arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۲۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۲۰ تير ۱۳۹۱

کوفی عنان در تهران: سلاح درسوریه باید تنها دست دولت باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با بیان اینکه ایران نقش موثری در حل بحران سوریه دارد، گفت: بحران سوریه باید راه حل صلح آمیز داشته باشد و سلاح در دست گرفتن راه حل نیست.

به گزارش خبرنگار مهر کوفی عنان که به تهران سفر کرده است پیش از ظهر امروز سه شنبه بعد از دیدار با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وی حضور یافت و در پاسخ به سئوالی در رابطه با اقدامات خود برای خاتمه دادن به بحران در سوریه گفت: من به دنبال راه حل صلح آمیز برای بحران سوریه هستم.
 
وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با اقدامات لازم برای خلع سلاح معارضین و اقدام برخی کشورها نظیر عربستان و قطر برای تسلیح معارضین گفت: سازمان ملل خیلی تلاش کرده که خشونت ها به پایان برسد و همه گروه های درگیر باید به خشونت پایان دهند.
 
کوفی عنان اظهار کرد: باید با تمام افرادی که سلاح دارند صحبت کنیم و ما در زمینه نظامی گری در کنفرانس ژنو صحبت کردیم و گفتیم که دوست نداریم معارضه سوریه مسلحانه شود.
 
وی با بیان اینکه بحران سوریه باید راه حل صلح آمیز داشته باشد گفت: سلاح در دست گرفتن راه حل نیست .

دبیر کل سابق سازمان ملل با بیان اینکه خلع سلاح بسیار مهم است، گفت: باید اقداماتی شود که سلاح ها در سوریه جمع آوری شود و دولت فعلی باید کنترل سلاح ها را در دست داشته باشد و ما باید یک دولت داشته باشیم که سلاح دارد و آن دولت فعلی سوریه است.
 
ایران نقش مثبتی در حل بحران ایفا می کند
کوفی عنان در پاسخ به سئوالی در رابطه با نقش ایران در بحران سوریه و اینکه برخی نقش ایران را انکار می کنند نیز گفت: ایران کشوری است که نقش مثبتی در خصوص سوریه ایفا می کند .
 
وی با تاکید بر اینکه پروسه سیاسی در سوریه باید آغاز شود، گفت: گفتگوی سیاسی بین سوری ها باید در دستور کار قرار بگیرد و ایران می تواند در این خصوص نقش موثری داشته باشد.
 
کوفی عنان گفت: من اعتقاد دارم که ایران نقش موثری در سوریه دارد و با دیگران کاری ندارم.
 
خبرنگاری راشا الیوم نیز در رابطه با جزئیات توافقات کوفی عنان با بشاراسد سئوال کرد که عنان با بیان اینکه نمی توانم جزئیات خاصی بگویم اظهار داشت: مذاکرات در جهت این بود که خشونت ها باید در سوریه متوقف شود و ایشان پیشنهاداتی داشت و گفت قرار است کارهایی در برخی مناطق سوریه که خشونت در آن زیاد است شروع شود تا خشونت ها به طور کامل متوقف شود.
 
وی گفت: ما باید با گروه های مخالف نیز صحبت هایی داشته باشیم به همین دلیل می گویم نمی توانم جزئیات را بگویم.
 
توسعه بحران سوریه برای هیچکس خوشایند نیست
 
کوفی عنان در رابطه با مذاکراتش با مقام ایرانی اظهار داشت: من از ابتدا به دنبال راه حل صلح آمیز برای بحران سوریه بوده ام.
 
وی به جلسه هفته گذشته برخی از کشورها در ژنو اشاره کرد و گفت: در آن جلسه مباحث مهمی مطرح شد و همان طور که می دانید دیروز نیز من در سوریه بودم و صحبت های زیادی با آقای اسد داشتم.
 
دبیر کل سابق سازمان ملل در رابطه با اهداف سفر خود به تهران نیز گفت: من به دنبال حمایت و همکاری ایران هستم تا در تلاش خود موفق شوم که بحران سوریه صلح آمیز حل شود.

کوفی عنان اضافه کرد: همیشه در مسئولیت خود مورد تشویق و همکاری ایران بوده ام.

نماینده دبیر کل سازمان ملل در بحران سوریه تاکید کرد: اگر ما تلاش واقعی انجام ندهیم بحران سوریه توسعه پیدا خواهد کرد و این برای هیچکس خوشایند نیست.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
0
0
البته ناظرین سیاسی این فرمایشات اقای عنان را پس از پاکسازی های اخیر در مناطق تروریست زده جنوب سوریه از سوی ارتش ملی این کشور و حمایتهای قاطع ایران و روسیه و چین و بسیار ی از کشورهای دیگر ناشی از در موضع ضعف افتادن القاعده سوریه تحت حمایت امریکا می دانند
نظرات بینندگان