arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۰۷۱۴
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۱ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

اردوغان: هفته آینده کریدور صادرات غلات را با پوتین و زلنسکی بررسی می‌کنم

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه شامگاه یکشنبه گفت که وی موضوع کریدو صادرات غلات را هفته آینده با «ولادیمیر پوتین»‌ رئیس جمهور روسیه و «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین مورد بحث قرار خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه شامگاه یکشنبه گفت که وی موضوع کریدو صادرات غلات را هفته آینده با «ولادیمیر پوتین»‌ رئیس جمهور روسیه و «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین مورد بحث قرار خواهد داد.

چهارشنبه هفته پیش بود که «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه میزبان « سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه بود. وی در این دیدار گفت: «با همتای روس خود مذاکرات پرباری داشتیم و زمینه برای بازگشت به مذاکرات مسکو و کی‌یف فراهم شد. ما آمادگی خود را برای میزبانی نشستی بین روسیه، اوکراین و سازمان ملل متحد در استانبول برای گفتگو در مورد گشایش گذرگاه انتقال غلات از طریق دریای سیاه تأیید می‌کنیم».

چاووش‌ اوغلو اضافه کرد: «زمینه‌ای برای بازگشت به مذاکرات بین روسیه و اوکراین وجود دارد. آتش بس میان روسیه و اوکراین به نفع همه خواهد بود.  اگر طرف‌های روسیه و اوکراین آماده بازگشت به گفت‌وگو هستند، ما آماده‌ایم این را تسهیل کنیم».

این در حالی است که وزارت خارجه اوکراین گفته از تلاش‌های ترکیه برای رفع محاصره بنادر اوکراین قدردانی می‌کند اما هر توافقی را که بین آنکارا و مسکو حاصل گردد اما شامل منافع کی‌یف نباشد،‌ رد می‌کند.

 روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را تشکیل می‌دهند. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

نظرات بینندگان