arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۵۴۹۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۷ - ۱۴ دی ۱۴۰۰

اپل به رکورد ارزش ۳ تریلیون دلاری رسید

اپل، به رکورد ارزش بازار ۳ تریلیون دلار رسید که بیش از ۹ برابر ارزش این شرکت در زمان مرگ استیو جابز، بنیانگذار آن در سال ۲۰۱۱ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 اپل، به رکورد ارزش بازار ۳ تریلیون دلار رسید که بیش از ۹ برابر ارزش این شرکت در زمان مرگ استیو جابز، بنیانگذار آن در سال ۲۰۱۱ است.

برخلاف دیگر غول‌های فناوری افسانه‌ای مانند برند‌های زیر نظر جف بزوس، ایلان ماسک و مارک زاکربرگ، جابز در زمان مرگش مالکیت بخش کمی از اپل را بر عهده  داشت.

در عوض، جابز، بیشتر ثروت خود را در سال ۲۰۱۱ به همسرش سپرد، جابز در سال ۲۰۱۱، بر اثر سرطان درگذشت، افزون بر سهام شرکت اپل  استیو جابز، از شرکت دیزنی نیز،   سهامی تقریباً ۸ درصدی داشت.

بر اساس ارزش فعلی دیزنی، سهام جابز اکنون نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار، ارزش خواهد داشت، جابز می‌توانست سهم بزرگتری از اپل را حفظ کند و در نهایت به ثروتمندترین مرد جهان تبدیل شود.

اپل به رکورد ارزش ۳ تریلیون دلاری رسید

جابز حدود ۱۱ درصد از سهام اپل را در سال ۱۹۸۰ در اختیار داشت، پنج سال بعد، او را از شرکت اخراج کردند و با عصبانیت تمام سهام خود را به جز یکی فروخت و گفت که به رهبری شرکت ایمان ندارد.  او تک سهم را نگه داشت تا بتواند به گزارش‌های سرمایه گذاران دسترسی داشته باشد.  

با افزایش سرمایه اپل در روز دوشنبه به ۳ تریلیون دلار، ۱۱ درصد از سهام اپل، اکنون حدود ۳۳۰ میلیارد دلار ارزش دارد.  این امر جابز را از ثروتمندترین مرد کنونی جهان، ایلان ماسک، با دارایی خالص ۲۹۸.۷ میلیارد دلار و جف بزوس، با دارایی خالص ۱۹۵.۸ دلار، بر اساس گزارش فوربس، بالاتر می‌برد.  

پس از بیش از یک دهه خارج از اپل، جابز در سال ۱۹۹۷ به عنوان مدیرعامل به شرکت بازگشت. در حالی که به او میلیون‌ها سهام به عنوان غرامت داده شد، این مدیر مشهور حوزه فناوری، هرگز چیزی نزدیک به سهام اصلی خود در شرکت را پس نگرفت.

جابز در طول دومین تصدی خود به عنوان مدیرعامل، درگیر یک رسوایی اختیار معامله سهام نیز شد.  کمیسیون بورس و اوراق بهادار اپل از backdating متهم است که به طور غیرقانونی، تاریخ اشتباهی در مورد توافق را به کارکنان گزینه‌های سهام ارائه داده است.

جابز و اپل در نهایت شکایت سهامداران خود را به خاطر این رسوایی ۱۴ میلیون دلاری به پایان رساندند، در حالی که سایر مدیران جریمه‌های کمتری پرداخت کردند.

 

نظرات بینندگان