arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

چه قطاری سوار شویم بهتر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چه قطاری سوار شویم بهتر است؟

چه قطاری سوار شویم بهتر است؟ چه بلیط قطاری بخریم بهتر است؟ چگونه ارزان‌ترین بلیط قطار را برای خانواده تهیه کنیم؟ این ها نمونه پرسش‌هایی است که عاشقان ایرانگردی با قطار مطرح می‌کنند و در این گفتار تلاش کردیم از جنبه ‌های مختلف به این سوالات پاسخ دهیم.

قطار را جدی بگیریم!

شبکه سراسری ریلی در کشور، هنوز نقص‌های بسیاری دارد و شما نمی‌توانید به ۳۱ استان کشور با قطار سفر کنید. با این حال، برای ایرانگردی و تردد میان مبدا و مقصدهای طولانی در ایران، هم‌چنان تردد ریلی، ارزان و آسان و امن است. مخصوصا اگر قصد جابجایی بار و خودرو هم داشته باشید که در هزینه‌های شما بسیار صرفه‌جویی می‌شود.

برای این‌که قطار خوبی جهت سفری راحت و امن و مناسب انتخاب کنید، بایستی به چند موضوع توجه کنید. قطار، وسیله‌ای برای تردد سریع، ارزان و امن است. در مقایسه با اتوبوس، سفر با قطار، راحت‌تر است. چرا که امکان خوابیدن در کوپه و راه رفتن در واگن‌ها را به شما می‌دهد. از طرفی، می‌توانید در رستوران قطار، صبحانه یا نهار یا شام را میل کرده و اگر قطار پنج ستاره لوکس انتخاب کرده باشید، از خدمات نوشیدنی گرم و سرد و میان وعده نیز بهره مند شوید. از طرفی، هر زمان که نیاز به مراجعه به سرویس بهداشتی بود، بدون توجه به مسیر طی شده و نخستین توقف‌گاه قطار، از سرویس بهداشتی استفاده کنید.

نوشیدنی‌ها یا میوه‌های خود را داخل یخچال مامور خدمات هر واگن قرار داده و در صورت نیاز به آن مراجعه کنید. هم‌چنین با خیال آسوده نشسته یا خوابیده و با دوستان و آشنایان صحبت کنید. این فرصت‌ها اصلا در اتوبوس در اختیار شما نیست. از طرفی، هزینه تهیه بلیط هواپیما نسبت به بلیط قطار، به مراتب گران‌تر است و برای بسیاری از هموطنان، ایرانگردی با هواپیما، مقرون به صرفه نیست.

چه قطاری سوار شویم بهتر است؟

لذا سوار قطار شدن، فواید بسیاری دارد. به منظور حداکثرسازی استفاده از قطار برای طی مسیر از مبدا به مقصد در کشور، بهتر است که به نکاتی دقت داشته باشیم تا بهترین قطار مناسب با شرایط و وضعیت خود انتخاب کنیم.

به نوع قطار دقت کنید

این‌که چه نوع قطاری سوار شوید به بودجه و زمان و مدت سفر شما بستگی دارد. هر اندازه مدت سفر طولانی‌تر باشد، ترجیح بر آن است که قطار شما از نظر خدمات آسایشی و رفاهی در بهترین وضعیت ممکن باشد. مثلا اکسپرس خواب و قطار پنج ستاره لوکس تهران مشهد، گزینه بهتری نسبت به قطار اتوبوسی است.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید بلیط قطار بایستی به آن دقت کرد، نوع قطار است. قطارهایی که توسط شرکت‌های ریلی مجاز سرویس می‌دهند، همگی امکانات متفاوتی دارند. هر اندازه قیمت بلیط قطار بیش‌تر باشد، خدمات بهتر و بیش‌تری دریافت خواهید کرد. مخصوصا اگر با خانواده راهی مسافتی حدود ۹۰۰ کیلومتر هستید.

گاها انتخاب نوع سالن نیز در هزینه بلیط قطار، موثر است. اگر قصد خرید بلیط قطار گران ندارید، قسمت‌هایی از قطار که به صورت سالنی ساخته شده بهتر از قسمت‌هایی است که به صورت کوپه‌هایی ۴ تا ۶ نفره ساخته شده و برای رزرو برای سفر با خانواده مناسب خواهد بود. در کوپه خصوصی، حریم خصوصی بیش‌تر است. اگر ۲ نفر هستید، کوپه ۴ نفره رزرو کنید و با دوستان و آشنایان و خانواده، مسیری راحت و خوش را تجربه کنید.

قطار لوکس ۴ نفره، قطار پلور سبز، قطار پنج ستاره لوکس، قطار فدک، قطار رجا، قطار سیمرغ، قطار طوس و قطار ریل بارس ارم مثل قطار دلیجان و قطار دو طبقه جدید رجا، هر یک امکانات مختلفی داشته و از طراحی دکوراسیون کوپه‌ای و سالنی متفاوتی برخوردارند و در ۴ فصل سال، متناسب با شرایط درخواست سفرها از ۳۱ استان کشور، قیمت متفاوتی به مسافر ارائه می‌کنند.

قطار اتوبوسی یا کوپه‌ای؟

این‌که برای سفر خود، قطار اتوبوسی انتخاب کنید یا قطار کوپه‌ای، به مدت سفر شما، وضعیت شما و همراهان و بودجه شما بستگی دارد. قطار اتوبوسی بیش‌تر برای سفر انفرادی یا گروهی و دسته‌ای و به قولی هیاتی مناسب است. مخصوصا اگر با جمعیت قابل توجهی عازم مقصدهای گردشگری مذهبی یا تورهای کویر گردی یا طبیعت‌گردی هستید.

اما سفر با کوپه، بیش‌تر مناسب سفر با خانواده است. مخصوصا با دوستان و آشنایانی که به دنبال حریم خصوصی هستند و دوست دارند در فضای آرام و امنی، مسیر را طی کنند. قطار کوپه ای برای خانواده‌هایی که با کودکان سفر می‌کنند، بهترین گزینه است. البته دقت کنید که وقتی سوار قطار کوپه‌ای می‌شوید، این احتمال وجود دارد که کوپه اطراف شما نیز توسط یک خانواده بچه دار اشغال شده باشد و کل مسیر، سر و صدای کودکان، موسیقی همراه شما باشد!

به هر حال، همواره ترجیح شما، قطار کوپه‌ای باشد تا قطار اتوبوسی. چه در عصر کرونا چه در روزگار پسا کرونا.

چه قطاری سوار شویم بهتر است؟

۱۰ نکته در انتخاب قطار

علاوه بر موضوعاتی که در بالا به آن اشاره شد، مناسب است که در سوار شدن قطار یا خرید بلیط قطار برای خود و آشنایان، به این نکات نیز دقت کنید:

1.حتما از دوستان و آشنایان یا شرکت‌های گردشگری یا شرکت‌های راه‌آهن درباره امکانات قطاری که قصد تردد از مبدا به مقصد دارید، پرس‌وجو کنید. تجربه مشتریان قبلی، می‌تواند در مسیرهای پرتردد مثل تهران مشهد، تهران به اهواز، راهگشا باشد.

2.در زمان خرید بلیط قطار، دقت کنید که کوپه ای که برای آن بلیط تهیه کردید، چند نفر است. چهار نفر است یا شش نفره؟ بعضی از قطارها همان‌طور که گفتیم، سالنی هستند یا اتوبوسی و کوپه‌ای نیست. اگر با همسر و بچه‌ها سفر می‌کنید، کوپه ۶ نفره که دو غریبه در کوپه هستند، شاید انتخاب مناسبی برای شما جهت سفری طولانی نباشد. مگر این‌که بلیط لحظه آخری انتخاب کرده و مجبور هستید. از طریق بخش رزرواسیون قطار در سفرمارکت safarmarket می‌توانید اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید.

3.قطار عادی، توقف زیادی دارد. قطار سریع السیر مثل قطار سریع السیر تهران مشهد، توقف کمی دارد. قطاری که توقف زیادی دارد معمولا گران تری از قطاری است که توقف کم‌تری دارد. اگر قطار تندرو سوار شوید، صرفا در ایستگاه‌های درجه یک معطل می‌شوید. قطار اکسپرس، یک سره حرکت کرده و در مقصد با کم‌ترین توقف در بین راه، شما را پیاده خواهد کرد.

4.اگر عادت دارید که در مسافت طولانی، میان وعده مصرف کنید، قطار لوکس چند ستاره انتخاب کنید. افزایش قیمت به نسبت قطار عادی با توقف زیادی، گاها به صرفه است. چون شما را کم‌تر خسته کرده و لذت بیش‌تری از مسیر خواهید برد. مخصوصا اگر خانواده همراه شما باشد.

5.قطار زندگی از قطارهای محبوب لاکچری‌گردها در ایران است. رستوران دو طبقه و کوپه‌هایی با دیزاین لوکس دارد و قیمت تیه بلیط قطار زندگی نیز گران‌تر از قیمت تهیه بلیط قطار اتوبوسی است. گاها یک وعده غذایی هم دارد.

6.اگر قصد دارید در مسیر ریلی خود، از خدمات فرهنگی و صوتی و تصویری استفاده کنید، قطاری را انتخاب کنید که چنین سرویسی به شما می‌دهد. مثلا قطار زندگی تهران مشهد یکی از بهترین گزینه‌های ممکن خواهد بود.

7.برخی از مسافران قطار، نسبت به سر و صدای قطار حساس هستند. مخصوصا بوی بیرون و از این‌که سر و صدای بیرون به داخل کوپه بیاید، شاکی هستند. قطار پلور سبز دارای شیشه کوپه دوجداره است. سر و صدای زیادی به داخل کوپه منتقل نشده و سیستم تهویه مطبوع مچهزی برای مشکل‌پسندها دارد. قطار پلور سبز از تهران و کرج و ساری و همدان و شهر شیراز در طول هفته عازم مشهد مقدس است.

8.همه قطارها برای انجام فریضه نماز، در ایستگاه‌های مربوطه توقف دارند و نگرانی برای انجام واجبات نداشته باشید.

9.اگر عازم مشهد مقدس هستید، قطار فدک گه قطار پنج ستاره لوکس است، در خدمت شما خواهد بود. دارای ۳ کلاس به نام: عادی، بیزینس و ویژه داشته و با سرعتی بیش ار ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند. امکان بالا و پایین کردن دمای کوپه وجود داشته و بهترین سیستم صوتی و تصویری را در اختیار مسافران خود قرار می‌دهد.

10.اگر قصد دارید از تهران به مقصد کرمان و مشهد و بندرعباس که از شلوغ‌ترین مسیرهای ریلی کشور هستند تردد کنید، قطار غزال توصیه می‌شود که از قطارهای ۴ تخته و مناسب است که هر صندلی، میز غذا و پریز و برق اختصاصی دارد.

سخن پایانی

اگر قصد تهیه بلیط قطار در اسرع وقت و با رقابتی‌ترین نرخ ممکن از شرکت‌های فروشنده بلیط قطار در مسیرهای داخلی دارید، از خدمات رزرواسیون بلیط قطار سفرمارکت در طول هفته استفاده کرده و سفری آسان و ارزان را برای خود و همراهان گرامی به ارمغان آورید. یادتان باشد که سفر با قطار به نقاط مختلف کشور، یکی از ارزان‌ترین و امن‌ترین روش‌های سفر و گردشگری در ایران امروز بوده و هر چقدر بلیط را زودتر رزرو کنید، استرس کم‌تر خواهید داشت.

نظرات بینندگان