأکید کردند که در حالی که تحقیقات در این زمینه در حال افزایش است، در درجه اول بر خطرات ناشی از سلامت روان و رفاه افراد تمرکز دارد.

دکتر هوبنر نیاز به انجام تحقیقات بیشتر در مورد کاهش اثرات تغییرات آب و هوا بر سلامت روان را مورد تاکید قرار داد.  با این حال، او همچنین پیشنهاد کرد که ما هنوز به طور کامل خطرات را درک نکرده ایم، او گفت:"ما قطعاً باید بیشتر به نحوه مداخله برای محافظت از سلامت روان در برابر پیامد‌های تغییرات آب و هوایی نگاه کنیم.  با این حال، من همچنین فکر می‌کنم برای درک بهتر خطرات باید کار زیادی انجام دهیم. به عنوان مثال، مطالعات اخیر،  نشان داد که رطوبت نسبی و امواج گرما با کاهش و افزایش میزان خودکشی ارتباط دارد و زنان نسبت به مردان تاثیر پذیری بیشتری نشان دادند؛ بنابراین واضح است که چیز مهمی در مورد چگونگی واکنش بخش‌های مختلف جمعیت و در واقع جمعیت‌های مختلف به رویداد‌های شدید آب و هوایی وجود دارد. "

پروفسور  جعفری تاکید کرد که مسائل مربوط به عدالت اقلیمی محور اصلی بحران آب و هوایی است و گفت: "شکی نیست که  باید تحقیقات بیشتری در کشور‌های کمتر توسعه یافته باید انجام شود.  کسانی که کمترین کمک را در تغییرات آب و هوایی داشته اند، اما بار عمده این بحران را متحمل می‌شوند. یک بحران رو به رشد سلامت روان بسیاری از مشکلاتی را که در حال حاضر برای فقیرترین مردمی که کمترین آمادگی را برای مقابله با آن دارند، با آن مواجه می‌سازد.  این نه تنها ناعادلانه است، بلکه به حقوق انسانی آن‌ها برای داشتن کیفیت زندگی مناسب لطمه می‌زند. "

نظرات بینندگان