arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۱۷ تير ۱۳۹۱

روسیه باید اس 300 را به ایران تحویل دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پي افزايش فشارهاي غرب بر روسيه در خصوص سوريه و نيز استقرار سپر موشكي در اروپا، يك كارشناس روس تاكيد كرد كه فروش "اس-300" به ايران مغاير قطعنامه‌هاي سازمان ملل نيست و اين در حالي است كه رييس جمهور پيشين روسيه با تاكيد بر اين معايرت فروش اين سيستم‌ها به ايران را معلق كرد.

به گزارش ایسنا، ایگور کوروتچنکو، رییس مرکز مطالعات تجارت جهانی اسلحه گزارش داد: روسیه باید در تصمیمات خود در خصوص لغو قرارداد تحویل سیستم‌های "اس ـ 300" به ایران تجدید نظر کند چون اين اقدام مغایر اسناد معتبر سازمان ملل نیست.

وی در مصاحبه با خبرگزاری نووستی درباره گزارش برخی از رسانه‌ها در این خصوص گفت که وزارت دفاع ایران و شرکت صنايع هوا و فضا به دادگاه حکمیت بین المللی ژنو شکایت کرده و خواستار دریافت تقریبا چهار میلیارد دلار غرامت بخاطر تحویل ندادن سامانه "اس ـ 300" شده اند.

کوروتچنکو گفت: روسیه باید با در نظر داشتن اوضاع ژئوپليتیک جدید جهان در تصمیمات پيشين خود در خصوص لغو قرارداد تحویل "اس ـ 300" به ایران تجدید نظر کرده و به بررسی مساله تحویل تسلیحات دفاعی به این کشور بپردازد که مغایر هیچ يك از اسناد معتبر سازمان ملل نیست".

کوروتچنکو معتقد است: با توجه به اینکه هیچ پیشرفتی در مذاکرات مربوط به سپر موشکی اروپایی وجود ندارد و آمریکا و کشورهای عضو ناتو اصلا خواستار شنیدن عقیده و موضع روسیه در اين باره نیستند و نيز فشار بر مسکو در خصوص سوریه را تشديد می‌كنند و به علاوه با توجه به خودداري ازبکستان از عضویت در سازمان پیمان امنیت مشارکتی که برقراري پایگاه های ناتو در خاک این کشور را شامل مي‌شود، روسیه از حق دفاع از منافع ملی خود از راه حمایت از کشورها و رژیم‌های دوست که هیچ تهدیدی عليه امنیت ما مطرح نمي‌كنند، برخوردار است.

این کارشناس خاطرنشان كرد كه مواضع ایران و روسیه در رابطه با بيشتر مسایل بین المللی کاملا یکسان یا به يكديگر نزدیک است. قرارداد فروش سامانه ‌هاي "اس-300 " به ایران در ماه دسامبر سال 2007 امضا شده بود. بر اساس آن قرار بود روسیه پنج سامانه موشکی پدافند هوایی "اس ـ 300" به مبلغ حدود 800 میلون دلار را به ایران بفروشد.

با اين وجود ديمیتری مدودف، ريیس جمهور روسیه در ماه سپتامبر 2010 با صدور فرمانی تحویل سیستم‌های "اس ـ 300"، تجهیزات زرهی و هواپیما، هليكوپتر و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد.

فرمان مدودف به دنبال تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل ، مورخ نهم ژوئن سال 2010 (19 خرداد 1389) صادر شد.

"اس-300" ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه‌های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن است. این سیستم قادر به نابودساختن اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. تازه‌ترین مدل سیستم "اس-300" می‌تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
1
ایگور کوروتچنکو، رییس مرکز مطالعات تجارت جهانی اسلحه ???
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
3
5
قبلا که اعلام شد ما سامانه بومی مشابه اس 300 را خودمان ساخته ایم!!!!!!! دیگر چه نیازی به آن داریم
نظرات بینندگان