arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۹۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۸ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۱

روسیه صادرات گاز به هلند، آلمان و دانمارک را قطع کرد

شرکت نفت و گاز روسیه (گازپروم) امروز (چهارشنبه) ضمن اعلام قطع صادرات گاز خود به هلند، آلمان و دانمارک، از کاهش ۲۷.۶ درصدی صادرات گاز در مقایسه با سال ۲۰۲۱ در پی تنش با کشورهای اروپایی در سایه جنگ در اوکراین خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا: شرکت نفت و گاز روسیه (گازپروم) امروز (چهارشنبه) ضمن اعلام قطع صادرات گاز خود به هلند، آلمان و دانمارک، از کاهش ۲۷.۶ درصدی صادرات گاز در مقایسه با سال ۲۰۲۱ در پی تنش با کشورهای اروپایی در سایه جنگ در اوکراین خبر داد.

به گزارش عرب۴۸، به دلیل مخالفت کشورهای هلند، آلمان و دانمارک برای پرداخت هزینه گاز به روبل روسیه، مسکو نیز در ابتدا صادرات گاز به هلند و سپس بخشی از صادرات خود به آلمان و دانمارک را قطع کرد.

«گازپروم»، شرکت نفت و گاز روسیه امروز اعلام کرد، «به طور کامل عرضه گاز را به شرکت «گاز ترا» هلند، متوقف کرده است.» این شرکت همچنین خبر داد که ‍پس از قطع صادرات گاز به هلند بخشی از صادرات گاز این کشور به دانمارک و آلمان را هم متوقف کرده است.

گازپروم در اواخر ماه آوریل، صادرات گاز به بلغارستان و لهستان و در ماه می صادرات گاز به فنلاند را قطع کرد.

طرح جدید مسکو برای پرداخت، خریداران گاز کشورهای «غیر دوست» که روسیه را تحریم کرده‌اند، ملزم می‌کند تا در گازپروم بانک حساب باز کنند؛ سپس آنها می توانند مبالغ را به واحد پول مورد نظر خود سپرده گذاری کنند که بانک آنها را به روبل تبدیل کرده و به تامین کننده منتقل می‌کند.

در این راستا، شرکت گازپروم در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که طبق آمار صادرات گاز در ماههای ژانویه و می ۲۰۲۲، میزان صادرات گاز این کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۷.۶ درصد کاهش یافته است

طبق این گزارش، روسیه در این مدت ۶۱ میلیارد متر مکعب گاز (۲۳ میلیارد متر مکعب کمتر از سال گذشته) گاز صادر کرده است. با این حال میزان صادرات گاز به چین از طریق خط لوله «پاور آف سیبری» افزایش یافته که البته گازپروم اشاره‌ای به میزان این افزایش نکرده است.

در بخش نفت اما «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا بامداد دیروزبعد از دو بار شکست کشورهای اتحادیه اروپا برای توافق روی تحریم واردات نفت از روسیه، از اجماع در این‌باره خبر داد. میشل در پیامی توئیتری اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه برای تحریم بخش اعظم واردات نفت از روسیه به توافق رسیده‌اند.

این خبر اما باعث شد تا قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی به ۱۲۰ دلار برسد.

در مقابل «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به بسته ششم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه که شامل تحریم بخشی از نفت این کشور می‌شود، گفت: روسیه واردکنندگان دیگری برای نفت خود پیدا خواهد کرد.

نظرات بینندگان