arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۳۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

مدیر عامل سابق نیسان خواستار برگزاری دادگاهی برای بازسازی اعتبار خود شد

کارلوس گون، مدیر عامل سابق شرکت خودروسازی نیسان ژاپن، گفته است خواستار برگزاری دادگاهی شده تا بتواند اعتبار و نام خود را که خدشه دار شده، بازسازی کند. گون که با اتهاماتی در زمینه "فساد مالی" روبروست، در سال ۲۰۱۹ میلادی از ژاپن گریخت و به لبنان رفت؛ او هم اکنون به دلیل اعلان قرمز اینترپل (پلیس بین‌الملل) که ژاپن آن را صادر کرده، قادر به خروج از لبنان نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: کارلوس گون، مدیر عامل سابق شرکت خودروسازی نیسان ژاپن، گفته است خواستار برگزاری دادگاهی شده تا بتواند اعتبار و نام خود را که خدشه دار شده، بازسازی کند.

مصاحبه او  پس از آن بود که دولت فرانسه حکم جلب او را به ظن "پرداخت‌های مشکوک" صادر کرد.

آقای گون که با اتهاماتی در زمینه "فساد مالی" روبروست، در سال ۲۰۱۹ میلادی از ژاپن گریخت و به لبنان رفت؛ او هم اکنون به دلیل اعلان قرمز اینترپل (پلیس بین‌الملل) که ژاپن آن را صادر کرده، قادر به خروج از لبنان نیست.

او به بی‌بی‌سی گفته است: "می‌خواهم در دادگاه حاضر شوم؛ این تنها راهیست که می‌توانم از شر اعلان قرمز خلاص شوم که به من اجازه خروج از لبنان را نمی‌دهد."

اتهامات چیست؟

مدیر عامل سابق نیسان گفته خواستار دادگاهی در لبنان برای اتهاماتیست که در ژاپن علیه او مطرح شده؛ او گفته "مطمئن است" که در این دادگاه می‌تواند بی‌گناهی خود را ثابت کند.

بر اساس گزارش‌هایی که برای اولین بار در روزنامه "وال استریت ژورنال" منتشر شده بود، آقای گون پول‌هایی را صرف مصارف شخصی نظیر خرید قایق تفریحی کرده است.

دادگاهی در فرانسه پنج حکم بازداشت برای او چهار نفر از کسانی که مدیرعامل سابق نیسان با آنها مرتبط بوده، صادر کرده است.

آقای گون در مصاحبه خود با بی‌بی‌سی گفته است"حتی یک یورو (از محل نیسان یا رنو) وجود نداشته که مستقیم یا غیرمستقیم برای من منفعتی داشته باشد."

او "فرار از عدالت" را رد کرده و اظهارات قبلی خود را تکرار کرده است؛ او بارها گفته که به این دلیل ژاپن را ترک کرده که سیستم قضایی این کشور را عادلانه نمی‌داند.

آقای گون گفته اتهامات نسبت داده شده علیه او بخشی از یک تئوری توطئه بوده تا برنامه‌های او برای الحاق کامل شرکت‌های رنو و نیسان منحرف شود.

مدیرعامل سابق نیسان شهروندی کشورهای برزیل، لبنان و فرانسه را داراست و نمی‌تواند از لبنان به فرانسه مسترد شود؛ به گفته آقای گون فرانسه به این دلیل حکم جلب او را صادر کرده که بر اساس قوانین فرانسه تا زمانی که او در خاک فرانسه نباشد این پرونده بسته نخواهد شد.

وکیل او گفته این اقدام "فنی" برای کشاندن او به پای میز محاکمه در آینده بوده است.

جزئیات فرار از ژاپن

آقای گون در نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی به اتهام کم نشان دادن حقوق سالیانه و "سوءاستفاده" از منابع مالی شرکت نیسان، دستگیر شد.

در آن زمان او مدیرعامل نیسان ژاپن و رنوی فرانسه بود و هم‌زمان ریاست گروه نیسان-رنو و میتسوبیشی را هم عهده‌دار بود.

سیاست‌های کاهش هزینه‌های او در نیسان -که در ابتدا طرحی جنجال برانگیز بود- صرفه‌جویی زیادی را برای این خودروسازی به همراه داشت و آقای گون را به چهره‌ای مورد احترام و شاخص تبدیل کرد.

او حدود بیش از یک سال را در بازداشت سپری کرد و پس از تودیع وثیقه به حصر خانگی در توکیو، پایتخت ژاپن رفت.

مدیرعامل سابق نیسان گفته: "برنامه این بود که چهره‌ام را نشان ندهم تا در جایی پنهان شوم. تنها راه برای پنهان شدن هم این بود که در جعبه یا چمدانی باشم که کسی مرا نبیند."

و در نهایت جعبه بزرگ ابزار موسیقی را برای پنهان شدن و فرار انتخاب کرد.

آقای گون از توکیو با قطاری سریع‌السیر به شهر اوساکا رسید؛ جایی که یک هواپیمای شخصی در فرودگاهی محلی منتظر او بود.

جعبه‌ای که او را پنهان می‌کرد در هتلی در همان نزدیکی بود.

دو مرد که خود را به عنوان فعال عرصه موسیقی جا زده بودند، آقای گون را از هتلی به فرودگاه منتقل کردند.

او سرانجام با جت شخصی توکیو را ترک کرد و پس از پروازی شبانه، در ترکیه با هواپیمای دیگری خود را به لبنان رساند.

لبنان قرارداد استرداد مجرم با ژاپن ندارد، از همین رو مدیرعامل سابق نیسان توانست آنجا بماند.

کسانی که مدیرعامل سابق نیسان را در فرار کمک کرده بودند، مایکل و پیتر تیلور، پدر و پسری بودن که ژاپن آنها را به آمریکا تحویل داد و به سه سال حبس محکوم شدند.

نظرات بینندگان