arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۸۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۱

كاش زمين دهان باز مي‌كرد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حقير سالهاست اين سعادت را داشته‌ام با توجه به شغلم كه در رسانه فعاليت داشته‌ام شاهد فعاليتهاي دستگاههاي مختلف باشم. در نتيجه بامديران كل بسياري در ارتباط بوده‌ام كه ميزان توانايي مختلفي داشته‌اند.

سالها پيش طي يادداشتي مبني بر لزوم توجه بيشتر به بخش كشاورزي در مقابل بخش صنعت و تذكر اينكه عدم توجه مسئولين كشاورزي در جابجايي كشت محصولات مي‌تواند كشاورزان را بيكار كرده و با مهاجرتهاي روزافزون مشكلي بنام حاشيه نشيني با معضلات فراوان خود را به دنبال داشته باشد، نوشتم. به عنوان مثال: وقتي اجازه داده مي‌شود كشت زعفران كه محصول مناطق بي‌آب جنوب خراسان است و جوانان فراواني را كه حتي تحصيل كرده هم هستند براي كشت اين محصول در روستاها بدليل توجيه اقتصادي آن نگهدارد در مناطق ديگر مثل تربت حيدريه و نيشابور و حتي در استانهاي غربي كشور با آب فراوان بگونه‌اي كه باغات سيب با كيفيت نيشابور با تراكتور زير و رو شد كه زعفران و پسته كاشته شود در نتيجه زعفران حاصل شده كيفيت زعفران جنوب خراسان نداشت همچنين سيب با كيفيت باغها هم از بين رفت، آن موقع اين معضل را فرياد زديم اما توجه نشد.

هنگامي كه از توجه به طرحهايي چون آبخيزداري - آبخوانداري و كشت انهار گفتيم كه به تنهايي مي‌تواند چندين برابر از آب سد دوستي آب صرفه جويي كند باز هم به مذاق حلقه وارد كنندگان خوش نيامد.

هنگامي كه دلسوزان فرياد زدند در فصل محصولات كشاورزان تنگدست را دريابيد كه محصولاتشان را دلالان مفت نخرند و در نتيجه كشاورزي از بين خواهد رفت نه تنها گوش شنوايي نبود بلكه با واردات بي‌موقع همان محصولات ناي حركت كشاورز را گرفتيم.

و حالا كاش كر و كور مي‌شديم و زمين دهان باز كرده ما را در خود جاي مي‌داد.

حقير در يكي از روزنامه‌ها بنقل از يكي از خبرگزاريها با تيتر درشت خواندم متولي كشاورزي تهران با افتخار به مديران تابعه خود ابلاغ نموده بازرگانان قطري آماده هستند زمينهاي كشاورزي ايران را طولاني مدت اجاره نمايند پس اقدامات لازم را انجام فرماييد. نگارنده اميدوار است در اصل خبر اشتباهي رخ داده باشد ولي چنانچه اين خبر درست باشد از وزير مربوطه خواهشمند است مدال شجاعت و سرعت در انجام وظايف را به اين مدير عنايت كرده ولي از ايشان سوال كنند اگر مسئولين قطري در ايران كشاورزي كنند شما بعنوان متولي كشاورزي كلاهتان را كجا خواهيد گذاشت.

يادمان نرفته زماني نه چندان دور به كشورهاي حاشيه خليج فارس مي‌گفتند مفتخور زيرا همه چيزشان وارداتي بود اما حالا گستاخي را بجايي رسانده‌اند در نتيجه ندانم كاري ما با توجه به مديريت خود، خواهان اجاره بلند مدت زمينهاي كشاورزي ما هستند. اميد است با اقدام دلسوزان جوابي براي آيندگان داشته باشيم.

* حشمتیان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
0
1
عزیز دل حرف شما کاملا به جا و قشنگ. اما وقتی کشاورز ما وامهای کم بهره دامداری و کشاورزی میگیره که به جای توسعه کشاورزی خودروی با کلاس و زمین و ملک میخره همه تقصیر را روی دولت نذاریم . من خودم خیلی موارد را سراغ دارم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
0
0
وااااااااااااااااااااااااااای
نظرات بینندگان