arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۱۳ تير ۱۳۹۱

هشدار نماینده مجلس در مورد اعتیاد نوجوانان و جوانان به اینترنت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که میزان اعتیاد نوجوانان و جوانان به اینترنت افزایش یافته است، گفت: واکسیناسیون روانی نوجوانان و جوانان مانع از بروز این نوع اعتیاد شده و آسیب‌های ناشی از آن را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد.

عباس قائید رحمت در گفت و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، اظهار داشت: برخی از اعتیادها وابستگی روانی است که فرد به یک مابه‌ازای خارجی اعتیاد پیدا می کند و اینترنت هم یکی از این موارد به شمار می رود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در سطح دنیا اعتیاد به اینترنت رو به افزایش است، افزود: زمانی که نوجوانان و جوانان کاری را به تکرار زیاد انجام می‌دهند؛ موجب اعتیاد می‌شود. در واقع زمانی که عادت خیلی عمق پیدا می‌کند تبدیل به اعتیاد شده که اعتیاد به اینترنت نیز از همین راه به وجود می‌آید.

وی کارهای نرم‌افزاری و روانشناختی را از راه‌های جلوگیری از اعتیاد به اینترنت دانست و تصریح کرد: پیشگیری اولیه از راه‌های موثر در این زمینه است. به این معنا که اجازه ندهیم فرد به اعتیاد رو بیاورد؛ یعنی به نوجوانان و جوانان آگاهی و برنامه بدهیم که با شناخت، عقل و منطق از اینترنت استفاده درستی داشته باشد.

قائید رحمت با بیان این که در آموزش مهارت‌های زندگی، باید به استفاده از اینترنت نیزپرداخت، گفت: باید قدرت نه گفتن را در افراد نهادینه کنیم یا با استفاده از شجاعت درمانی فرد را به گونه‌ای آموزش دهیم که در هر جا که نیاز شد از خودش دفاع کند؛ زیرا بحث اینترنت و فضاهای مجازی خیلی نرم تر و حساس تر از مواردی مانند مواد مخدر است.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه افزود: وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی، وزارت آموزش و پرورش و سایر سازمان‌های مرتبط، باید جوانان را واکسیناسیون روانی کنند تا احتمال آسیب این قشر از اینترنت کاهش یابد زیرا هرچه واکسیناسیون روانی قوی‌تر باشد؛ فرد در مواجهه با‌ مسائل خود کنترلی بیشتری خواهد داشت.

این نماینده مجلس نهم اقدامات اجتماعی و فرهنگی را نیز در کاهش اعتیاد نوجوانان و جوانان به اینترنت موثر ارزیابی کرد وادامه داد:  ایجاد موانع پلیسی و بازدارنده برای ورود نوجوانان به کافی‌نت‌ها چندان پاسخگو نیست؛ زیرا در صورتی که نوجوانان راه به کافی‌نت‌ها نداشته باشند از فضاهای دیگری برای دستیابی به اینترنت استفاده می‌کنند. 

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که خانواده‌ها، معلمان، فعالان اجتماعی و فرهنگی نیز باید درگیر موضوع اعتیاد نوجوانان و جوانان به اینترنت شوند، اظهار داشت: اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها و صدا وسیما نیز در مورد زمینه‌ها و پیامدهای اعتیاد به اینترنت می تواند در کاهش این نوع از اعتیاد موثر باشد.
نظرات بینندگان