arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۰۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۵ - ۰۶ آبان ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۶ آبان ۱۴۰۱؛ از جان باختن ۳ نفر در ناآرامی‌ های مهاباد تا برکناری رئیس‌ پلیس زاهدان و تایید تیراندازی به نمازگزاران و عابران بی گناه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

جان باختن ۳ نفر در ناآرامی‌ های مهاباد
سازمان صداوسیما در یکی از بخش های خبری خود اعلام کرد: در ناآرامی‌ های امروز مهاباد ۳ نفر جان خود را از دست دادند. این ناآرامی ها هنگامی رخ داد که بخشی از جمعیت حاضر در تشییع یکی از اهالی مهاباد که شب گذشته جان باخته بود، به مراکز سیاسی و امنیتی حمله کردند و قصد تصرف آن را داشتند. ساعاتی قبل از این خبر خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا اخبار مربوط به «سقوط مهاباد» و «تصرف کلانتری ۱۱ » را تکذیب کرده بود. از سوی دیگر، امیر قادری فرماندار مهاباد گفته بود: شایعاتی که در مورد اینکه معترضان فرمانداری این شهر را تصرف کرده‌اند، صحت ندارد ضمن اینکه اغتشاش تمام شده است. از دیگر سو، ایرنا، از قول یک منبع آگاه در مهاباد نوشته بود: «فرمانده انتظامی این شهرستان، از ناحیه سر زخمی و اینک در بیمارستان بستری شد.» در واکنش به این خبر، سرهنگ محمد توحیدی به خبرگزاری تسنیم گفت: «یک زخم جزئی از ناحیه سر بود که مسئله خاصی نیست و در مجموعه انتظامی شهرستان محکم و استوار در دفاع از امنیت مردم ایستاده‌ایم.» همچنین ناصر عتباتی رئيس کل دادگستری آذربایجان غربی، درباره علت کشته شدن یک جوان در شهرستان مهاباد گفته بود: طبق گزارش‌های ارائه شده این فرد با گلوله جنگی کشته شده و جسد وی را از محلی پیدا کردند که کانون تجمعات و اغتشاشات نبوده و ماموران نیز به هیچ وجه از اسلحه جنگی استفاده نمی‌کنند.

برکناری رئیس‌ پلیس زاهدان و تایید تیراندازی به نمازگزاران و عابران بی گناه
به دنبال حوادث روز جمعه هشتم مهر ماه شورای تأمین سیستان و بلوچستان اعلام کرد: فرمانده انتظامی زاهدان و رئیس کلانتری ۱۶ این شهر از سمت خود عزل شدند.در بیانیه شورای تأمین سیستان و بلوچستان تایید شده است که در حوادث هشتم مهر زاهدان، درگیری مسلحانه و تیراندازی نیرو‌های انتظامی منجر به مجروحیت و از دست دادن جان تعدادی از شهروندان نمازگزار و عابرین بی گناهی شد که نقشی در اغتشاش نداشتند. این شورا اعلام کرده که مجموع جانباختگان حوادث هشت مهر و روز‌های بعد از آن در زاهدان ۳۵ نفر است.

پیام رهبر معظم انقلاب درباره حادثه حرم شاهچراغ
مقام معظم رهبری در پی حادثه‌ی حرم حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) شیراز پیامی صادر کردند و گفتند: جنایت شقاوت‌آمیز در حرم مطهّر حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام که به شهادت و مجروح شدن دهها مرد و زن و کودک بی‌گناه انجامید، دلها را اندوهگین و داغدار کرد. عامل یا عاملان این جنایت اندوهبار یقیناً مجازات خواهند شد ولی داغ عزیزان و نیز هتک حرمت حرم اهل بیت علیهم‌السلام جز با جستجو از سررشته‌ی این فاجعه‌آفرینی‌ها و اقدام قاطع و خردمندانه درباره‌ی آن، جبران نخواهد شد.

فارس: یک بسیجی در تهران به شهادت رسید
خبرگزاری فارس نوشته است که «طی ناآرامی‌های چهارشنبه چهارم آبان ماه، بسیجی «امیر کمندی» به دست اغتشاشگران به شهادت رسید.» فارس نوشته: «طی حوادث شب گذشته در خیابان ستارخان، تعدادی از آشوب‌گران اقدام به آشوب همچنین پرتاب کوکتل مولوتوف به سمت مردم و نیروهای نظامی کردند، که یک کوکتل مولوتوف به شهید کمندی برخورد می‌کند و در اثر جراحت شدید ایجاد شده در ناحیه سر و گردن به شهادت می‌رسد.»

جلال مقامی درگذشت
جلال مقامی مجری برنامه‌ی معروف و گوینده شناخته شده عرصه دوبله که با اجرای برنامه دیدنی ها از تلویزیون شهرت بسیاری درمیان هنردوستان پیدا کرد در ۸۱ سالگی درگذشت. مقامی از سال ۱۳۶۲ در ۴۲ سالگی با اجرای برنامه تلویزیونی دیدنی ها به تلویزیون آمد و بمدت ۱۲ سال در روزهای جنگ و پس از آن در قاب تلویزیون های سیاه و سفید چهره متفاوتی به نمایش گذاشت. جلال مقامی مدیریت دوبله‌ آثاری نظیر؛ «معصوم» (۱۳۷۷) و «تعقیب سایه‌ها» (۱۳۶۹)، را برعهده داشته‌است.

پیام پوتین بعد از حادثه حمله به حرم شاه‌چراغ
رئیس جمهور روسیه طی پیامی به ابراهیم رئیسی حادثه حمله به حرم شاه‌چراغ در شیراز را تسلیت گفت. پوتین در ادامه پیام خود آمادگی روسیه برای افزایش همکاری با ایران به منظور مقابله با تروریسم را اعلام کرد و افزود: تصور جنایتی وحشتناک‌تر از قتل غیرنظامیان - از جمله زنان و کودکان - در داخل دیوارهای یک زیارتگاه مذهبی دشوار است.

دو نفر از شهدای حادثه شاهچراغ دوبار شمرده شده بودند
استاندار فارس درباره علت تناقض در آمار تعداد شهدای حادثه تروریستی شیراز می‌گوید که شب گذشته بنده ۱۵ نفر اعلام کردم، ولی صبح مشخص شد که، چون تعدادی شناسایی نشده بودند، دو نفر از شهدا دو بار شناسایی شده بودند؛ یکبار به عنوان شهدایی که درون بیمارستان به شهادت رسیدند و یک بار هم در محوطه حرم؛ بنابراین تعداد شهدای ما ۱۳ نفر است و انشاالله مجروحان هم به سلامت از بیمارستان مرخص می‌شوند.

تکذیب خبر بسته شدن امامزاده ها
حجت الاسلام محمد نوروزپور مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه، بسته شدن حرم امام زاده صالح (ع) در تهران و بقاع متبرکه سراسر کشور را تکذیب کرد. او افزود: با توجه به حادثه تروریستی عصر چهارشنبه که در حرم مطهر شاهچراغ شیراز رخ داد و منجر به شهادت تعدادی از هموطنان شد، به لحاظ حفظ امنیت جان زائران و پیشگیری از احتمال هر گونه حادثه مشابه در حرم مطهر امام زاده صالح(ع) تهران در میدان تجریش، درهای این حرم مطهر چند ساعت زودتر از روزهای عادی به روی مردم بسته شد.

حفاظت از کنکور ۱۴۰۲ با کمک نهادهای امنیتی
عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر تشدید تدابیر حفاظتی امنیتی در برگزاری آزمون سال ۱۴۰۲ گفت: شورای حفاظت از آزمون سازمان را با حضور نهادهای مختلف از پلیس فتا، وزارت اطلاعات و حفاظت اطلاعات سپاه بعد از سال‌ها، احیا کردیم.

حال وخیم مهاجم انتحاری حادثه شاهچراغ
اسماعیل محبی پور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار فارس گفت: حال عمومی تروریستی که عملیات انتحاری در حرم مطهر شاهچراغ انجام داد وخیم بوده و تاکنون مورد بازجویی قرار نگرفته است.خبرگزاری فارس هم از مرگ این فرد که نامش حامد بدخشان است، خبر داده.

وضعیت وخیم ٤ نفر از مصدومان حادثه حرم شاهچراغ
شریفی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز آخرین وضعیت مصدومان حادثه حرم مطهر شاهچراغ(ع) را تشریح کرد. او گفت: ٢٦ مصدوم به بیمارستان‌های مختلف شیراز انتقال داده شده‌اند. تاکنون ١٤ نفر از بیماران به اتاق عمل رفته و اعمال جراحی انجام داده‌اند. ٤ نفر از بیماران در وضعیت وخیم قرار دارند و در بخش ویژه بستری هستند، ٩ نفر از مجموع مصدومان ترخیص پیدا کرده‌اند.

جانشین فرمانده بسیج: شعار «زن زندگی آزادی» در کردستان ترکیه ساخته شده
سردار سید قاسم قریشی جانشین سازمان بسیج مستضعفین گفت: در قضیه اغتشاشات و آشوب‌ها، شعار «زن زندگی آزادی» را در ایران سر دادند؛ شعار «زن زندگی آزادی» ساخته خطرناک‌ترین گروه تروریستی و تجزیه‌طلب کردی است که در کردستان ترکیه ساخته شده است.

اطلاعات همدان: قاتل پاسدار ملایری بازداشت شد
اداره کل اطلاعات استان همدان از بازداشت قاتل پاسدار ملایری در استان مرکزی به همراه همراهان اغتشاشگر وی خبر داد. این اداره اعلام کرد: در یک اقدام مشترک اطلاعاتی و عملیاتی بین جامعه اطلاعاتی استان همدان و ایجاد تیم‌های مشترک نیرو‌های امنیتی، ۵ متهم اصلی این درگیری شناسایی و بازداشت شدند و قاتل اصلی در کمتر از ۱۲ ساعت در استان مرکزی دستگیر شد.

 

نظرات بینندگان