arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۵۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۱۴ دی ۱۴۰۰

بیمه بدنه چقدر خسارت می دهد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بیمه بدنه چقدر خسارت می دهد؟

خسارت وارد شده به خودرو شما در تصادفات رانندگی را چه کسی پرداخت می‌کند؟ آیا راننده مقصر باید تمام آن را بپردازد؟

بیمه بدنه خودرو، یک نوع بیمه غیراجباری وسایل نقلیه (اتومبیل، هواپیما، کشتی و...) می باشد که در آن خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه به ذینفع پرداخت می‌گردد. این بیمه به دلیل مزایای فراوانی که دارد، مورد تقاضای افراد زیادی قرار گرفته است. البته بیمه با توجه به آنچه در قرارداد عنوان کرده است، خسارت وارده را می‌پردازد. در بسیاری از مواقع فرد بیمه‌گذار هم باید بخشی از خسارت وارد شده را تحت عنوان فرانشیز بپردازد.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با میزان خسارت پرداختی بیمه بدنه بیشتر آشنا شوید.

نحوه محاسبه خسارت بیمه بدنه

بررسی میزان خسارت وارد شده، قاعده و قانون خاصی ندارد. بلکه برای برآورد خسارت وارد شده و پرداخت آن باید نظر کارشناسان بیمه را معیار قرار داد. البته علاوه بر نظر کارشناسان باید فرانشیز خسارت، نوع خسارت وارد شده جزئی یا کلی، خسارت تعمیری یا تعویضی و... را در نظر گرفت. در هر کدام از پوشش‌های اصلی و فرعی بیمه بدنه خودرو، میزان پرداخت خسارت متفاوت است. به عنوان مثال اگر خودرویی دزدیده شود و به مدت دو ماه از دزدیده شدن آن بگذرد، شرکت بیمه باید 80 درصد ارزش روز خودرو را بپردازد. یا اگر در آتش‌سوزی بیش از 70 درصد خودرو از بین برود، شرکت بیمه باید 90 درصد ارزش خودرو را به بیمه گذار پرداخت کند.

اما برای دریافت خسارت از شرکت بیمه، باید مدارکتان کامل باشد تا پروسه دریافت خسارت طولانی نشود. ازجمله مدارک لازم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کپی و اصل بیمه بدنه به همراه بیمه شخص ثالث
  • کپی و اصل گواهینامه و کارت ملی
  • کپی و اصل سند خودرو و کارت خودرو
  • گزارش حادثه و کروکی پلیس از صحنه تصادف
  • کارنامه رانندگان تاکسی و دفترچه اتوبوس و مینی‌بوس

فرانشیز بیمه بدنه

فرانشیز بیمه بدنه در واقع درصد مشخصی از خسارت وارد شده به خودرو است که باید توسط فرد بیمه‌گذار پرداخت شود. این مقدار با توجه به خسارت وارد شده و شرکت بیمه ممکن است کمی متفاوت باشد. برای فهم بهتر این موضوع با یک مثال فرانشیز بیمه را برایتان بازگو خواهیم کرد:

تصور کنید که با خودروی خود تصادف کرده‌اید و شیشه جلوی خودرو به صورت کامل از بین رفته است. شکستن شیشه تحت پوشش بیمه بدنه قرار دارد، سپس بیمه با توجه به آنچه در قرارداد ذکر شده، بیمه 80 درصد خسارت وارد شده را پرداخت می‌کند. 20 درصد باقی‌مانده را هم فرد بیمه‌گذار باید به عنوان فرانشیز بپردازد.
در واقع فرانشیز در تمامی خسارت‌های وارد شده به خودرو وجود دارد و به عنوان بخش پرداخت نشدنی بیمه بدنه معرفی می‌شود. در برخی از شرکت‌های بیمه می‌توانید پوشش تکمیلی حذف فرانشیز بیمه را انتخاب کنید.

تخفیف بیمه بدنه

بیمه بدنه چقدر خسارت می دهد؟

بیمه بدنه برای آن دسته از بیمه گذارانی که از بیمه بدنه خود استفاده نکرده‌‌اند، تخفیفات مناسبی را در نظر گرفته است. معمولا این دسته از افراد به ازای هر سال عدم استفاده از بیمه بدنه خودرو در زمان تمدید مجدد شامل تخفیف‌ در خرید می‌شوند. تخفیف عدم استفاده از بیمه بدنه به شرح زیر خواهد بود:

تعداد سال‌های عدم خسارت

میزان تخفیفات بیمه بدنه

سال اول

25 درصد

سال دوم

35 درصد

سال سوم

45 درصد

سال چهارم و بیشتر

60 درصد

در سال‌های گذشته میزان تخفیفات تا 14 سال ادامه داشت و هر سال با توجه به سال گذشته‌اش، این میزان تخفیف‌ها افزایش پیدا می‌کردند. اما طبق قانون جدید میزان تخفیفات تا سال چهارم 60 درصد است و بعد از آن هم همین مقدار خواهد بود. این موضوع هیچ ارتباطی با تعداد سال‌ها نخواهد داشت.

بیمه بدنه چقدر خسارت می دهد؟

همانطور که می‌دانید بیمه بدنه شامل پوشش‌های مختلفی است که هر کدام از آن‌ها با توجه به نوع آسیبی که به خودرو وارد می‌کنند، میزان خسارت و فرانشیز متفاوتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. اما شاید این سوال برایتان مطرح شود که میزان خسارت پرداخت شده چه مقدار است. باید بگوییم که شرکت بیمه تمام خسارت وارد شده را پرداخت نمی‌کند، بلکه مقداری از آن را فرد بیمه گذار تحت عنوان فرانشیز بیمه بدنه باید بپردازد. در جدول زیر میزان فرانشیز پرداختی در بیمه بدنه با توجه به نوع خسارت را می‌توانید مطالعه کنید:

نوع پوشش

سقف تعهدات پرداختی

بلایای طبیعی

90 درصد خسارت

شکستن شیشه

90 درصد ارزش شیشه

خسارت باطری

50 درصد ارزش نو

سرقت کلی و جزئی

80 درصد مبلغ خسارت

سرقت قطعات فابریک

20 درصد ارزش خودرو

نوسان قیمت خودرو

50 درصد ارزش خودرو

کشیدن میخ روی بدنه

90 درصد ارزش خودرو

ایاب و ذهاب

پرداخت این مبلغ با توجه به نوع شرکت بیمه متفاوت است. معمولا روزانه 70 هزار تومان به مدت 30 روز خواهد بود.

استهلاک قطعات تعویضی

5 تا 25 درصد خسارت

خسارت ناشی از تصادف و آتش سوزی

90 درصد مبلغ خسارت

 

در چه مواقعی میتوانیم از بیمه بدنه استفاده کنیم؟

بیمه بدنه چقدر خسارت می دهد؟

برای استفاده از بیمه بدنه ابتدا لازم است که پوشش‌های اصلی و فرعی آن را خریداری کنید. در اینصورت می‌توانید به صورت کامل از خدمات شرکت‌های بیمه در رابطه با بیمه بدنه برخوردار شوید. در صورتی که تنها پوشش‌های اصلی بیمه بدنه را خریداری کرده باشید، نمی‌توانید از پوشش‌های فرعی آن استفاده کنید. در بسیاری از مواقع ممکن است که میزان خسارت وارد شده در مقایسه با سقف بیمه شخص ثالث بسیار بیشتر باشد، در این زمان باید از بیمه بدنه مابه التفاوت را پرداخت کنید.
به طور کلی می‌توان گفت که بیمه بدنه در زمان تصادفات رانندگی و در زمان افزایش خسارت وارد شده، در مقایسه با تعهدات بیمه شخص ثالث استفاده می‌شود.

کلام آخر

بیمه بدنه یکی از بیمه‌های اختیاری خودرو است که در صورت تمایل می‌توانید آن را خریداری کنید. اما آیا از نحوه خرید بیمه بدنه آگاه هستید؟ در حال حاضر می‌توانید بیمه بدنه را به صورت حضوری و آنلاین خریداری کنید. برای خرید حضوری آن می‌توانید به یکی از شعب شرکت‌های بیمه مراجعه کنید. خرید بیمه آنلاین در وب‌سایت بیمه باما که یکی از وب‌سایت ‌های فروش اینترنتی بیمه خودرو و بیمه آتش‌سوزی است، امکانپذیر می‌باشد. در این وب‌سایت شما می‌توانید قیمت خرید بیمه بدنه خودرو را در شرکت‌های مختلف با یکدیگر بررسی کنید. در نهایت بیمه‌ای مناسب‌تر و معقول‌تر است را خریداری کنید، بیمه‌نامه شما پس از پرداخت هزینه و خرید در اسرع وقت به آدرس ثبت شده در بیمه‌نامه به صورت کاملا رایگان ارسال می‌شود. اما بهترین بیمه بدنه کدام است؟

برای خرید بهترین بیمه بدنه در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در کشور وجود دارند که در حال عرضه بیمه بدنه با ویژگی‌های متفاوتی هستند. برای بررسی بیشتر این بیمه‌ها بهتر است ویژگی‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهند را با یکدیگر مقایسه کنید. وب سایت بیمه باما راهی است تا شما بهترین بیمه بدنه خودرو را از لحاظ قیمت، خدمات، تخفیفات و… با یکدیگر مقایسه کنید و یکی از بهترین شرکت‌های بیمه را انتخاب کنید.

نظرات بینندگان